پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام بهاءالدین اسکندری

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه قم ، مدرک گرایی را آفت جدی نظام آموزشی کشور عنوان کرد و خواستار مقابله با این معضل شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهاءالدین اسکندری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که ارزش و اعتبار حقیقی مدرک علمی کاهش یافته و موج مدرک گرایی باعث شده که برخی افراد کمتر به دنبال علم و پژوهش حقیقی باشند.

وی افزود: از سویی در مقاله نویسی و پایان نامه نویسی یک مقدار شتابزدگی و سطحی نگری مشاهده می شود که به جایگاه پژوهش علمی ضربه زده است و برخی برای دریافت امتیازات کارهای پژوهشی ، دست به کپی برداری یا کلیشه نویسی می زنند.

عضو هیئت مدیره انجمن قلم حوزه علمیه قم بیان داشت: از سویی کشور ما واقعاً در شرایط فعلی تحمل فرهنگی و بستر این همه دانشجو در مقاطع تحصیلی تکمیلی را نداشت و باید قبل از هر چیز شرایط فرهنگی لازم برای این امر فراهم می شد که این گونه نشد.

وی گفت: از دیگر سو می بایست یک نظارت درست بر فضای آموزشی و نیز اعطای مدرک وجود داشته باشد تا افراد به معنای واقعی نخبه علمی بشوند نه این که جمع کثیری دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکترا بیایند و به انتظار مدرک و ایجاد شغل باشند و بعد این انتظار حاصل نشود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: واقعیت تاسف باری که وجود دارد این است که رقابت ماراتن گونه غلطی در اخذ مدرک در جامعه شکل گرفته که آسیب هایش به تدریج در توسعه تحصیلات تکمیلی خودش را نشان می دهد و این در حالی است که مراجع ذیربط و به خصوص مجلس باید به این مساله ورود کرده و این توسعه را تدریجی و هوشمندانه کنند.

وی افزود: واقعاً جای تاسف است که برخی دانشجویان دکتری ما توان نوشتن و سواد لازم را برای نگارش پایان نامه و رساله دکتری ندارند و بعد مدام ما در رسانه ها در تهییج آن ها برای اخذ مدرک دکتری می کوشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha