جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
احمد علی یوسفی

حوزه/ رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم یکی از کلیدی ترین راه های حل مشکلات فعلی کشور را تکیه دولت جدید بر اقتصاد مقاومتی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین احمد علی یوسفی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به آغاز فعالیت دولت دوازدهم و لزوم توجه به اولویت های مهم اقتصادی کشور ابراز داشت: بی شک در مقطع حساس کنونی، توجه به حل مشکلات معیشتی مردم یکی از مهم ترین و جدی ترین مطالبات و انتظارات از دولت جدید است که باید در این راستا شخص رییس جمهور محترم و هیئت دولت برنامه ریزی مناسبی برای کاستن از گرفتاری ها و مشکلات اقتصادی مردم به ویژه در زمینه بیکاری داشته باشند.

وی افزود: واقعیت آن است که انتظارات مردم در طول سال های گذشته نسبت به امور معیشتی آن ها برآورده نشده که البته منظور ما طبقه ای نیست که که زیاده خواهی و زیاده خواری دارند بلکه مقصود عموم مردمی هستند که چشم انتظار تامین حداقل های معیشتی و رفع نیازهای اولیه و متعارف خود می باشند.

دولت به مطالبات اقتصادی مردم توجه کند

این استاد و محقق حوزوی همچنین بیان داشت: چه آن ها که در 29 اردیبهشت ماه امسال پای صندوق های رای آمده و حتی آن ها که نیامدند، امروز از دولت انتظاراتی در حوزه اقتصادی و معیشتی دارند که باید به آن ها توجه جدی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: به ویژه در حال حاضر که ما در جریان یک جنگ تمام عیار اقتصادی از سوی دشمنان علیه ملت ایران هستیم، راه مقابله با توطئه های دشمن و تامین حداقل های معیشتی مردم، همانا تکیه بر اقتصاد مقاومتی و تلاش برای تحقق همه جانبه آن است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: در سال های گذشته گرچه در رابطه با اقتصاد مقاومتی کارهایی صورت گرفت اما در راستای رفع مشکلات اقتصادی آن اقدامات چندان کارساز نبود و نتوانست در حد مورد انتظار جلوی تورم و رکود و بیکاری و فساد و قاچاق را بگیرد.

اهتمام به اقتصاد مقاومتی؛‌لازمه مقابله با فساد و بیکاری

وی گفت: در سایه اهتمام به اقتصاد مقاومتی است که می توان به طور جدی با فساد و قاچاق و بیکاری به مقابله برخاست و باعث رونق تولید و اشتغال در کشور شد.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی ادامه داد: البته باید توجه داشت که در بحث اقتصاد مقاومتی ، مهم ترین مساله فهم صحیح از اقتصاد مقاومتی است و این که بدانیم هر تولید و ایجاد اشتغالی و  نیز مقابله با فسادی، اقتصاد مقاومتی نیست بلکه تلاش ها در این باره باید معطوف به نگاه و رویکردی باشد که مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر، تولید و اشتغالی اقتصاد مقاومتی است و از آن سو مبارزه با فسادی مطلوب است که در چارچوب ویژگی های اقتصاد مقاومتی باشد و این ویژگی ها و شاخص ها همانا عدالت محوری، درون گرایی، رویکرد مردمی و اقدام جهادی است که اگر این ها باشد اقتصاد مقاومتی محقق شده است.

با حرف و شعار به جایی نمی رسیم!

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم ابراز داشت: متاسفانه در گذشته نگاه دولتمردان عمدتاً معطوف به شعار و حرف بوده است و لذا فعالیت هایی نیز که انجام شده در زمینه اقتصاد مقاومتی نبوده و به همین خاطر به هدف نرسیده است.

وی گفت: اگر رویکردها عوض نشود ، بعد از چهار سال دوم این دولت باز همین وضعیت حکمفرما خواهد بود و این مساله آن چیزی نیست که مطلوب رهبری معظم و آحاد مردم باشد.

کاهش سود بانکی؛‌راهکاری برای تقویت تولید داخلی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زمزمه هایی مبنی بر کاهش سود بانکی از سوی دولت تصریح کرد: اگر سود بانکی کاهش یابد این مساله می تواند به رونق و تولید اشتغال کمک کند البته به شرطی که این وضع پایدار باشد و از آن سو منابع مالی به سمت تولید سوق پیدا کند نه این که باعث تشدید واردات شود.

وی افزود: اساساً یکی از راه های تقویت تولید ملی و ایجاد اشتغال موثر این است که سود بانکی کاهش یابد به این خاطر که در این صورت ، هزینه تولید نیز کاهش می یابد و تولید کننده رغبت پیدا می کند که به امر تولید و اشتغال بپردازد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha