جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علی قهرمانی

حوزه/ عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب ، شناخت دقیق مخاطب و جامعه را لازمه توفیق طلاب در فضای مجازی دانست.

حجت الاسلام علی قهرمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: طلاب و فضلای حوزه های علمیه قبل از هر چیز باید بدانند که اهمیت مسأله فضای مجازی و به معنای دقیق تر، فضای سایبری به اندازه فضای حقیقی است؛ چنانکه مقام معظم رهبری نیز می فرمایند اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب است.

وی افزود: این تاکید و جایگاه نشان می دهد که ما در رابطه با این مقوله رسالت و وظیفه بسیار مهم و سنگینی برعهده داریم و باید به دور از فضای انفعالی، ورودی فعالانه در عرصه فضای مجازی داشته باشیم؛ به خصوص این که به هر حال رسالت کلیدی روحانیت، تبلیغ دین و آموزه های اسلامی است و این بستر فضای مجازی باید به عرصه تبلیغ دین در روزگار کنونی تبدیل شود.

*بدون شناخت حقیقتِ فضای مجازی، موفق نخواهیم بود

مدرس فضای مجازی و سواد رسانه ای همچنین گفت: مادامی که فهم درستی نسبت به اهمیت و اقتضائات فضای مجازی حاصل نشود ما هر چه تلاشی کنیم بی فایده است؛ چون این برداشت به وجود می آید که فضای مجازی متعلق به دنیایی است که ما به آن ارتباط نداریم.

وی افزود: به تعبیر بزرگان، فضای مجازی عین حقیقت است و بلکه حتی در شرایط کنونی مهم تر از فضای حقیقت است؛ چه آن که امروز بیشتر توان دشمن در جهت تخریب انقلاب و نظام و ارزش های اسلامی متوجه همین فضای مجازی است.

مدیر انجمن فرهنگی ندای فطرت همچنین خواستار شناخت ضرورت های امروز جامعه شد و بیان داشت: حقایقی که در دنیای صفر و یک و فضای الکترونیک وجود دارد به شدت در زندگی امروز ما اثرگذار است؛ به طوری که عملاً بُعد دوم زندگی ما را تشکیل می داده و در امتداد زندگی اول ما قرار دارد.

*لزوم شناخت درست مخاطب و جامعه در مواجهه با فضای مجازی

وی با بیان این که ما باید حقیقت فضای مجازی را به درستی درک کنیم، گفت: بعد از درک حقیقت فضای مجازی، لازم است که به شناخت و تحلیل درست مخاطبی که در این فضا فعالیت می کند بپردازیم و در کنار آن شناخت درست جامعه به ما کمک می کند که در این عرصه موفق باشیم.

حجت الاسلام قهرمانی یادآور شد: متاسفانه گاهی ما مخاطب شناسی و جامعه شناسی نداریم و از این رو در شناخت مخاطبان خود در جامعه سایبری با ناکامی مواجه می شویم و نمی توانیم اهداف و برنامه های مدنظر خود را به درستی به پیش ببریم.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت شناخت اولویت های امروز جامعه در عرصه فضای مجازی ابراز داشت: یک طلبه و روحانی که می خواهد در فضای مجازی کار تبلیغی و اقناعی کند باید قبل از هر چیز ضمن شناخت دقیق موضوع، نحوه ورود به مسائل را بداند و متوجه باشد که به چه مخاطبانی با چه علائق و گرایش هایی مواجه است.

*اشتباهی کوچک؛ اما راهبردی از سوی متدینین

این محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: از سویی چه در حوزه و چه در غیر حوزه، کسانی که دغدغه دینی دارند، دچار یک اشتباه کوچک؛ اما راهبردی می شوند و آن هم این که هدفی که در انتهای مسیر باید به آن برسیم را ابزار کرده اند؛ به این معنا که به هر حال هدف ما در مقوله سواد رسانه ای و تعمیق بصیرت آن است که تقوای رسانه ای ایجاد شود؛ اما به نظر می رسد که ما این مساله را به عنوان ابزار مورد توجه قرار داده و با این ابزار در اینترنت حرکت می کنیم که این باعث می شود بخشی از مخاطب ما که احساس می کند تقوا برای او مطلوب و دوست داشتنی نیست و یا به خاطر رعایت تقوا شاید از لذت های او که معمولا با حرام همراه است، کاسته شود، همان ابتدا مقابل ما موضع  می گیرد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که بصیرت و تقوای رسانه ای  نه هدف غایی که یکی از اهداف مهم استفاده از رسانه های نوین است و لذا نباید این مساله به عنوان ابزار اولیه مورد استفاده و توجه قرار گیرد؛ آن هم برای مخاطب دین گریزی که بیشتر به دنبال لذت و منافع خاص خود است.

*باید به دنبال جذب طیف خاکستری جامعه باشیم

عضو هیآت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب اظهار داشت: از سویی تقوای رسانه ای گامی است برای جامعه سازی و اهداف بالاتر که خود منجر به فرهنگ سازی و در نهایت تمدن سازی می شود؛ با این حال ما با مخاطبانی روبرو هستیم که دین گریز و گاه دین ستیز هستند و مقام معظم رهبری نیز به ما تاکید می کنند که به دنبال جذب طیف خاکستری باشیم؛ طیفی که در همان ابتدا چندان به دنبال تقوا نیست؛ اما به هر حال جزئی از این جامعه است و ما نمی توانیم نسبت به او بی توجه باشیم.

وی گفت: در هر صورت، مهم آن است که باید بدانیم برای کدام مخاطب کار می کنیم و ادبیات او را شناخته و این که به هر حال هدف از کار در هر بخش چه باید باشد؛ از سویی گاهی برخی سوء تفاهم ها و نشناختن ها باعث شده که ما نتوانیم با طیف های زیادی ارتباط بگیریم که باید این نقیصه و ضعف را هم جبران کرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha