جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ استاد حوزه گفت حفظ میراث فرهنگی راهکار مقابله با هجمه‌های هویتی دشمن است، تمدن غرب به دنبال هویت‌زدایی است و از ابزارهای مشخصی در این مسیر استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» ، آیت‌الله محسن اراکی امروز در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی که در تالار شهر قم برگزارشد، رسیدن به اهداف جامعه را نیازمند تقویت اراده دانست و گفت: داشتن اراده واحد، انسجام اجتماعی و هنجاری‌های متناسب با هویت جامعه را به سمت آرمان‌ها هدایت می‌کند چراکه در طول تاریخ برخی از حکومت‌های صالح بدون این عناصر نتوانسته به اهداف مورد نظر برسند.

وی  با تاکید بر اینکه جامعه بدون هویت فرهنگ ندارد، اظهار کرد: فرهنگ، جلوه هویت جامعه بوده و هویت جامعه اراده جامعه را به دنبال دارد به همین علت با تقویت هویت می‌توانیم اراده‌ها را تقویت کنیم.

عضو خبرگان رهبری از نقش معماری شهری در شکل‌گیری هویت جامعه یاد کرد و گفت: شهر به عنوان یک موجود زنده از پوشاک، غذا و سازه تاثیرمی‌پذیرد چراکه تغییر الگوها در رفتارهای اجتماعی جلوه می‌کند و جامعه را متحول می‌سازد.

 وی با تاکید بر اینکه فقه عمران شهری باید تدوین شود، تصریح کرد: تاکنون در این راستا اقداماتی انجام شده است اما باید این اقدامات گسترش یابد چراکه فقه هویت اسلامی شهر است هر چند فقه عمران شهری به دخالت در مباحث تخصصی سازه‌ها نمی‌پردازد.

 آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه تنوع در تغذیه جامعه را دچار درگیری هویتی می‌کند، عنوان کرد: در صورت قبول داشتن هویت اسلامی باید هنجاری‌های متناسب با این هویت را مورد توجه قرار دهیم و در این راستا پوشاک و غذا به عنوان عناصر هنجار اجتماعی باید با هویت اجتماعی متناسب باشد.

 وی خاطرنشان کرد:‌ بنده به کشورهای مختلف دنیا سفر و به خوبی مشاهده کرده‌ام که قوم‌های مختلف از غذاهای ایرانی استقبال می‌کنند، چراکه این غذاها نشات گرفته از هویت مشخصی بوده که این هویت مورد قبول جامعه بشریت است.

 آیت‌الله اراکی ایجاد التهاب و نگرانی در میان مردم جامعه را از تاثیرات منفی تغییر هویت برشمرد و گفت: مسلمان نباید از پوشاک و غذاهای دشمن خود استفاده کند چراکه این موارد هویت‌ساز بوده و موجب تغییر هویت‌ها می‌شود.

 وی بر حفظ هویت اصیل جامعه اسلامی تاکید کرد و ادامه داد: برای اینکه جامعه دچار مشکل چند هویتی نشود باید در عرصه‌های مختلف به دنبال الگوبرداری از هویتی واحد باشیم.

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه حفظ میراث فرهنگی راهکار مقابله با هجمه‌های هویتی دشمن است، اضافه کرد: تمدن غرب به دنبال هویت‌زدایی است و از ابزارهای مشخصی در این مسیر استفاده می‌کند اما تمدن اسلامی در حقیقت به دنبال تکمیل کردن دیگر تمدن‌هاست و در این مسیر رویکرد تصفیه را مورد توجه قرار می‌دهد.

 وی از جایگاه فقه میراث فرهنگی در آموزه‌های دینی اسلام یاد کرد و گفت: هویت شهر قم باید تعریف شود و میراث فرهنگی این شهر که نشانه‌ای از هویت اسلامی است، باید به مردم کشورهای مختلف معرفی شود به همین علت نباید از مظاهر فرهنگی قم به سادگی گذر کنیم.

 آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: تخریب بافت‌های قدیمی به بهانه‌های مختلف مانع پاسداری از شهر در مقابل هویت‌های مهاجم می‌شود به همین علت مسؤولان باید نسبت به موضوع حفظ هویت شهری و بافت‌های قدیمی نگاه ویژه داشته باشند.

 وی با تاکید بر استخراج نمادها و نشانه‌های هویت شهری در قم عنوان کرد: مسؤولان این شهر پاسداران هویت شهر هستند و باید از میراث اسلامی حفاظت کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha