جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی- مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه سمنان

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور، قرآن و روایات اهل بیت(ع) را اقیانوس بی پایان خواند و گفت: دنیا به عالِم متفکر، ژرف اندیش و بصیر نیاز دارد و طلاب در فهم دقیق معرف اسلامی به کم قانع نباشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از سمنان، آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز در آئین افتتاحیه سال تحصیلی 97-96 حوزه علمیه استان سمنان که به میزبانی مدرسه صادقیه سمنان برگزار شد، در جمع اساتید و طلاب با تاکید بر ضرورت اهتمام به تحصیل و تهذیب، اظهار داشت: طلبه باید چنان خود را بسازد که در عرصه تهذیب و عبادت در سطوح عالی قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: کار و رسالت حوزه های علمیه این است که با عقل و تفکر در معارف ناب اهل بیت(ع) مفهوم این معارف را از روایت و آیات استخراج کند.

لزوم بهربرداری از اقیانوس بی پایان قرآن و روایات

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه قرآن و روایات اهل بیت(ع) اقیانوس بی پایان است، افزود: طلبه باید با قدرت فکری و فهم درست به این معارف برسد و حوزه علمیه محل رسیدن به عمق معارف است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد:طلبه در راستای فهم معارف دقیق معارف اسلامی نباید به کم قانع باشد و در جامعه امروز بیش از هر زمان دیگر عالم متفکر، بصیر و ژرف اندیش نیاز داریم.

شبهه و پرسش برای حوزه های علمیه نقمت نیست

وی افزود: شبهه و پرسش برای حوزه های علمیه نقمت نیست و هر شبهه ای یک فرصت الهی است، زیرا شبهه سبب می شود که به علما و روحانیون ضمن رجوع مجدد به روایات و آیات قرآن کریم، با مباحث جدیدی روبرو شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: عالمان دینی پرسش و شبهه را بد نمی دانند و مواجه عالمانه با این مباحث خواهند دارند، چرا که پرسش و پاسخ مایه برکت است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: بالاترین عبادت، عبادت شایستگی و استحقاق خداوند متعال است و حوزه علمیه جایی است که در مدارج عبادت باید طلبه را بالا ببرد و نباید به مدارج پائین در عبادت اکتفا کرد

امروز مسئولیت حوزه و روحانیت سنگین تر است

مدیر حوزه های علمیه کشور  با تاکید بر این که در جامعه امروز به واسطه انقلاب اسلامی رسالت سنگینی بر عهده روحانیت قرار داده شده است، گفت: امروز جامعه همچون گذشته به طلبه فیلسوف، مفسر، خطیب، و... نیاز دارد.

ضرورت‌های طلبگی

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه با اشاره به ضرورت‌های طلبگی، افزود: سنت پیش مطالعه در حوزه‌های علمیه باید در بین طلاب باید تقویت شود، چرا که پیش مطالعه در راستای پیشرفت و رشد و ترقی طلاب معجزه می‌کند.

وی تصریح کرد: مباحثه یکی از ملزومات طلبگی است و مباحثه کردن با زور و برنامه نمی‌شود و برای مباحثه باید عشق و علاقه باشد تا طلبه بتواند مفهوم دروس را به‌خوبی درک کند.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: پیش مباحثه قبل از رفتن به کلاس درس را نیز طلاب نسبت به انجام آن اهتمام داشته باشند زیرا پیش مباحثه سبب افزایش قدرت بیان و قدرت فهم خواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: پرسش و پاسخ در کلاس درس و پس از اتمام کلاس درس را طلاب جدی بگیرند و هنر اشکال کردن در درس را در خود تقویت کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: اساتید حوزه‌های علمیه باید ساعت‌هایی را در رابطه با گفت‌وگو با طلاب در محورهای مختلف درسی و غیردرسی قرار بدهند تا طلاب بتوانند ضمن مشورت با اساتید، به مهارت‌های لازم دست پیدا کنند.

نگاه نقادانه به درس

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: نگاه نقادانه به درس داشتن و اشکال گرفتن باید در طلاب تقویت شود و طلبه باید ضمن پرهیز از لجبازی، نگاهی انتقادی داشته باشد و نظم و انضباط نیز در طلبگی بسیار مهم است؛ فرصت زیاد است، اما بسیاری از وقت‌های انسان به‌واسطه بی‌نظمی در زندگی به هدر می‌رود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر مطالعه طلاب بر کتاب‌های جانبی در کنار دروس، گفت: بازی و شوخی طلاب به‌اندازه نیاز است، اما اصل بر تلاش و پیشرفت و رشد و ترقی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha