پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد

حوزه/حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد با بیان اینکه پذیرفته شدگان براساس نظام آموزشی جدید و قدیم به تحصیل ادامه خواهند داد، گفت: هم اکنون در۱۶۰مدرسه علمیه، نظام جدید آموزشی در حال اجرا شدن است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد امروز در حاشیه برگزاری آزمون ورودی حوزه های علمیه در مدرسه فیضیه درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، گفت: امروز شاهد برگزاری مهمترین رخداد در حوزه های علمیه در کشور، آن هم آزمون ورودی طلاب در مدرسه فیضیه و مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم می باشیم.

 معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان اینکه تعداد ثبت نام کنندگان برای ورود به حوزه در سه مقطع تحصیلی سیکل، دیپلم و دانشگاهی حدود 20 هزار و 400 نفر می باشند از افزایش استقبال چند درصدی ورود جوانان به حوزه خبر داد.

وی با بیان اینکه افزایش تحصیل درحوزه حتی بیش از آمار داده شده است، گفت: کسانی که موفق نشدند در مدت زمان تعیین شده در سایت پذیرش حوزه ثبت نام کنند از طریق کمیسیون آموزش، اقداماتی صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد بابیان اینکه در قم یک هزار و 886 نفر در مقاطع تحصیلی مختلف برای تحصیل در حوزه ثبت نام کرده اند، افزایش  این تعداد را در مقایسه با سالهای گذشته قابل توجه دانست.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: از بین کل ثبت نام کنندگان ورودی حوزه، در مقطع سیکل 10 هزار و 720 نفر، در مقطع دیپلم  4هزار و 603 نفر و دانشگاهی یک هزار و 880  نفر است. یکصد و 11 نفر حافظ کل قرآن کریم می باشند؛ داوطلبان در 457 مدرسه علمیه درکشور پذیرش خواهند شد که از 394 مدرسه علمیه بلند مدت و 63 مدرسه کوتاه مدت است.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد بابیان اینکه این آزمون هم زمان در 49  مرکز در کشور  برگزارشد افزود: 30  مرکز استانی و 19 مرکز شهرستانی می باشند.

معاون آموزش حوزه های علمیه بابیان اینکه پذیرفته شدگان در این آزمون در مصاحبه علمی و دوره اختبار و تثبیت که در مرداد ماه در مدارس علمیه قم وشهرستانها برگزار می شود شرکت خواهندکرد، اظهار داشت: بعد از طی همه مراحل مصاحبه، اختبار و سنجش سلامت و انجام تحقیقات میدانی نهایتا حدودت 5 تا 6 هزار نفر جذب حوزه های علمیه برای تحصیل خواهند شد.  

وی عنوان کرد: دوره تمهیدی از موضوعات مهم درحوزه برای ورودی های جدید است، این دوره ویژگی های زیادی، ازجمله شناخت طرفین از  همدیگر، آشنای شخص با فضای حوزه و آشنایی با روحیات، اخلاق، تهذیب و مسائل آموزشی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد گفت: دوره تمهیدی از گذشته تاکنون برگزار می شد و در این مدت مسئولین حوزه به تجربیات خوب و مفیدی رسیده اند و این تجربیات در ادامه راه می تواند سازنده باشد.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: مهمترین هدف در دوره اختبار و پذیرش ورودی های جدید به حوزه، مسئله کیفیت است نه کمیت، مهم نیست که چه تعداد جذب حوزه شوند؛ بلکه مهم کیفیت آموزش است؛ مسئولین حوزه به دنبال این هستند، بهترین و مستعد ترین افراد وارد حوزه شوند.

 وی عنوان کرد: اگر حتی ورودی حوزه بعد از طی همه مسائل هزار نفر باشد، روی همین هزار نفر می توان سرمایه گذاری کرد و از بین این افراد انسانهای بزرگی را تربیت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد با بیان اینکه پذیرفته شدگان براساس نظام جدید آموزشی و قدیم به تحصیل ادامه خواهند داد، افزود: هم اکنون در160مدرسه علمیه، نظام جدید آموزشی در حال اجرا شدن است.

معاون آموزش حوزه های علمیه بابیان اینکه پذیرفتن و اجرای نظام جدید از سوی مدارس علمیه اختیاری است، گفت: فرقی نمی کند نظام آموزشی چه باشد؛ بلکه مهم  استفاده کردن همه مدارس علمیه از منابع جدید است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در بعضی مدارس عملیه هر دو نظام در حال اجرا است و در قم سه مدرسه علمیه شهیدصدوقی فاز دو، آیت الله  بهجت و جهانگیرخان و همه مدارس علمیه تهران براساس نظام جدید آموزشی طلاب در حال تحصیل می باشند.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد گفت: منظور از نظام جدید، یعنی متون آن فرق می کند، ولی عناوین همان گذشته است.

معاون آموزش حوزه های علمیه بابیان اینکه نظام جدید آموزشی، نظام نوپایی است افزود: نظام جدید به معنای ارائه برنامه مستقل و نظام آموزشی از درون نظام دیگر نیست، بلکه به معنای برنامه ریزی، زمان بندی جدید و بعضی جاها متن جدید است.  هر دو نظام یکی است تنها زمان درس ها و از متن های حجیم کاسته شده است.

وی عنوان کرد: اگر مقاومت ها برای پذیرش نظام جدید کمتر شود، قطعا شاهد اثر بخشی دو  چندان آن در آینده در حوزه خواهیم بود و حتی ذائقه را هم تغییر خواهد داد.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد با بیان اینکه  در طراحی های جدید به دنبال ایجاد راه اندازی کلاس های تخصصی و سفیران هدایت در درون مدارس علمیه می باشیم افزود: معتقدیم این نوع طراحی ها باعث بالا رفتن کیفیت فعالیت ها در آموزش خواهد شد.

معاون آموزش حوزه های علمیه از مهارت افزایی حوزه ها و طلاب هم که جزء طراحی های جدید است استقبال کرد و ابراز داشت:  بحث مهارت افزایی چندی پیش مطرح شد؛ در حال حاضر به دنبال طراحی مجتمع ها وکارگاه می باشیم  و قطعا در آینده نزدیک این طرح هم اجرایی خواهد شد و شاهد ثمرات بسیار خوب آن خواهیم بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    0 0
    سلام تورو خدا اگه کسی میدونه بهم بگه که کدوم حوزه علمیه ی تهران درحال حاضرنظام قدیم هست