سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
عاملی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عاملی با تاکید بر این که متراکم و متمرکز کردن انرژی نهادهای تربیتی، از اصلی ترین شاخص های موفقیت در تربیت نسل جدید است، گفت: تربیت دینی دانش آموزان به کار جهادی و انقلابی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی در دیدار مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی که در  مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، متراکم و متمرکز کردن انرژی نهادهای تربیتی را از شاخص های اصلی موفقیت در تربیت نسل جدید و مانع از همپوشانی فعالیت ها دانست.

مدیر حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: عدم تعامل و نبود انسجام و پراکندگی در جهت گیری ها، تحقق رسالت های موسسات و نهادهای تربیتی را دچار اختلال می کند.

وی بر اهمیت تعامل میان نهادها و متولیان تربیت نسل جدید تأکید کرد و با استناد به آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا...»، گفت: اگر خدمت به جامعه در جزیره ای واحد امکان ندارد، دست کم باید به صورت مجمع الجزایری هماهنگ فعالیت کنیم تا در انجام رسالت های تربیتی موفقیت بیشتری حاصل شود و سرمایه گذاری ها بیشترین اثربخشی را نتیجه دهد.

ظرافت های تعلیم و تربیت

حجت الاسلام والمسلمین عاملی اظهار کرد: در مبانی اسلامی کودکان و نوجوانان، محور اصلی تعلیم و تربیت در نظر گرفته شده اند و همین مسئله اهمیت پرداختن نهادهای متولی تعلیم و تربیت به این قشر را نمایان می کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به نیازهای تبلیغی، فرهنگی و تربیتی کودکان و نوجوانان در عصر حاضر، خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت انسان همچون وجود او، پیچیده و پر از ظرافت های ناشناخته است و اگر این ظرافت ها را نشناسیم، به جای تعلیم و تربیت، در واقع موجبات تخریب نسل جدید را فراهم آورده ایم.

 به تحقیقات روان شناسانه نیاز داریم

وی تصریح کرد: نسل امروز با نسل های گذشته تفاوت دارد و برای برنامه ریزی در زمینه فعالیت های آموزشی و تربیتی به روان شناسی دقیق نسل حاضر نیاز داریم.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در مورد اهمیت استفاده از قالب های تبلیغی و تربیتی متناسب با نسل جدید، ابراز کرد: قالب تربیتی باید با محتوای آن همخوانی و تناسب داشته باشد و از نظر ذهنی، فکری، رفتاری و روانی متناسب با نسل جدید و برای آن ها قابل قبول باشد.

تحول تربیتی بدون توانمندسازی طلاب ممکن نیست

مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود توانمند ساختن طلاب و روحانیون حاضر در مدارس آموزش و پرورش و پشتیبانی محتوایی از آنان را مورد تأکید قرار داد و افزود: تحقق انتظارات رهبر معظم انقلاب در مورد تحول تربیتی بدون توانمندسازی طلاب مرتبط با نسل جوان، ممکن نیست.

وی، قرآن و اخلاق را دو معجزه اصلی پیامبر اسلام(ص) دانست و با اشاره به روایت «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم»، عنوان کرد: طلاب حاضر در مدارس آموزش و پرورش باید جهادگر، آگاه، متخلّق به اخلاق حسنه و به همه معنا بسیجی باشند و این فرهنگ را وارد مدارس کنند.

حوزه به سمت پاسخگویی به نیازهای نظام و جامعه برود

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در مورد ایجاد رویکرد و نگاه انقلابی در جهت ایجاد تحول در حوزه علمیه، گفت: انقلابی گری و جهت گیری های تحولی در همه حوزه ها و موضوعات از جمله مسائل آموزشی و تربیتی مدنظر ایشان است و نباید آن را منحصر در حوزه علمیه بدانیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان با بیان این که حوزه و روحانیت نمی توانند نسبت به نیازهای جامعه و مشکلات آن بی تفاو باشند، تأکید کرد: فعالیت های حوزه علمیه باید به سمت پاسخگویی به نیازهای نظام و جامعه جهت داده شود.

لزوم تقویت همکاری های حوزه و آموزش و پرورش

در این دیدار کاظمی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز ارتباط میان حوزه و این نهاد را منسجم عنوان و با بیان اینکه این ارتباط باید عمق و توسعه یابد، گفت: علاوه بر توجه به کیفیت بخشی، می بایست نسبت به عدالت بخشی به معنی برخورداری همه دانش آموزان از روحانیت، اهتمام داشت تا به نتیجه مطلوب برسیم.

وی با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ابراز کرد: در اجرای این سند به شدت به حوزه علمیه نیازمندیم  و این نهاد نقش اساسی را دارا می باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha