پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین مجید حکیم الهی

حوزه/ معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه، یکی از لوازم بسیار مهم و کلیدی مقابله با موج اسلام هراسی و شیعه هراسی غرب و آمریکا را برخورداری حوزه علمیه از شبکه ماهواره ای اختصاصی است.

حجت الاسلام و المسلمین مجید حکیم الهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تاکید بر این که بی شک در دنیای امروز، بهره مندی و استفاده از تکنولوژی جدید در راستای تبلیغ دین یک ضرورت به شمار می رود، اظهار داشت: باید از این ابزارهای نوین ارتباطی به خصوص فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و نیز کانال های ماهواره ای در راستای ترویج آموزه های اسلامی و دفاع از مکتب اهل بیت(ع) به درستی استفاده کنیم.

تبلیغ دین با ابزارهای نوین ارتباطی؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر

وی همچنین با اشاره به تاکیدات فراوان علما و مراجع تقلید مبنی بر لزوم راه اندازی شبکه های ماهواره ای که حوزه علمیه خود متولی اداره و جهت دهی به آن باشد، افزود: در دنیای کنونی که دشمنان به شدت بر طبل اسلام هراسی و شیعه هراسی می کوبند ، توجه به ضرورت های تبلیغ دین از دریچه ابرازهای ارتباطی نوین یک امر اجتناب ناپذیر است.

این مبلغ عرصه بین الملل ادامه داد: در برهه حساس کنونی به طور خاص شاهدیم که چه تبلیغات گسترده ای برای مخدوش کردن اسلام صورت گرفته و می گیرد به طوری که جریان تروریست های تکفیری و داعش تنها یک پازل از جریان اسلام هراسی غرب و آمریکا و صهیونیسم بین الملل است و لذا این ها بخشی از این جریان هستند نه همه آن.

وی همچنین تاکید کرد: جریان اسلام هراسی یک جریان عمیقی است که توسط دستگاه اطلاعاتی غرب کلید خورده و یکی از راهبردهای اصلی نظام سلطه برای مبارزه با اسلام ناب محمدی(ص) ، همین مساله اسلام هراسی است که به ویژه در رابطه با کشور ما با ایران هراسی و شیعه هراسی در هم آمیخته شده است.

تبیین شاخصه های اسلام ناب محمدی(ص) برای جهانیان

حجت الاسلام و المسلمین حکیم الهی گفت: آنچه مسلم است این که اسلام هراسی به شکل های مختلف آغاز شده و وظیفه مسلمانان و به ویژه عالمان دین آن است که با این جریان اسلام هراسی مقابله کرده و بتوانند اسلام واقعی و به تعبیر امام (ره) اسلام ناب را به دنیا معرفی کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به خصوص پس از سقوط صدام در عراق و تحولاتی که در این کشور رخ داده ، اهمیت معرفی تشیع به جهان مضاعف تر هم شده است، چنان که در همین سال ها نیز مساله شیعه و پیروان مکتب اهل بیت(ع) در دنیا بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته تا آن جا که هم اکنون برخی از مهم ترین دانشگاه های غربی دارای رشته های مربوط به شیعه شناسی هستند.

وی افزود: بنده به جهت موقعیت کاری و سفرهایی بین الملل که داشته و دارم، می دانم که در حال حاضر یک سری پروژه های شیعه شناسی از سوی غرب آغاز شده و در این راستا هزینه های زیادی در حوزه شیعه شناسی از سوی کشورهای غربی و اندیشکده های آمریکایی و صهیونیستی صورت می گیرد.

ارتباط با دنیای مسیحیت و ضرورت های جدید رسانه ای

معاون بین الملل و ارتباطات جامعه المصطفی العالمیه در قسمت دیگری از سخنان خود ابراز داشت: از سوی دیگر شاهد هستیم که دستگاه متولی مسیحیت و به خصوص واتیکان در حال برقراری یک گفتمان با حوزه های تشیع است و با اندیشمندان شیعه و مسلمان نشست های هم اندیشی بسیاری برگزار می کند که اگر این مسایل را جمع کنیم برآیند آن ها این می شود که ضرورت استفاده و بهره گیری از وسایل ارتباطی جدید برای ارسال پیام مکتب اهل بیت(ع) به جهان امروز را به خوبی درک کنیم.

وی اضافه کرد: از دیگر سو ما باید بتوانیم پیام حق دین و مذهب خود را به طور گسترده با انبوه مخاطبانی که تشنه دریافت این حقایق ناب هستند در میان بگذاریم که این امر بدون استفاده از ابزارهای نوین از جمله شبکه های ماهواره ای امکان پذیر نیست.

لزوم مقابله علمی با شبهات معاندین اسلام و تشیع

حجت الاسلام حکیم الهی همچنین گفت: از سویی بسیار لازم و ضروری است که ما با جریان اسلام هراسی یک مقابله علمی و اندیشه ای داشته باشیم تا در وهله بعد بتوانیم این تشنگی که در جهان غیر اسلامی برای شناخت مذاهب اسلامی و رویکردهای دینی وجود دارد را بتوانیم پاسخ گو باشیم.

وی افزود: از این رو ضرورت دارد که متولیان مسایل دینی که در راس آن ها حوزه های علمیه قرار دارند. با توجه به داشته های بسیار عمیق خود و تراث گرانسنگ و ارزشمندی که در اختیار دارند بتوانند با بهره گیری از شبکه های ماهواره ای و نیز حضور گسترده در فضای سایبری و مجازی، پیام اسلام اصیل را به همگان برسانند.

حوزه علمیه متولی شبکه ماهواره ای شود

معاون جامعه المصطفی تاکید کرد: از این حیث شرایط و اقتضائات جدید می طلبد که خود حوزه های علمیه دارای یک یا چند شبکه اختصاصی ماهواره ای باشند ؛ البته ممکن است کسی ادعا کند که شبکه های ماهواره ای اسلامی زیاد داریم و به عنوان مثال هم اکنون چند صد شبکه اسلامی وجود دارد، اما نکته ای که وجود دارد این است که این شبکه های ماهواره ای از یک خلایی رنج می برند و آن نداشتن پشتیبانی های علمی است.

وی گفت: در واقع بسیاری از این شبکه ها تا حدوی از نداشتن کارشناسی های توانمند در حوزه مسایل اسلامی رنج می برند و این در حالی است که هیچ نهاد و موسسه ای به اندازه حوزه های علمیه از داشته های علمی و پشتوانه علمی به ویژه از حیث نظریه پردازی برخوردار نیست.

وی افزود: به لطف الهی امروز در حوزه در هر بُعدی از مسایل اسلامی و دینی تئوری پردازانی وجود دارند که خود از اساتید و شخصیت های برجسته علمی هستند و ما واقعاً از این بابت برای پاسخ به شبهات و نشر معارف دین هیچ مشکلی نداریم.

تعبیر بیان امام صادق(ع) با استفاده از ابزارهای نوین رسانه ای

این مبلغ و فعال عرصه بین الملل همچنین با اشاره به حدیث گهرباری از امام صادق(ع) مبنی بر این که زمانی می آید که از شهر قم علم به سراسر جهان منتشر می شود، گفت: آن چه که در زمان ما فرمایش امام صادق(ع) را محقق و تعبیر می سازد همین شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی است و لذا حوزه های علمیه و به خصوص حوزه علمیه قم نیز باید به این مهم توجه ویژه تری داشته باشد.

وی اضافه کرد: طبعاً انتشار دانش در گستره گیتی مستلزم این است که ما در پهنای گیتی حضور فعال داشته باشیم که یکی از راه ها اعزام مبلغ است که البته این شیوه نمی تواند تمام جهان را پوشش دهد اما با شبکه های ماهواره ای می توانیم این کار را انجام دهیم که با حکمت و درایتی که بنده در مدیریت جدید حوزه های علمیه آیت الله اعرافی سراغ دارم ، مطمئن هستم که به خوبی در این باره تصمیم گیری لازم صورت می گیرد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha