پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر ضرورت تعامل طلاب با اهل سنت و غیرمسلمانان گفت: طلاب و دانش آموختگان المصطفی باید مراقب باشند در دام جنگ دینی و مذهبی قرار نگیرید.؛وظیفه ما عرضه درست و تعامل مناسب است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی امروز درنشست هم اندیشی طلاب و فضلای تایلندی جامعه المصطفی با موضوع «حال و آینده ای بهتر  برای خدمت به فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) در کشور تایلند» که در سالن عارف حسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع طلاب و فضلای تایلندی جامعه المصطفی و تقدیر از تلاش های آنان در جهت گسترش معارف الهی و اسلامی در این کشور، با اشاره به قرار گرفتن در ماه رجب و در آستانه مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص)، اظهار داشت: مبعث یک رستاخیز بزرگ در تاریخ بود و با طلوع خورشید پیامبر خدا(ص)، بشر وارد عصر جدید و تمدن تازه ای شد. در زندگی پیامبر(ص) نکات برجسته ای وجود دارد که برای ما و شما به عنوان پیروان مبعث پیامبر و مبلغان رسالات الله، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی، مبعث را فصلی جدید در تاریخ بشریت دانست و ابراز داشت: در مبعث همه میراث انبیاء و اولیای الهی و همه معارف آسمانی به پیامبر(ص) الهام شد و در اختیار بشر قرار گرفت. ما معتقدیم همه حقایق بشریت در مبعث در قالب قرآن و سنت پیامبر اسلام(ص) به بشر ارائه شد؛ بنابراین مبعث بزرگترین رخداد عالم هستی است.

مدیر حوزه های علمیه ،دومین نکته الهام بخش مبعث را شناخت قدرت نرم حاملان پیام الهی خواند و اظهار داشت: پیامبر(ص) در عقب مانده ترین سرزمین ظهور یافت که کمترین نشان از تمدن بشری را داشت و دین حضرت ابراهیم(ع) در آن دچار انحرافات عدیده ای شده بوداما هنگامی که این جامعه در شعاع رسالت رسول الله(ص) قرار گرفت، منقلب گشته و پرچمدار یک تمدن جدید گردید. این درس بزرگی برای کسانی است که مصداق «الذین یبلغون رسالات الله» هستند.

وی با تاکید بر قرار داشتن پیامبر(ص) در قله معرفت و شجاعت، خاطرنشان کرد: رسالت بزرگ نبی مکرم اسلام(ص)، با علم و دانش، اخلاق و ادب و روش های حکیمانه و شجاعانه محقق گردید. 

* انس با نهج البلاغه برای طلاب بسیار ضروریست

آیت الله اعرافی، انس با نهج البلاغه را برای طلاب بسیار ضروری دانست و ابراز داشت: نهج البلاغه در کنار پرورش ذوق هنری و افزایش قدرت فهم، دارای معارف بلندی از جمله درباره عظمت بعثت رسول خدا(ص) است که مطالعه آن را برای همه پیروان آن حضرت ضروری می نماید.

این استاد حوزه، در بخش دیگری از سخنان خود، به بیان نکاتی برای تقویت حرکت رو به پیش در تایلند برای معرفی اهل بیت(علیهم السلام) پرداخت و تاکید کرد باید تلاش نماییم این حرکت شتاب بیشتری یابد. 

وی افزود: هرچند جامعه المصطفی تمام تلاش خود را برای حمایت و پشتیبانی و ارائه خدمت به طلاب غیرایرانی بکار گرفته است؛ اما بیشترین مسئولیت برعهده خود طلاب است و طلاب و فضلا باید مسئولیت سنگین خود را در قبال کشورهایشان برعهده گیرند.

آیت الله اعرافی، طراحی سند چشم انداز را از نیازهای طلاب و دانش آموختگان المصطفی دانست و روی آوردن به کار شبکه ای و گروهی، ورود به عرصه های آموزش و پرورش، دانشگاه ها، رسانه های جمعی، فضای مجازی، صحنه های اجتماعی و سیاسی، تولید کتاب و نرم افزار بر اساس نقشه راه و... را از دیگر موارد مهم در این عرصه برشمرد.

امام جمعه قم، تبلیغ فرامذهبی و فرادینی را یکی دیگر از نکات حائز توجه دانست و ابراز داشت: بخشی از ادبیات شما در تعلیم و تعلم باید به گونه ای باشد که برای غیرشیعه و غیرمسلمان نیز مفید و کاربردی بوده و مسائل کلان بشری، انسانی و اسلامی را با رویکرد معارف اهل بیتی(علیهم السلام) شامل گردد.

*ضرورت تعامل طلاب تایلندی با اهل سنت و غیرمسلمانان این کشور

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر ضرورت تعامل طلاب تایلندی با اهل سنت و غیرمسلمانان این کشور، خاطرنشان ساخت: طلاب و دانش آموختگان المصطفی باید مراقب باشند در دام جنگ دینی و مذهبی قرار نگیرید. وظیفه ما عرضه درست و تعامل مناسب است. ما به دنبال شیعه نمودن اجباری هیچ کس نیستم؛ بلکه تنها وظیفه ما ارائه معارف ناب اهل بیت (علیهم السلام) در سراسر جهان است.

آیت الله اعرافی در پایان با تاکید بر لزوم توجه طلاب برای فراگیری مهارت های مورد نیاز از جمله تألیف، ترجمه، قرائت قرآن و...،  تصریح کرد: بیش از صد رشته در جامعه المصطفی ارائه می شود که طلاب باید در انتخاب رشته ها و مهارت های لازم، با توجه به نیازهای جوامع خود، انتخاب دقیقی با نگاه به آِینده داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین صفورایی، نماینده المصطفی در تایلند، نیز در ادامه این نشست ضمن تشریح هدف از برگزاری این گردهمایی، ابراز داشت: این اجلاس به منظور هم اندیشی جهت دستیابی به روش هایی برای گام برداشتن بهتر و سریع تر در جهت معرفی و گسترش فرهنگ اسلام ناب و اهل بیت (علیهم السلام) در تایلند برپا شده است.

وی در پایان با اشاره به سفر اخیر آیت الله اعرافی به کشور تایلند و سرکشی از نمایندگی المصطفی در این کشور، این سفر را نشان دهنده میزان اهمیت تایلند برای جامعه المصطفی دانست.

گفتنی است: در بخشی از این همم اندیشی، طلاب و فضلای تایلندی حاضر در جلسه به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

شایان ذکر است: در بخش پایانی این همایش، حجت الاسلام والمسلمین مظلومی، نماینده رهبر معظم انقلاب در تایلند، به سخنرانی پرداخت و ضمن برشمردن برخی فرصت های در اختیار طلاب جامعه المصطفی، به آنان توصیه نمود از فرصت های فعلی برای پیشبرد اهداف خود استفاده نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha