پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام احمدی میانجی

حوزه/ رئیس شورای حل اختلاف کشور گفت: زمانی کلام و نفس روحانیت اثربخش خواهد بود که خودمان پیشگام حرفی که می زنیم باشیم اگر موضعی می گیریم مردم باید ببینند خودمان جلوتر از آنها به وظایفمان عمل می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی احمدی میانجی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: من معتقدم که حوزه های علمیه در دو بخش برای جامعه می تواند مفید باشد  و غرض آن هم همین است یکی کسب معارف اسلامی و آموزه های دینی و دیگری عمل به آموخته های دینی و ترویج آن در جامعه اسلامی است.

قائم مقام سابق سازمان دیوان عدالت اداری کشور افزود: پرداختن به مباحث علمی، تببین مسائل علمی و پاسخگویی به شبهاتی که در جامعه مطرح می شود مخصوصا مطالب و مسائل مربوط به جوانان، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی همچنین شناسایی و تحقیق پیرامون شبهاتی که نسل جوان ما با آن گریبان گیر هستند از دیگر وظایف اصلی حوزه های علمیه و طلاب می باشد.

استاد علوم قضایی  ادامه داد: شبهه و مسائل انحرافی چیز تازه ای نیست و هر سال بیشتر و متنوع تر می گردد همانطور که از هزار سال پیش شبهات وجود داشت و هر زمان فقط لباس آن عوض می شد، امروز هم اینگونه است.

حجت الاسلام و المسلمین احمدی میانجی با بیان اینکه طلاب باید عالم به عمل باشند اظهارداشت: حوزه علمیه و روحانیون باید مطالب و مسائلی را که برای مردم بازگو می کنند را در عمل به مردم نشان دهند، ما وقتی از عدالت صحبت می کنیم و می گوییم عدالت، باید از ما عدالت ببینند یا در مسائلی که مطرح می کنیم ما خودمان باید از آنها جلوتر به وظایفمان عمل می کنیم و دقت داشته باشیم.

معاون قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توجه طلاب و روحانیون به سیره نبوی و ائمه اطهارعلیهاالاسلام گفت: امروز موج اسلام خواهی و گرویدن افراد به دین اسلام بیش از هر زمانی در حال وقوع است اگر با تازه مسلمانان گفت وگو کنید اولین عامل پیوستن آنان به دین اسلام را خلق و خوی خوب پیامبر(ص) و محبت ایشان عنوان می کنند، پس ما که مدعی هستیم شاگرد مکتب رسول الله(ص) و ائمه طاهرین (ع) می باشیم، باید از نظر خلق و خوی و تهذیب نفس خیلی ممتاز و برجسته تر از دیگران باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه خوب و بد همه جا و در هر لباسی می تواند باشد، تصریح کرد: سلامت قضا به عبا و عمامه نیست ممکن است یک نفر عبا و عمامه نداشته باشد ولی واقعا انسان معنوی بوده که سر مسائل مهم و سرنوشت ساز جانب حق را گرفته و ایستادگی کرده است، مهم آنست که چه معمم و چه غیر معمم لحظه ای از حق روی گردان نبوده و روی آن ایستادگی کند.

رئیس شورای حل اختلاف کشور افزود: ما در تربیت قضات خود باید بُعد تهذیبی را تقویت کنیم و همراه با رشد علمی رشد اخلاقی و معرفتی را در آنان ارتقا دهیم تا در زمان قضاوت خدای نکرده از حق روگردان نباشد و در قلمی که می زند حب و بغضی نداشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین احمدی میانجی با بیان اینکه قاضی باید استقلال رای داشته باشد، اظهارداشت: مراد از استقلال رای این نیست که در پرونده یک پیرزن از پا افتاده سختی به خرج دهیم، بلکه در خصوص پرونده های سنگینی که قدرت و ثروت پشت آن قرار دارد یا وعده وعیدهایی که ممکن است پیشنهاد شود، استقلال رای خود را حفظ کنند.

معاون قوه قضائیه ادامه داد: اگر دستگاه قضایی ما، دستگاهی باشد که خدا و پیامبرش می گویند، بدون تردید آن جامعه، جامعه رستگاری است چرا که همه چی با دستگاه قضایی شکل می گیرد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha