شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
تصاویر/ نشست مجمع عمومی سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی -(۹)

حوزه/ کمیسیون رسانه در حاشیه کنگره سی‌ام وحدت اسلام برگزار شد و در آن اعضاء کمیسیون به بیان پیشنهادات و نقطه نظرات خود در مورد نقش رسانه در جهان اسلام پرداختند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کمیسیون رسانه‌های جهان اسلام در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، به ریاست شیخ مهدی الصمیدعی از کشور عراق و نواب رئیسی عبدالهادی آونگ از کشور مالزی و حجت الاسلام کریمیان از کشور ایران برگزار شد. 

در این کمیسیون پیرامون سه محور رسانه‌ها و نقش آن‌ها در تبادل و تهاجم فرهنگی، رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها و نقش آن‌ها در عصر حاضر و همچنین فرصت‌ها و تهدیدات در بخش رسانه، بحث و گفتگو شد. 

دانشگاه تخصصی رسانه در جهان اسلام تأسیس شود

در ابتدای کمیسیون، شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق و رئیس کمیسون رسانه، نقش رسانه‌ها را در تهاجم فرهنگی مهم دانست و اظهار داشت: متأسفانه ما نتوتنسته‌ایم از این ظرفیت ‌‌نهایت استفاده را ببریم، اما در مقابل، دشمنان به خوبی از این ظرفیت در جهت ترویج افکار پلید خود بهره برده‌اند. 

وی گفت: در شرایط کنونی رساندن پیام اسلام به گوش جهان مهم‌تر از هر چیزی است و این کار جز با توجه به رسانه ممکن نخواهد بود که البته در این بخش باید هدفمند و با برنامه عمل کرد.

رئیس کمیسیون رسانه سی امین اجلاس بین المللی وحدت اسلامی افزود: در جهان اسلام باید یک دانشگاه تخصصی و علمی در زمینه رسانه ایجاد شود تا افرادی در آنجا تربیت شوند که بتوانند در آینده، افکار اسلام را تبلیغ و ترویج کنند. 

اکثریت رسانه‌های فعلی جهان در اختیار دشمنان اسلام است

شیخ فارس صلیبی از کشور فلسطین، در ادامه کمیسیون رسانه، با بیان اینکه رسانه‌ها در شرایط کنونی به دست نااهلان افتاده‌اند، گفت: رسانه‌ها باید به دست افراد فرهنگی به معنای واقعی بیافتند تا از رسالت اصلی خود که بیان حقایق و واقعیت هاست فاصله نگیرند. 

وی افزود: وظیفه ما علمای دینی، این است که در مقابل اندیشه‌های فاسدی که از برخی از رسانه‌های مغرض ترویج یافته است، مقابله کنیم؛ متأسفانه این افکار از طریق صد‌ها شبکه ماهواره‌ای و رسانه‌های مجازی، به شکل هدفمندی در سطح دنیا گسترش یافته و اندیشه میلیون‌ها جوان مسلمان را با ابهاماتی روبرو می‌کنند. 

یک سایت وحدت آمیز شیعه و سنی ایجاد شود

ذکریا قمرالدین از کشور لبنان نیز، در کمیسیون رسانه سی امین کنفرانس بین المللی وحدت گفت: فتنه مذهبی بزرگی در جهان اسلام وجود دارد که برای خروج از این فتنه باید یک راه کار عملی و جدی ارائه شود؛ ما هم خوب می‌دانیم پشت این فتنه کشورهایی همچون آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی حضور دارند. 

وی در ادامه افزود: به نظر بنده باید یک سایت مجازی وحدت آمیز بین شیعه و سنی راه اندازی شده و در آن سعی شود به همه شبهات و اختلافات جزئی موجود بین اهل سنت و شیعیان پاسخ داده شود، چرا که عدم پاسخ گویی به این شبهات، باعث می‌شود تا دیگران از آن سوء استفاده کنند. 

شیخ قمرالدین گفت: اگر یک رسانه واحد اسلامی داشته باشیم خیلی راحت می‌توانیم در آنجا علیه افراط گرایی دینی، همگرایی و وحدت، پرهیز از دامن زدن به اختلافات و... بحث و تبادل نظر کنیم. 

از طریق رسانه‌های اسلامی، به جذب جوانان اقدام کنیم

حجت الاسلام و المسلمین سید نیاز حسین نقوی از کشور پاکستان هم در این جلسه گفت: فقط رسانه‌ها هستند که می‌توانند افکار و اهداف ما را به جهانیان برسانند و متأسفانه ما از این ظرفیت غافل شده‌ایم. 

وی گفت: دشمن اصلی همه ما مسلمانان آمریکا و اسرائیل و برخی از کشورهای غربی است، نه در داخل خودمان، ولی متأسفانه، دشمنان با استفاده از رسانه‌ها طوری وانمود می‌کنند که دشمن شیعه، سنی‌ها و از سوی دیگر دشمن سنی‌ها، شیعیان هستند. 

سید نیاز حسین نقوی ادامه داد: از طریق رسانه‌ها به جذب جوانان فکر کنیم و نگذاریم بر اثر غفلت ما، دیگران بیایند و این جوانان را به سمت خود بکشانند؛ اگر ما افکار اسلامی را در این جوانان تقویت نکنیم، دشمنان با حیله و نیرنگ، افکار تروریستی را به آن‌ها تحمیل خواهند کرد. 

وی در پایان گفت: بر اساس آداب و رسوم و فرهنگ هر منطقه، باید رسانه‌ها ایجاد شود و افرادی در آن رسانه‌ها فعال باشند که وجهه و شخصیت محبوبی داشته و مردم به حرف‌های آنان اعتماد دارند تا در نتیجه اثرگذاری لازم را شاهد باشیم. 

رسانه‌های مخالف اسلام، واقعیت‌ها را معکوس جلوه می‌دهند

در ادامه این جلسه، استاد شاکری عضو کمیسیون رسانه سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی نیز گفت: بسیاری از رسانه‌هایی که با هدف تخریب اسلام ایجاد شده‌اند، واقعیت‌ها را وارونه و معکوس جلوه داده و طوری وانمود می‌کنند که خشونت و تروریسم از اسلام نشأت گرفته است، در حالی که خود خالق و حامی تروریسم هستند. 

استاد شاکری با انتقاد از همگرایی و همسویی بسیار ضعیف رسانه‌های اسلامی با یکدیگر گفت: اتحاد و همسویی در رسانه‌های اسلامی بسیار پایین است در حالی که باید این اتحاد را تقویت کنیم. 

وی گفت: ایجاد و تأسیس یک شبکه تلویزیونی تقریب، بسیار ضروری و حیاتی است و پیشنهاد می‌کنم هر چه سریع‌تر این شبکه تلویزیونی ایجاد شده تا ما بتوانیم همین بحث تقریب مذاهب اسلامی را در طول سال، در آن شبکه دنبال کنیم. 

ضرورت تأسیس مجمع رسانه‌ای واحد در جهان اسلام

شیخ جعفر گنزالس از کشور اسپانیا هم در کمیسیون رسانه، پیشنهاد تأسیس یک مجمع جهانی رسانه‌ای را داد و گفت: در حال حاضر جبهه اول مقاومت، همین جنگ نرم و رسانه‌ای است و به همین دلیل باید مقاومت را به سمت رسانه‌ها کشاند. 

وی گفت: استعمار و استکبار جهان، ی قبل از حمله نظامی به یک منطقه، ابتدا از طریق رسانه‌ها، فضا و شرایط را فراهم می‌کنند و سپس اقدام به جنگ افروزی می‌کنند. 

گفتنی است که به دلیل حضور شرکت کننده گان سی امین اجلاس بین المللی وحدت در نماز جمعه تهران، جمع بندی و مصوبات این کمیسیون در اجلاس اختتامیه قرائت خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha