چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام محمد خانبابایی - امور مساجد آذربایجان غربی

حوزه/ مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد آذربایجان غربی از تدوین سند چشم انداز مساجد با رویکرد بومی سازی، در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در ارومیه، حجت الاسلام محمد خانبابایی، در جمع خبرنگاران، با تاکید بر اینکه باید زمینه شکوفایی مساجد فراهم شده و ارزش و اهمیت خانه خدا در جامعه شناسانده شود، اظهار داشت: مساجد به عنوان زیارتگاه خداوند متعال مطرح بوده و نخستین اقدام حضرت محمد(ص) نیز پس از تشکیل حکومت اسلامی ساخت مسجد بوده است.
 
وی تصریح کرد: نبی مکرم اسلام(ص) در این مکان معنوی ضمن ساماندهی مسلمانان و حل مشکلات آنان، مسائل سیاسی و اقتصادی را در مساجد بررسی می کرد.
 
حجت الاسلام خانبابایی با اشاره به اینکه سنگ بنای انقلاب اسلامی از مساجد آغاز شد، افزود: مساجد نقش محوری در هشت سال دفاع مقدس داشته چون نقش جریان سازی انقلاب را بر عهده داشتند بنابراین دشمن درصدد کاستن ارزش و اهمیت نقش این مکان های معنوی و مهم در جامعه است.
 
مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد آذربایجان غربی همچنین از تدوین سند چشم انداز مساجد با رویکرد بومی سازی، در این استان خبر داد..
 
وی با اشاره به طرح مسجدمحوری در محلات، اذعان داشت: در این زمینه نیز ارومیه به 12 منطقه تقسیم شده و در هر منطقه یک مسجد شاخص که روحانی موجه و مردم داری در آن حضور داشته باشد در نظر گرفته شده است.
 
این فعال فرهنگی افزود: در مناطق مختلف ارومیه، مساجدی که روحانی، خادم و هیئت امنای آنها کاملاً با یکدیگر هماهنگ هستند، شناسایی شده و همواره 20 دقیقه پیش از اذان، در آن مساجد با حضور قاریان مشهور بین المللی قرآن تلاوت می شود.
 
مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سهمیه استان در طرح مسجدمحور در محلات 51 مسجد است،گفت: در این ارتباط نیز به آنها هزینه های جزئی پرداخت شده است.
 
وی از وجود 51 مسجد راکد در استان خبر داد و تصریح کرد: در ارومیه نیز 12 مسجد راکد یا تعطیل برای ساماندهی، شناسایی شده است.
 
حجت الاسلام خانبابایی با اشاره به اینکه گاهی در مساجد برخی تنش ها بین هیئت امناء، روحانیان و یا خادمان ایجاد می شود، افزود: در این زمینه کارگروه هایی تشکیل شده که در مساجد به مشکلات رسیدگی کنند و اگر نسبت به قانون تمکین نکردند باید به تبعات قانونی آن پاسخگو باشند.
 
وی از تهیه نرم افزار اطلس جفرافیایی مساجد در استان خبر داد و اظهار داشت: در این اطلس جفرافیایی، علاقه مندان به اطلاعاتی همچون زمان ساخت مسجد، چگونگی بازسازی آن و برنامه های قابل اجرای مساجد پی می برند.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha