شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی

حوزه/ رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا، وحدت علمی را لازمه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه دانست.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به اهمیت و ضرورت بحث وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: چنین وحدتی تنها بر اساس اندیشه آیت الله العظمی جوادی آملی امکان پذیر است به این معنا که مادامی که ما علم دینی نداشته باشیم نمی توانیم وحدت داشته باشیم.

وی افزود: حوزه و دانشگاه هر دو راجع به علم کار می کنند و از این رو اگر علم ما یکی دینی و دیگری غیر دینی باشد جای اختلاف مطرح است نه وحدت.

این استاد حوزه بیان داشت: به همین خاطر است که حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید می کنند که دانشگاه زمانی اسلامی می شود که دانش آن اسلامی باشد و وقتی این طور شد، اقتضای وحدت را با خود به همراه خواهد داشت.

وی گفت: حقیقتاً اگر این دو مرکز علمی اصلاح شده و به وحدت حقیقی برسند می توانند به حل مشکلات کشور و نظام اسلامی به طور جدی کمک کنند.

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما متاسفانه دانشگاه را بر اساس دانش غیر دینی و الحادی شکل می دهیم و از آن سو حوزه را بر اساس دانش دینی که چون این ها با هم در تضاد هستند لذا وحدت حقیقی میسر نمی شود.

وی بیان داشت: البته باید توجه داشت که این وحدت به معنای حقیقی کلمه صرفاً با همایش و کنگره و سمینار محقق نمی شود؛ البته دانشگاهیان غیر از دانشگاه است چرا که آن ها موحد و اهل نماز هستند و بسیار چهره های اخلاقی و فکور در میان دانشگاهیان وجود دارد اما در این جا بحث از وحدت حوزه و دانشگاه است و نه دانشگاهیان و حوزویان.

حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی در خاتمه گفت: بی شک برای رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه باید وحدت علمی حاکم شود یعنی این که علم بر اساس نظر فلسفه اسلامی شکل دینی پیدا کند که اگر این طور شد، وحدت شکل می گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha