جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مختاری

حوزه/ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، گفت: اگر تعامل این دانشگاه با سایر دانشگاه های دنیا افزایش یابد، توان و ظرفیت رقابت با دانشگاه الازهر را نیز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین مختاری، عصر امروز در نشست خبری با محوریت معرفی دانشگاه مذاهب و تبیین جزئیات همایش ملی نکوداشت آیت الله واعظ زاده خراسانی، ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه این دانشگاه در بین مراکز آموزشی کشور، اظهار داشت: دانشگاه مذاهب از طرفی با حوزه های علمیه شیعه و اهل سنت در ارتباط است و از طرف دیگر با دانشگاه ها و آکادمی های علمی و اسلامی کشور و خارج از کشور مرتبط است.

وی با بیان این که تمام هم و غم این دانشگاه این است که با فعالیت خود آبروی نظام جمهوری اسلامی باشد، گفت: ظرفیت های این دانشگاه در سطح بین الملل، آن گونه که باید و شاید شناخته نشده است، که بر این اساس باید گفت که برای تحقق این مهم تلاش بیشتری نیاز است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: اگر تعامل این دانشگاه با سایر دانشگاه های دنیا افزایش یابد، توان و ظرفیت و رقابت با الازهر را خواهد داشت.

حجت الاسلام مختاری ضمن اشاره به سفرهایی که در جهت افزایش فعالیت های تقریبی به کشورهای مختلف داشته اند بیان کرد: کشور اوگاندا که در شرق آفریقا قرار دارد می تواند پایگاه خوبی برای تقریب مذاهب باشد زیرا دانشگاه های این کشور از تبادل با دانشگاه مذاهب اسلامی استقبال خوبی داشته اند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر در سه رشته فقه شافعی، فقه امامیه و علوم قرآن فعالیت داریم، اما درصددیم که با تاسیس رشته های دیگر، مانند معماری، هنر و عرفان اسلامی فعالیت های این دانشگاه را افزایش دهیم.

وی با اشاره به شعبه های مختلف دانشگاه مذاهب اسلامی در مناطق مختلف مرزی با شرایط های فرهنگی متفاوت ابراز کرد: از جمله مسائلی که در دستور کار دانشگاه قرار دارد، تأسیس رشته ها با توجه به شرایط جغرافیایی و فرهنگی شهرهای مختلف از جمله سنندج، زاهدان و بندرعباس است.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری با اشاره به اهمیت شعبه سنندج دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار کرد: با توجه به استقبال دولت عراق از دانشگاه مذاهب اسلامی، با تقویت شعبه سنندج می توانیم ارتباط و تبادل خوبی با دانشگاه سلیمانیه عراق و دیگر مناطق عراق داشته باشیم.

۱۸ اسفند؛ زمان برگزاری نکوداشت آیت الله واعظ زاده خراسانی

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تجلیل از شخصیت مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی، بیان کرد: ایشان از بنیانگذاران دانشگاه مذاهب اسلامی بودند و بر خود لازم دانستیم که در جهت تجلیل و بزرگداشت ایشان با حضور فضلای حوزه و دانشگاه برگزار نماییم، براین اساس نکوداشت آن عالم فقید چهارشنبه ۱۸ اسفند، در  در این دانشگاه برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری ادامه داد: از جمله موفقیت های دانشگاه مذاهب و مجمع تقریب دعوت از فضلا و علمای اسلامی کشورهعای مختلف مانند اندونزی به ایران است که موجب شد نگاه علمای اهل سنت به مذهب شیعه تغییر کند و تا حدودی از فتواهای خاص آنان در خصوص شیعیان جلوگیری کرد. از دیگر موفقیت های این دانشگاه چاپ موسوعه 20 جلدی که در آن احادیث و سخنان پیامبر که منقول از منابع شیعه و اهل سنت است، می توان اشاره کرد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ضمن اشاره به موانع مختلفی که در مسیر فعالیت های این دانشگاه وجود داشته است، بیان کرد: علی رغم مشکلات مالی که وجود داشته است، موفقیت های فوق را کسب کرده ایم و قصد داریم با جذب اساتید در سطح بین المللی فعالیت های این دانشگاه را افزایش دهیم.

وی افزود: از دیگر مشکلاتی که با این دانشگاه مواجه هستیم، مناسب نبودن فضای دانشگاهی ساختمان های دانشگاه مذاهب اسلامی است که خوشبختانه موفقیت های اولیه در جهت تغییر این فضاهای انجام شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha