شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه یکی از مسئولیت‌های دفترداران تبیین عناوین عقود است گفت: تنها نباید حضور در دفتر و گرفتن امضا ملاک باشد بلکه باید ماهیت عقد و فرق آن با سایر عقود مطرح شده و برای شخص تبیین شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی شب گذشته در همایش تکریم جایگاه نهاد سردفتری که در قم برگزار شد گفت: فقه شیعه نه تنها برای بیان یک سری تکالیف و مسئولیت‌های بین انسان و خدا است، بلکه اساس فقه دستورات و آموزه‌هایی است که عمدتاً روابط بین بشر را تنظیم می‌کند.

وی بیان کرد: به برکت فقه است که ما می‌توانیم گفتار حق از گفتار باطل و معاملات صحیح از غیر صحیح را تشخیص داده و به جمیع عقودی که میان بشر تحقق دارد معنای روشنی ببخشیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)با اشاره به اینکه دقت‌هایی که علما و فقهای ما در فقه وارد کرده برای منفعت بشر بوده است گفت: اثر مهم فقه این است که مرزها کاملاً روشن شده و نزاع‌ها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه اگر جامعه و مسئولان ما سطح آشنایی خود را با فقه بیشتر کنند ما برکات بیشتری را در جامعه مشاهده خواهیم کرد افزود: این آشنایی بسیاری از نزاع‌ها را کم خواهد کرد و عدم آشنایی با آن ضربه‌های سنگینی را بر جامعه وارد می‌کند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: پس از برخی نزاع‌هایی که در محاکم وجود دارد متهم بیان می‌کند که عقوبت دنیوی و اخروی عقود را نمی‌دانسته است.

وی با بیان اینکه یکی از مسئولیت‌های دفترداران تبیین عناوین عقود است گفت: تنها نباید حضور در دفتر و گرفتن امضا ملاک باشد بلکه باید ماهیت عقد و فرق آن با سایر عقود مطرح شده و برای شخص تبیین شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)با اشاره به مسئله کتابت در فقه عنوان کرد: گاهی در فقه مطرح می‌شود که مسئله کتابت دارای اعتبار نیست، برای مثال در طلاق اجماع فقها این است که اگر طلاق به‌صورت کتابی باشد اعتبار ندارد.

وی بیان کرد: باید بررسی شود آیا این بی‌اعتباری در سراسر فقه وجود دارد و یا اینکه کتابت دارای حجیت است، اما در مواردی مانند طلاق اعتباری ندارد چراکه در طلاق کتابت راحت‌تر صورت می‌گیرد تا اینکه مرد آن را بیان کند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: اگر دلیل‌ها را بررسی کنیم در می‌یابیم در فقه شیعه کتابت حجیت دارد.

وی با اشاره به آیه 282 سوره بقره اذعان داشت: برخی اعلام کرده‌اند 19 دستور مهم از این آیه استفاده می‌شود و برخی اعتقاد دارند 15 و یا 21 حکم شرعی از این آیه استفاده می‌شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)با اشاره به اینکه بر اساس این آیه خداوند آنچه میان عقلا و مردم رایج است را صحه گذاشته است گفت: طولانی‌ترین آیه قرآن در مورد عقود و قراردادهای بین مردم است که نشان‌دهنده اهمیت آنها در قرآن دارد.

وی با بیان اینکه شارع و دین کتابت را به عنوان یک عامل مطمئن مطرح کرده است افزود: شاید فقهای ما صدها سال پیش اعتقاد داشتند کتابت اعتبار ندارد ولی با پیشرفت‌هایی که امروزه صورت گرفته است نمی‌توان کتابت را انکار کرد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی بیان کرد: بر اساس این آیه، ماهیت کتابت و آنچه کاتب می‌داند و می‌نویسد باید برای طرفین قرائت شود؛ برای افراد عادی جامعه کتابت زمانی ارزش دارد که قرائت شود.

وی تصریح کرد: در گذشته فقها به قانون« انما یحلل الکلام و یحرم الکلام» استناد کرده و کتابت را از میدان خارج می‌کردند ولی امروز با خصوصیاتی که برای کتابت مطرح است نمی‌توان آن را بی‌اعتبار خواند.

عضو جامعه مدرسین حوزه ابراز داشت: شما باید در این موارد از حوزه علمیه مطالبه کنید؛ شما باید سؤالات خود را در باب کتابت به حوزه‌ها ارسال کنید تا بررسی شده و جواب داده شود.

وی با بیان اینکه در فقه درباره اینکه آیا وصیت را می‌شود با کتابت انجام داد یا خیر بحث بسیاری صورت گرفته است گفت: یکی از مواردی که جامعه با آن آشنایی ندارد این است که برای وراث با لفظ وصیت می‌کنند و یا اگر وصیت را می‌نویسند شاهدی برای آن قرار نمی‌دهند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی بیان کرد: در قدیم جایی که سند را در آن رسمیت بدهند نبوده است ولی امروز باوجود محضرها انسان اطمینان حاصل می‌کند؛ ما باید به مردم آگاهی بدهیم که وصایای خود را رسمی کنند.

وی گفت: اختلاف و نزاع‌های بسیار در وصایا به این دلیل است که عده‌ای وصیت‌ها را انکار می‌کنند ولی اگر وصیت مکتوب باشد قابل‌انکار نیست.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه کتابت در زمان ما راهی برای انکار شبهه ندارد افزود: در زمان ما کتابت شبهه‌های گذشته را ندارد و دیگر کسی نمی‌تواند امضای خود را انکار کند.

وی با طرح این سؤال که حکم دروغ در کتابت چیست، گفت: به نظر من دروغ در کتابت حتی از لفظ نیز بدتر است، چراکه ماندگارترین سند است و کذب و تهمتی که با کتابت باشد به‌مراتب عقوبت آن سنگین‌تر است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه محضرها باید عقود را برای مراجعین تبیین کنند عنوان کرد: ما باید راهکارهای قوی‌تری برای کاهش نزاع‌ها بیابیم که نیازمند برگزاری همایش‌هایی بزرگ و ارائه مقالات معتبر برای یافتن این راهکارها است تا موجب کاهش نزاع‌ها و کاهش پرونده‌ها در دادگستری شود.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha