جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 شیخ ابراهیم زاکزاکی

حوزه/ درحالی که شیخ ابراهیم زکزاکی رهبرشیعیان نیجریه، پس از واقعه تلخ کشتار زاریا هم چنان در حبس غیرقانونی به سر می‌برد، کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران در نامه‌ای، خواستار مداخله اتحادیه آفریقا در پرونده ایشان شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از imnig، کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران خواستار مداخله اتحادیه آفریقا در پرونده شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه شد که هم اکنون نزدیک به دو سال است به طور غیرقانونی در حبس به سر می‌برد.

در این درخواست نامه آمده است: شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش از تاریخ دسامبر 2015 تاکنون همراه با 167 تن از اعضای جنبش اسلامی نیجریه، در ادامه جنایت وحشیانه ارتش در زاریا در بازداشت به سر می‌برند و هر دو عزیز در هنگام حمله به زاریا مورد شلیک گلوله قرار گرفتند، حمله‌ای که در آن حداقل 1000 تن از حامیان جنبش اسلامی نیجریه از جمله سه تن از فرزندان شیح زکزاکی در آن به شهادت رسیده و بسیاری از اموال و اماکن مذهبی متعلق به ایشان و پیروانشان نابود شد.

در ادامه نامه آمده است: دولت نیجریه هیچ اقدامی برای مجازات عاملان این جنایت انجام نداده و کمترین تلاشی برای کاهش مشکلات و درد بازداشت‌ شدگان و زخمی‌های این حادثه به کار نبسته است.

در عوض آنچه ما شاهد هستیم این است که دولت نیجریه تمایل دارد این جنایات علیه بشریت، سوءاستفاده و نقض حقوق بشر و حقوق مدنی و قانون اساسی نیجریه را تنها به خاطر اهداف سیاسی نادیده بگیرد به گونه ای که امیدی به دولت نیجریه نیست که راه حلی برای این وضعیت داشته باشد.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران بر این باور است تنها راه پایان دادن به این بی‌عدالتی ناخوشایند که افراد بازداشت شده با آن مواجه هستند، مداخل اتحادیه آفریقا و یافتن راه حلی از جانب آنان است. جایگاه و اقتدار اتحادیه آفریقا راه حل عادلانه‌ای به ارمغان خواهد آورد و موجبات پایان دادن به بازداشت ناعادلانه اعضای جنبش اسلامی نیجریه را فراهم خواهد ساخت.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران افزود:‌ شیخزکزاکی علی‌رغم حکم دادگاه عالی فدرال برای آزادی‌اش که در تاریخ 2 دسامبر 2016 صادر شد، هنوز در بازداشت به سر می‌برد و همچنین قدرت استفاده از یک دست و یک چشم را از دست داده است و نگرانی درباره از دست دادن کامل بینایی ایشان به دلیل دریافت نکردن کمک‌های پزشکی وجود دارد.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی پیش از این طی نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس جمهور نیجریه، وزیر دادگستری و دادستان کل این کشور، خواستار آزادی رهبر شیعیان و همسر ایشان شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha