پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله اراکی

حوزه/ جایگاه کنونی، نباید ما را مغرور کند تا از عمل باز بمانیم، اما باید قدر محبت حضرت علی(ع) را دانسته و آن را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم که در این راستا پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی و علمی نیز باید مشارکت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی سه شنبه شب در جمع معتکفین مسجد امام حسن عسکری(ع) قم گفت: یکی از بزرگترین نعماتی که خداوند به بشریت ارزانی داشته است محبت امام علی(ع) و فرزندان ایشان است.

وی با ذکر این مطلب که میزان و معیار محبت نسبت به ائمه اطهار(ع) عشق و علاقه نسبت به حضرت علی(ع) است، افزود: هر آن کس که به مولای متقیان (ع)محبت نداشته باشد در حب به رسول اکرم(ص)، خداوند متعال و حتی در حب به اهل بیت(ع)‌ دروغ می‌گوید.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: در مبانی دینی بیان شده است که محبت به حضرت علی(ع) معیار ایمان است؛این معیار فقط در روایات اهل شیعه بیان نشده بلکه در کتاب‌های مهم اهل سنت نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه محبت نسبت به حضرت علی(ع) دارای تاثیرگذاری‌های معرفتی و تربیتی است، خاطرنشان کرد: محبت نسبت به اهل بیت(ع) در بخش‌های مختلف اسلام از جمله نظام اجتماعی، فقه سیاسی، تربیت فردی و اجتماعی، اخلاق، و فرهنگ نقش دارد به همین علت در فرهنگ عمومی باید محبت اهل بیت(ع) را ترویج داده و در راستای تبیین آن تلاش کنیم.

 آیت‌الله اراکی با بیان اینکه برخی فقط تصور می‌کنند که حضرت علی(ع) را شناخته‌اند، تصریح کرد: اهمیت محبت نسبت به حضرت علی(ع) از اصول بینه بوده و اختصاص به منابع دینی شیعه ندارد، چرا که در کتب مذاهب دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه محبت در بعد عملی باید مورد توجه قرار گیرد گفت: تاثیرگذاری این محبت باید بر زندگی فردی و اجتماعی افراد مشاهده شود چرا که شخصیت، رفتار و بیان حضرت علی(ع) مفسر شخصیت حضرت رسول(ص) است.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه وجود حضرت علی(ع) نماد عملی اجرای عدل الهی در کره زمین است، اظهار کرد: اینکه شیعه‌ها ذکر یا علی(ع) را به صورت مستمر بیان می‌کنند به این معناست که ایشان دست مجری عدالت خداوند متعال روی زمین بوده‌اند .

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با اشاره به اینکه در ساختار اندیشه غرب در انسان‌شناسی، خدا،  هیچ جایگاهی ندارد، گفت: عدل رسول خداوند متعال همان عدل حضرت علی(ع) است و این عدل تفسیر عدل خداوند متعال است.

 وی با تاکید بر اینکه مقوله علمی علی‌شناسی باید در حوزه‌های علمیه دنبال شود، تصریح کرد: شناختن حضرت علی(ع) علمی است که با استفاده از آن می‌توانیم باب‌های مختلفی از علم را برای خود باز کنیم.

این استاد حوزه اظهارکرد: کندن در خیبر یک واقعه تاریخی کلان و دارای یک جهان معرفت است؛ کندن درب خیبر با خندق بزرگی که در کنار آن بود توسط ده‌ها نفر امکان‌پذیر نبود اما کندن آن توسط حضرت علی(ع) در برابر چشمان صدها نفر اتفاق افتاده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه با تفرقه و اختلاف نمی‌توانیم به نتیجه برسیم، عنوان کرد: جایگاه کنونی، نباید ما را مغرور کند تا از عمل باز بمانیم، اما باید قدر محبت حضرت علی(ع) را دانسته و آن را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم که در این راستا پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی و علمی نیز باید مشارکت داشته باشند، چرا که ولایت حضرت علی(ع) از اساس فرهنگ عمومی ماست که همه باید در راستای ترویج آن تلاش کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha