پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اکبر رنجبرزاده، نماینده اسد آباد در مجلس

حوزه/ عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت:بسیاری از قوانینی که امروزه در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود باید قبل از تصویب مورد نقد و بررسی صاحب نظران حوزه و دانشگاه قرار گرفته، این صاحب نظران آراء و افکار خود را در این موارد مطرح کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، اکبر رنجبرزاده، نماینده اسد آباد در مجلس شورای اسلامی با حضور در غرفه خبرگزاری حوزه در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، در خصوص ظرفیت های روحانیت در عرصه قانون گذاری، اظهار داشت: معتقدم باید، در بحث قانون گذاری و نظارت از ظرفیت علمای حوزه و دانشگاه استفاده شود.

وی با بیان این که در حال حاضر ساختار مجلس شورای اسلامی به گونه ای است که کمتر استفاده ای از این ظرفیت عظیم روحانیون در بحث قانون گذاری می شود، گفت: بسیاری از قوانینی که امروزه در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود باید قبل از تصویب مورد نقد و بررسی صاحب نظران حوزه و دانشگاه قرار گرفته، این صاحب نظران آراء و افکار خود را در این موارد مطرح کنند.

رنجبر زاده ادامه داد: باید نظریات و آراء صاحب نظران حوزه و دانشگاه را در موارد مختلفی که مجلس قصد قانون گذاری در آن موارد را دارد، جمع آوری کرد تا این قوانین در مواقع تصویب با حداقل خطا به تصویب برسد.

وی با بیان این که در حال حاضر خلاء ارائه آراء و نظریات روحانیون و صاحب نظران دانشگاهی در قوانین مصوب مجلس وجود دارد، افزود: پیشنهاد مشخص بنده این است که نظرات صاحب نظران را دریافت کنیم و این نظریات هم در مباحث تحقیقاتی مطرح شود تا چالش ها و خطاهایی که در جامعه است با قوانین پخته و دارای پشتوانه دقیق علمی برطرف شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این که در حال حاضر 17 روحانی به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی حضور دارند و در حد امکان آراء و نظریات خود را در موضوعات مختلف در مجلس ابراز می کنند، گفت: حضور این تعداد فرهیخته حوزوی در مجلس شورای اسلامی برای بررسی همه جانیه موضوعات و تطبیق آنها با نظریات کارشناسی کفایت نمی کند، به همین دلیل باید از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و همچنین مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بخواهیم تا نظریات اندیشمندان را در موارد مختلف جمع بندی کند.

رنجبرزاده گفت: اگر چه مرکز تحقیقات مجلس در شهر قم آراء و نظریات کارشناسی صاحب نظران حوزه را آوری و به مجلس شورای اسلامی ارائه می کند، اما فعالیت این مرکز نیز برای ما مجلسیان کفایت نمی کندف به همین دلیل باید ظرفیت های جدیدی در مراکز اسلامی مهم ایران همچون، قم اصفهان و مشهد ایجاد کنیم.

وی افزود: به نظرم در این سه شهر مهم می توان به کمک فضای مجازی مجلسی تحت عنوان مجلس در سایه یا هر عنوان دیگری ایجاد کرد و صاحب نظران حوزه و دانشگاه در آن مجلس مجازی آراء و نظریات خود را در موضوعات مختلفی که قرار است در مجلس شورای اسلامی مطرح شود، ارائه کنند تا در نهایت به صورت دسته بندی شده در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

وی با بیان این که این مجلس مجازی، مجلسی مشورتی و پشتوانه ای برای مجلس شورای اسلامی خواهد بود، اظهار داشت: برای مثال در بحث بانکداری اسلامی همه می خواهیم تا این موضوع تحقق یابد، اما راهکار دقیق علمی و کارشناسی شده و برگرفته از نظریات صاحب نظران حوزه و دانشگاه نداریم و قطعاً با تشکیل مجلس مشورتی مجازی در سایه می توان تا حد زیادی این مشکلات برطرف کرد.

رنجرزاده در پایان با بیان این که پیوند مرکز قانون گذری کشور با مراکز علمی از جمله مراکز حوزوی و دانشگاهی ضرورت دارد، گفت: اگر این اتفاق بیافتد، ریل گذاری برای حرکن قطار پیشرفت کشور اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام 313/29

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha