شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شیوه جدید درمان روان پریشی در انگلیس با استفاده از اسلام

حوزه/ یک برنامه روان درمانی در انگلستان که با استفاده از دین اسلام، مشکلات روان پریشی را درمان می‌کند، توانست نتایج مثبت و قابل توجهی را به دست آورد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، یک برنامه درمانیِ مشکلات روان پریشی در تحقیقاتش به این نتیجه رسید که مسلمانانی مشکلات روحی دارند، می‌توانند با بازگشت به باورها و آموزه‌های مذهبی‌شان، درمان شوند.

به طور سنتی درمان‌های روان پریشی در راستای دوری از باورهای دینی عمل می‌کنند، اما متخصصان روان پریشی دانشگاه لیدز در یورکشایر انگلستان به این نتیجه رسیده‌اند که بازگشت به دین در بیماران مسلمان، نتایج مثبت و قابل توجهی در بهبود آنان داشته است.

پروفسور غزاله میر، مدیر ارشد این تحقیقات از موسسه علوم بهداشت دانشگاه لیدز می‌گوید: در جوامع اسلامی این فکر وجود دارد که بیماران روانی از نظر اعتقادات مذهبی ضعیف هستند و در نتیجه در این جوامع مردم کمتر برای درمان مراجعه می‌کنند. به علاوه تناقضات زیادی میان پزشکان در مورد چگونگی تعبیر و تفسیر فرهنگی مناسب برای درمان بیماران وجود دارد.

تاثیر بیشتر درمان‌های دینی روی مسلمانان

خانم میر با طرز تفکر بسیاری از روان درمان‌ها که باورهای دینی را عنصر نامرتبطی به درمان بیمار می‌دانند مخالفت کرده و می‌گوید: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که استفاده از درمان‌های حساس به مذهب در میان مسلمانان نسبت به دیگر نقاط جهان و دیگر فرهنگ‌ها سریع‌تر جواب می‌دهد. مسلمانان بیشتر از سایر گروه‌های مذهبی، تمایل به استفاده از مذهب به عنوان مقابله با بیماری‌ها دارند.

روش درمانی جدید بر اساس یک شکل درمان شناختی رفتاری موجود به نام  فعال سازی رفتاری ایجاد شده است که در فاز اولیه آن 20 بیمار توسط سازمان خیریه روان درمانی دانشگاه لیدز به طور امتحانی مورد درمان قرار گرفته‌اند. در این دوره از بیماران پرسیده شده که آیا در هنگام سلامت، مذهب بخشی از زندگی آنان بوده یا خیر.

در این شیوه درمانی به کسانی که اعمال دینی‌شان را به دلیل افسردگی متوقف کرده‌اند، دفترچه‌هایی داده می‌شود که در آن‌ها آیات قرآنی کمک کننده برجسته سازی شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha