شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی

حوزه/ باید ساز و کاری فراهم شده تا فعالان عرصه تولید و کشاورزی کشور، به سود مطلوبی برسند، نه اینکه زحمت‌ها را تولیدکنندگان و کشاورزان انجام دهند و سود‌ها را دلالان ببرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، امروز در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه خراسان جنوبی معادن غنی دارد گفت: خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی و محدودیت آب، کشاورزی آن به حداقل رسیده و روستاهای استان خالی از سکنه شده است که این موضوع سبب ایجاد مشکلات جدید شده است. 
وی با اشاره به وجود معادن مختلف در استان افزود: اگر قرار باشد تنها استخراج معادن در استان انجام شود چیزی جز گرد و غبار برای مردم استان باقی نمی‌ماند. 
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی کمبود شغل و سرمایه گذاری در استان را یکی از مشکلات مردم برشمرد و افزود: صنایع سبکی هم که استان می‌تواند داشته باشد، وجود ندارد و صنایع دیگر هم رو به تعطیلی است. 
حجت الاسلام و المسلمین عبادی تاکید کرد: باید در خصوص معادن، صنایع تبدیلی ایجاد شود بگونه‌ای که دست مردم بیکار و سرگردان را بگیرد و امیدواریم در این سفر اقدامات اولیه در این خصوص انجام شود. 
وی بیان کرد: اولویت منطقه‌ای که توسعه معادن در دستور کار آن است، ایجاد راه آهن است، چرا که اصولا نقل و انتقالات مواد سنگین تنها با راه آهن امکان پذیر است. 
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر اهمیت حمل و نقل ریلی اظهارکرد: باید همه مسئولان برای ایجاد راه آهن در منطقه شرق کشور و خراسان جنوبی دست به کار شده و امیدواریم در بودجه سال ۹۶ این موضوع دیده شود. 
حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: انتظار است در این سفر، در خصوص راه آهن آنچه که به صورت مطالعه، مقدمات کار و یا دستور برای اجرای کار است انجام شود تا مردم استان از شرایط فعلی که هم به ضرر ملت و هم به ضرر دولت است، نجات پیدا کنند. 
وی با اشاره به اینکه در استان صد‌ها روستا وجود دارد که باید آبشان توسط تانکر تامین شود چه برسد به مشکلات اشتغال و اقتصاد، گفت: خبر‌ها مبنی بر این است که در مناطق تجاری که صادرات انجام می‌شود دست مردم منطقه گرفته نمی‌شود و سود‌ها متوجه افراد خاصی است که باید نظارت شود. 
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: در حوزه صادرات نیز، مردم باید به گونه‌ای به کار گرفته شوند که اشتغال ایجاد شده و یا آنهایی هم که در حوزه تولید هستند، به سود مطلوبی برسند، نه اینکه زحمت‌ها را تولیدکنندگان و کشاورزان انجام دهند و سود‌ها را دلالان از دستشان در بیاورند.

ضرورت حل مشکل اشتغال

محمدرضا نعمت‌زاده، نیز در این دیدار با بیان اینکه این استان از نظر معادن غنی است، اظهار داشت: باید زیرساخت‌های لازم برای بهره برداری ایجاد شود که این موضوع هم نیازمند سرمایه گذاری است. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه معدن‌داران نهبندان خواستار برق رسانی به معادن بودند، افزود: این موضوع در زمان سفر رئیس جمهور به استان برآورد هزینه شد و مشخص گردید که به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما تاکنون نتوانستیم این اعتبار را تامین کنیم؛ اما امیدواریم با فراهم شدن این اعتبار، معادن استان فعال‌تر شده و شاهد کارهای بزرگ باشیم. 
وی در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه تاکنون مقداری جلوی واردات را گرفته‌ایم، تاکید کرد: باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم سرمایه گذاران عمده خارجی را جذب کنیم، چرا که در غیر این صورت، نه مشکل اشتغال و نه مشکل فقر و محرومیت حل نخواهد شد. 
نعمت‌زاده تصریح کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه شرایط را برای سرمایه گذاران خارجی مساعد و جلب سرمایه کنیم تا کارهای درشت و بزرگ انجام گیرد. 
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه فرآوری محصولات در استان خراسان جنوبی باید یکی از اولویت‌های این استان باشد، خاطرنشان کرد: در این خصوص با آیت الله رئیسی هم تماس گرفته‌ام که ایشان هم برای سرمایه گذاری آستان قدس در این خصوص، قول مساعد دادند. 
 وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هر چه مردم استان بتوانند در حوزه تجارت وارد شوند، ما هم حمایت خواهیم کرد، گفت: در خصوص کشاورزی هم اقدامات خوبی صورت گرفته و ایجاد خوشه‌های کشاورزی برای پیوند با صادرات در حال انجام است. 
وی افزود: در خصوص محصول زرشک هم تاکنون خوشه زرشک در استان خراسان جنوبی ایجاد شده تا عواید بیشتری نصیب کشاورزان شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha