پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام مهدی احدی

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان این که جهاد اکبر همان رویت برهان رب است، گفت: در بیان عرفا، جهاد اکبر کشف و شهود است. یعنی اگر فردی با نفس مبارزه کرد، و طهارت باطن پیدا کرد، بهترین فناوری و اطلاعاتی که بدست می‌آورد، این است که به ملاقات خدا مشرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی احدی، شب گذشته در جمع مردم روزه‌دار مسجد الزهراء(س) تهران به تبیین معنای جهاد اکبر بر اساس رساله‌ی لقاءالله میرزا جواد آقای ملکی تبریزی(ره) پرداخت و اظهار داشت: در بیان اهالی حدیث، مخالفت با نفس، جهاد اکبر عنوان می‌شود و در ذهن عموم مردم نیز همین معنا متبادر است یعنی هر کس بتواند جلوی اوج شهوت را بگیرد و مرتکب گناه نشود، این را جهاد اکبر می‌دانند.

رئیس موسسه تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه(ع) ادامه داد: عرفا جهاد اکبر را، شهود و کشف می‌دانند. یعنی اگر فردی با نفس مبارزه و طهارت باطن پیدا کرد، بهترین فناوری و اطلاعاتی که به دست می‌آورد، این است که به ملاقات خدا مشرف می‌شود و از طریق دیدار با خدا، با اولیای الهی دیدار می‌کند. بنابراین در بیان عرفا این رویت و این دیدار، جهاد اکبر نامیده می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم، جهاد اکبر به این معنا را مبنای میرزا جواد آقای ملکی تبریزی و حضرت آیت‌الله جوادی آملی برشمرد و افزود: برخی اساتید بزرگوار ما نیز در جلسه‌ی درس‌شان اصرار دارند بر این که جهاد اکبر یعنی از فهم درست آیات و روایات، انسان به کشف و شهود برسد. و مراحل میدانی که در این مدت طی می‌شود در بیان عرفا جهاد اصغر نامیده می‌شود. و رسیدن به اسماء و صفات الهی را نیز جهاد اوسط می‌نامند.

وی تصریح کرد: طبق آن چه گفته شد عرفا، جهاد اکبر را مشاهدات عارف می‌دانند. و بر همین اساس، آن‌ها به معنای واقعی کلمه به دنبال سلوک هستند. و هیچ‌گاه این مسیر را ترک نمی‌کنند زیرا سلوک یک سیره‌ی مستدام می‌خواهد تا به آن معرفت و رویت شهودی دست یابند. و آیه 52 سوره فرقان «وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً کَبيراً» ناظر به همین مطلب است.

رئیس موسسه تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه(ع) عنوان داشت: خداوند متعال در همین آیه می‌فرماید «به وسیله‌ی قرآن جهاد بزرگ کنید». حال منظور از جهاد بزرگ چیست؟ مفسران می‌گویند یعنی در واقع به عالم مشاهده، ملکوت و جبروت برسید. همچنین آیه 24 سوره یوسف همین مطلب را متذکر می‌شود «لَوْ لا أَنْ رَأي‏ بُرْهانَ رَبِّهِ؛ یوسف اگر برهان پروردگار خویش را ندیده بود قصد او نموده بود». بنا بر این رویت برهان رب، در واقع جهاد اکبر حضرت یوسف(ع) است.

وی ادامه داد: حضرت یوسف(ع) در آن اتاق بسته خدا را دید، و چون خدا را شهود کرد، تن به گناه آن زن نداد. در مجلس مأمون یک زندیق از امام رضا(ع) سوال کرد و گفت؛ چرا خداوند در قرآن گناهان انبیاء را بیان می‌کند و داستان حضرت یوسف(ع) در یک سوره آمده است؟ امام فرمود؛ به خاطر این که مردم جهاد اکبر به معنای واقعی آن را از انبیاء و حضرت یوسف(ع) یاد بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احدی افزود: آن فرد مجدد از امام سؤال کرد مگر جهاد اکبر چیست که مردم باید آن را از انبیاء یاد بگیرند؟ امام فرمود «جهاد اکبر رویت برهان رب است». جهاد اکبر دیدن زیبایی‌های خداست. یعنی دیدن سلطنت مطلقه‌ی الهی است. یعنی دیدن قدرت قاهره‌ی حق است. و این آیه به همه ملل و اقوام می‌خواهد بگوید که ای مردم، شما هم می‌توانید همچون حضرت یوسف(ع)، برهان رب را رویت کنید.

وی اضافه کرد: کسانی می‌توانند رویت برهان رب کنند که مصداق آیه «إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصينَ» قرار بگیرند. البته مخلِص با مخلَص تفاوت دارد. مخلِص به فردی می‌گویند که در مقدمات اخلاص است، ولی مخلَص یعنی کسی که اخلاص را تمام کرد و هر کس اخلاص را تمام کرد و به مقام مخلَصین رسید، یقیناً  کشف دارد و می‌تواند به عالم شهود برسد.

رئیس موسسه تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه(ع) در ادامه با بیان این که حضرت خدیجه(س) نیز برخوردار از رؤیت برهان رب بود، گفت: حضرت در حدیثی می‌فرماید، شنیدم که در خانه را می‌زنند و پیامبر(ص) برای پاسخگویی به دم در رفتند و من نگران شدم از این که نکند پیامبر(ص) را ترور کنند، برای همین به حیات رفتم و در همین حین در بسته شد و من همچنان نگران جان پیامبر(ص) بودم.

وی افزود: حضرت خدیجه(س) در ادامه فرمود، شنیدم عده‌ای به رسول اکرم(ص) می‌گویند اگر شما ادعای پیامبری دارید دعا کن تا قمر به دو نیم شود و هر کدام به طرفی بروند. پیامبر(ص) به آنان فرمود؛ این خواست شما ضرورتی ندارد، بهتر است با دلیل و منطق با هم بحث و گفتگو کنیم. ولی این افراد از خواست خود عقب نشینی نمی‌کردند. و من پیش خود گفتم این‌ها چه بد مردمی هستند! به جای این که از پیامبر(ص) برهان و دلیل بخواهند، دنبال چیزهای دیگری هستند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: حضرت خدیجه(س) می‌فرماید؛ در همین فکر بودم که یک دفعه دیدم بچه‌‌ای که درون رحم من است، شروع به حرف زدن کرد، و به من گفت «يا اماه لا تحزني فان الله مع ابي؛ اي مادر نترس و محزون مباش زيرا خدا با پدر من است». در این هنگام پیامبر(ص) متوجه من شد و فرمود «بشارت باد تو را اي خديجه! اين کودکي که در شکم داري دخترم زهرا(س) است و من بوی بهشت را از او استشمام می‌کنم». و این واقعه نشان داد که حضرت خدیجه(س) به عالم کشف و شهود رسیده بود.

وی با بیان این که نوافل و مستحبات تأثیر بسزایی در معنویت و کسب معرفت الهی دارد، گفت: بسیاری از اساتید بزرگوار ما حتماً مقیّد به نوافل بودند و روزانه 51 رکعت نماز (17 رکعت نماز واجب بعلاوه 34 رکعت نماز نوافل) را بجا می‌آورند و وقتی گفته می‌شد که آیا از این همه نماز خواندن خسته نمی‌شوید؟ می‌فرمودند این نماز‌ها مزه و شیرینی خاص خود را دارند. یعنی با عشق و علاقه وارد مستحبات و نوافل می‌شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احدی در پایان با انتقاد از سیستم ربوی بانک‌ها، آن را بر خلاف سبک زندگی اسلامی و مانع سلوک معنوی مردم دانست و اظهار داشت: اگر مسئولین به حرف توصیه های مراجع عظام و علما عمل کنند، رکود و سیستم ربوی از اقتصاد ما خارج می‌شود. معتقدم آسیب‌های اقتصادی ما عمدتاً از بی‌تقوایی و مال نامشروع است.

رئیس موسسه تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه(ع) افزود: بنده پیشنهاد می‌دهم برای مدتی، مدیریت سیستم بانکی را در اختیار علمای دین قرار دهند، تا به همگان ثابت شود مدیریت اقتصاد اسلامی راهکارهای مناسب و حلال برای رفع رکود و بیکاری دارد. در بین علمای دینی اقتصاد دان‌های بزرگی همچون علامه حسن زاده آملی وجود دارند، و معتقدیم طبق آموزه‌های دینی می‌توانیم هم یک اقتصاد سالم و اسلامی داشته باشیم و هم مشکلات و موانع بیکاری جوانان را برطرف کنیم.

انتهای پیام 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha