جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
«کتابخانه رضا» در هند نمایشگاه قرآن‌های نادر و خطی برگزار می‌کند

حوزه/کتابخانه رضا در شهر رامپور، به مناسبت ماه مبارک رمضان، نمایشگاهی از آثار خوشنویسی و قرآن‌های نادر و خطی برای بازدید عموم برگزار می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از timesofindia، کتابخانه رضا در شهر رامپور واقع در ایالت اوتار پرادش هندوستان به مناسبت ماه مبارک رمضان مجموعه‌ای از نسخ نادر قرآن مجید به نمایش گذاشته است و روحانیون، علمای مذهبی و مردم مختلف از عقاید دینی مختلف  برای بازدید از این کتب قرآنی از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.

پروفسور سید حسن عباس، مدیر کتابخانه رضا که این نمایشگاه را برگزار کرده می‌گوید: این نخستین باری است که کتابخانه رضا چنین نمایشگاهی را برای بازدید عموم برپا کرده و مجموعه‌ای از کتب قرآنی، آن هم در ماه مبارک رمضان به نمایش می‌گذارد.

عباس افزود: بسیاری از این کارها روزی بخشی از مجموعه جدید کتابخانه رضا محسوب می‌شدند.

به گفته عباس، بعضی از نسخ خطی به نمایش گذاشته شده در این کتابخانه نیز در میان قدیمی‌ترین کارهای انجام شده در خوشنویسی عربی محسوب می‌شوند.

* قرآن نوشته شده با دستان پربرکت امام علی (ع)

یک قرآن نوشته شده بر روی پوست به خط کوفی مربوط به قرن هفتم بوده و منسوب به امیر المومنین، حضرت علی (ع) می‌باشد. بسیاری از بینندگان و بازدیدکنندگان برای مشاهده این قرآن نادر صف کشیده‌اند. یک قرآن خطی قرن هشتم نیز منسوب به امام جعفر صادق (ع) شناخته شده به دلیل قلم منحصر به فرد ایشان نیز در این نمایشگاه قرار داده شده است.

این کتابخانه یک نسخه قرآن خطی نگاشته شده متعلق به خوشنویس شهیر قرن 13، یاقوت مستعصمی بغدادی دارد. این قرآن با طلا و سنگ لاجورد گرانبهای اصل منبت کاری شده است.

یک قرآن خطی منسوب به ابوالحسن موسی، که به عنوان نخست وزیر سه خلیفه در بغداد خدمت کرده نیز بخشی از این مجموعه می‌باشد. قرآن نوشته شده توسط او در میان نخستین آثار در سبک خوشنویسی نسخ می‌باشد که در قرن 10 مرسوم بوده است. این خوشنویسی با تغییراتی هنوز نیز رواج بسیار دارد.

این نمایشگاه همچنین آثاری از خوشنویسی به زبان عربی را نیز در بر دارد که  با ارقام نفیس و اشکال نشان داده شده از انسان‌ها، حیوانان و پروندگان، شبه جغرافیایی را خلق کرده‌اند. برخی از این آثار متعلق به زکریا بن محمود قزوینی، خوشنویس قرن 13 هستند. از جمله دارایی‌های کتابخانه رضا که در این نمایشگاه به تماشا گذاشته می‌شود شرح حال کوفی از رازی می‌باشدکه یادداشت‌هایی از نخست وزیر شاه جهان را دربردارد.

دکتر مظفر سلطان ترابی مدیر میهمان این نمایشگاه گفت: این یک نمایش درخشان از خوشنویسی استادانه به قلم  نویسندگان قرآنی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha