پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کمیسیون حقوق بشر انتاریو خواستار حفظ حقوق دینی در مدارس شد

حوزه/در پی هتک حرمت به قرآن در یکی از جلسات معلمان در مدرسه‌ای در کانادا، کمیسیون حقوق بشر انتاریو با انتشار بیانیه‌ای خواستار رعایت حقوق مذهبی در مدارس کانادا شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از middleeasteye، در پی هتک حرمت به قرآن مجید در جلسه شورای معلمان و والدین در مدرسه‌ای در کانادا و محکومیت جهانی این اقدام، کمیسیون حقوق بشر انتاریو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مدارس کانادایی باید به حقوق دینی احترام بگذارند.

این کمیسیون اعلام کرد: مدارس انتاریو وظیفه دارند خودشان را با اعتقادات و باورهای مذهبی مختلف تطبیق دهند. موسسات از جمله مدارس وظیفه دارند محیط آزادی به دور از تبعیض و آزار و اذیت برای عقاید مختلف فراهم کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: مدارس، مدیران و معلمان بایستی حداقل امکانات را برای نماز خواندن دانش آموزان و کارکنان مسلمان فراهم کنند. این امکانات شامل ایجاد فضایی خصوصی یا اتاقی برای نماز خواندن دانش آموزان می‌شود. همچنین دانش آموزان باید پیش از نماز برای وضو گرفتن به سرویس بهداشتی دسترسی داشته و زمان کافی برای برگزاری مراسم مذهبی به آن‌ها تعلق بگیرد. برگزاری نماز روز جمعه نیز یکی از حقوق مذهبی مسلمانان محسوب می‌شود.

در حالی که این بیانیه‌ به طور صریح به حادثه هتک حرمت به قرآن مجید در جلسه شورای معلان در روز 22 مارس اشاره نکرده، اما به نظر می‌رسد انتشار این بیانیه ارتباط مستقیمی با این حادثه داشته باشد.

این حادثه که در مدرسه‌ای در منطقه مسیسوگا در غرب تورنتو اتفاق افتاد، عده‌ای از والدین کانادایی با گفته‌های اسلام‌هراسی و نژادپرستانه، خواستار جلوگیری از نماز جمعه مسلمانان شدند. در یک جلسه یکی از اسلام‌ستیزان در حرکتی توهین آمیز، با پاره کردن و زیر پاگذاشتن صفحات قرآن مجید، به کتاب مقدس مسلمانان هتک حرمت کرد.

لیندا جفری شهردار شهر برامپتون در انتاریو گفت: برپایه حقوق بشر مسلمانان حق نماز خواندن در مدارس را دارند. اما عده‌ای سعی در ترویج ترس، اطلاعات غلط و سوءبرداشت در این زمینه دارند.

در این میان اسلام‌ستیزان در کانادا به اقدامات جدیدی در راستای ارعاب مسلمانان دست زده‌اند. برای مثال یک وب‌سایت راست‌گرای افراطی یک جایزه 1 هزار دلاری برای کسانی گذاشته است که از نماز خواندن دانش آموزان مسلمان فیلم‌برداری کند. این درحالی است که فیلم‌برداری از دانش آموزان نمازگزار در فضای کنونی اسلام‌هراس و پر از نفرت غرب می‌تواند هویت‌شان را برای اسلام‌ستیزان افشاء کرده و آن‌ها در معرض خطرات جدی قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha