پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست انجمن روان شناسی حوزه با آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که نیمی از تبلیغ روحانیون برگرفته از علم روانشناسی است، گفتند: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از اولویت‌ها مطرح است و روانشناسی در این حوزه نقش بسیار مهمی دارد، چرا که امر به معروف و نهی از منکر با روانشناسی به شکل جدیدی در جامعه اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی شامگاه شنبه در جمع اعضای انجمن روانشناسی اسلامی حوزه علمیه که در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم برگزار شداظهارداشتند: علم روانشناسی از دیرباز در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است و نقش بسزایی در زیرساخت های اقتصادی،سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و.. ایفا کرده  و هر روز اهمیت آن بیش از گذشته می شود.

ایشان از وسواسی به عنوان یک معضل یاد کردند و گفتند: بارها به بنده اعلام شده است که برای رفع آن باید از علم روانشناسی استفاده کنیم؛ چرا که نسخه‌های پزشک با حجم انبوهی از داروهای متفاوت نمی‌تواند در رفع وسواس کارساز باشد، اما روانشناسی اسلامی می‌تواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

معظم له ادامه دادند: اگر آثار اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم به خوبی مشاهده می‌کنیم که ائمه اطهار(ع) نیز از علم روانشناسی اسلامی استفاده می‌کردند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به داستان‌هایی از دوران صدر اسلام بیان داشتند: این افراد با استفاده از روش‌های رواشناسی اعتقادات مردم را تغییر دادند، گاهی روش‌های روانشناسی نسبت به دیگر روش‌ها تاثیرگذاری بیشتری به دنبال دارد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه روانشناسی در ابعاد مختلف زندگی مردم تاثیرگذار است، اظهارداشتند: جامعه اسلامی نیاز بیشتری به علم روانشناسی دارد؛ چرا که کتاب‌ها و مقاله‌هایی که از اصول روانشناسی استفاده کرده باشند، در جامعه تاثیرگذارتر خواهند بود.

معظم له با تاکید بر اینکه خداوند متعال نیز از اصول روانشناسی استفاده کرده است، افزودند: انسان باید از اصول این علم در عرصه‌های مختلف استفاده کند، این اصول در ابتدا باید به حوزویان آموزش داده شود تا آنها در عرصه تبلیغ و آموزش از آن استفاده کنند در حالی که اکنون بیگانگان از اصول روانشناسی برای پیشرفت استفاده می‌کنند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تولید علم روانشناسی اسلامی را کار سنگینی توصیف کرد و ادامه دادند: این امر مهم دیر شروع شده است به همین علت باید بیشتر در راستای آن فعالیت شود؛ انجمن روانشناسان اسلامی باید اصول را تولید و آنها را در اختیار حوزویان قرار دهند؛ تاکنون خبررسانی‌های لازم به منظور معرفی برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در این انجمن دنبال نشده است در حالی که اهتمام نسبت به خبررسانی می‌تواند نتایج مطلوب‌تری را به دنبال داشته باشد.

این مفسّر قرآن کریم با اشاره به اینکه انجمن روانشناسی اسلامی باید برای طلاب، مداحان، سخنرانان، زوج‌های جوان و اقشار مختلف جامعه برنامه داشته باشد،اظهارداشتند: اگر اصول روانشناسی به شیوه صحیح پیاده‌سازی شود نیمی از مشکلات کشور رفع می‌شود در حالی که برخی افراد روانشناسی را علم محسوب نمی‌کنند.

این مرجع تقلید افزودند: هر چند علم روانشناسی از ضروریات است اما آسیب‌هایی نیز دارد و افراط در آن می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد که در این راستا باید با پرداختن به اصول واقعی از آسیب‌ها جلوگیری شود.

معظم له تولید علم رواشناسی اسلامی را اقدام شایسته‌ای خواند و تصریح کردند: با توجه به اولویت‌های مطرح شده در علم روانشناسی می‌توانیم مشکلات جامعه را رفع کنیم.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه کار فردی اثر مورد نظر را ندارد، گفتند: باید کار جمعی در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم در سطح گسترده‌تری تاثیرگذار باشیم.

ایشان با بیان اینکه پرداختن به اصول برای جلوگیری از آسیب‌های روانشناسی اثرگذارتر خواهد بود، اظهارداشتند: هر چند علم روانشناسی از ضروریات است، اما آسیب‌هایی نیز دارد و افراط در آن می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد که در این راستا باید با پرداختن به اصول واقعی از آسیب‌ها جلوگیری شود.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی توجه حوزه و تولید روانشاسی اسلامی را یک اقدام کلیدی و بسیار ضروری عنوان کرد و افزودند: روانشناسی به عنوان یک زیربنا در فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و آموزشی تاثیرگذار بوده و برای حوزه‌های علمیه نیز در ابعاد مختلف نیاز است، هر چند موضوع اسلامی‌سازی علم روانشناسی دیر مطرح شده، اما هر چقدر هم به صورت گسترده‌تر پیگیری شود به نتایج مطلوب‌تری می‌رسد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه تدریس در حوزه‌های علمیه باید با اصول رواشناسی همراه باشد، اظهارداشتند: بدون رعایت اصول روانشناسی تدریس اثری کم‌تری دارد، اما اگر استاد با نگاه رواشناسی وظایف خود را دنبال کند می‌تواند به نتایج بیشتری برسد.

معظم له با اشاره به اینکه نیمی از تبلیغ روحانیون برگرفته از علم روانشناسی است، تصریح کردند: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از اولویت‌ها مطرح است و رواشناسی در این حوزه نقش بسیار مهمی دارد، چرا که امر به معروف و نهی از منکر با روانشناسی به شکل جدیدی در جامعه اجرا می‌شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان سخنان خود، بکارگیری علم روانشناسی را به صورت اصولی بسیار اثربخش و تاثیرگذار توصیف کرد و گفتند: اگر نگاه کاربردی به این علم داشته باشیم بدون تردید اثرگذار تر عمل خواهیم کرد.

انتهای پیام   313.17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha