جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ متأسفانه امروزه شاهدیم که در جامعه کنونی ارزش‌ها به‌عنوان ضد ارزش و ضد ارزش‌ها به‌عنوان ارزش مطرح شده است و برای رهایی از این وضعیت نیاز داریم که حقایق اهل بیت(ع) به گوش مردم رسانده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری در شب جشن میلاد امام هادی(ع) که در موسسه پیام امام هادی(ع) در قم برگزار شد، با بیان اینکه زندگی پیشوایان دینی شیعیان از دو نگاه در خور اندیشه و تأمل است گفت: نگاه اول اهمیت امامت است؛ شیعه معتقد است که پیشوایان دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آنها به عنوان حجت مطرح هستند و بزرگان شیعه از زمان صحابه تا امروز اهمیت بسیاری برای بحث امامت قائل بوده‌اند.

وی با بیان اینکه نگاه دیگر دشمنی با ائمه(ع) است عنوان کرد: بعد از رحلت رسول خاتم(ص) تمام تلاش دشمنان اهل‌بیت(ع) مصروف این شد که اهل‌بیت را از جایگاه و مقامی که دارند کنار بگذارند و آنان را در حالت انزوا قرار دهند و مانع شوند که معرفت اهل‌بیت(ع) به گوش مردم برسد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: اهمیت بحث امامت از یک سو و دشمنی با آنان ایجاب می‌کند که در این زمانه که فرصت کافی وجود دارد از مناسبت‌ها به‌خوبی برای آشنایی فرزندانمان با مناقب ائمه(ع) استفاده کنیم.

وی ابراز داشت: متأسفانه امروزه شاهدیم که در جامعه کنونی ارزش‌ها به‌عنوان ضد ارزش و ضد ارزش‌ها به‌عنوان ارزش مطرح شده است و برای رهایی از این وضعیت نیاز داریم که حقایق اهل بیت(ع) به گوش مردم رسانده شود.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: در روایت از امام معصوم(ع) داریم که اگر مردم زیبایی‌های کلمات ما اهل‌بیت را بدانند پیرو ما خواهند بود.

وی افزود: گاهی مشکل از ما است که سخن اهل‌بیت(ع) را به‌خوبی منتقل نکرده‌ایم و اگر با امانت‌داری سخن زیبای آنان را منتقل کنیم مطمئناً تأثیرگذار خواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه زندگی اهل بیت(ع) را باید به صورت جامع بررسی کرد چراکه یک منظومه به هم پیوسته است گفت: زندگی ائمه(ع) از سال 11 تا 260 هجری مانند یک حرکت مستمر طولانی است و اگر درست تشبیه کنیم این مدت گویا عمر طولانی یک انسان است.

وی بیان کرد: اگر یک نفر می‌خواست این عمر طولانی را داشته باشد قطعاً متناسب با شرایط زمانی گاهی حرکاتی تند و گاهی عقب‌نشینی حکیمانه می‌کرد که خود یک حرکت رو به جلو است.

 آیت الله حسینی بوشهری به فعالیت‌های موسسه امام هادی(ع) اشاره کرد و گفت: در 26 سال فعالیت موسسه امام هادی(ع) ده‌ها اثر متقن تولید شده است که هم مراجع و خواص آنها را می‌پسندند و هم غیر خواص آنها را تحسین می‌کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص زندگی امام هادی(ع) افزود: بحث‌های فلسفی،‌ علمی و شبهاتی که در عصر امام هادی(ع) مطرح شدند یک فضای خاصی را به آن دوران بخشیده بود و امام(ع) در آن شرایط خاص هدایت شیعه و امت اسلامی را عهده‌دار بوده است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه امام هادی(ع) همانند امام جواد(ع) در خردسالی به مقام امامت رسیدند گفت: در زمان امام  جواد(ع) برای شیعه مشکلات جدی به وجود آمد و برای مردم آن دوران امامت قبل از بلوغ قابل قبول نبود اما جنبه‌های علمی امام جواد(ع) باعث شد که مردم این موضوع را بپذیرند.

وی بیان کرد: در زمان آغاز امامت امام هادی(ع) مشکلات بسیار کمتر از زمان آغاز امامت امام جواد(ع) بود ولی با این حال عده‌ای امامت ایشان را نپذیرفتند و به موسی مبرقع مراجعه کردند تا او را به امامت انتخاب کنند ولی موسی مبرقع آنها را ترد کرد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: علم و دانش ائمه(ع) لدنی است، ولی دشمنان به دلیل نگاه ظاهری که به امام دارند فکر می‌کنند که علم امام اکتسابی است؛ در زمان امام هادی(ع) نیز سعی داشتند مشکلاتی برای ایشان ایجاد کنند ولی تمام فقیهان آن عصر در زمان اختلاف به امام هادی(ع) مراجعه می‌کردند.

وی با اشاره به اقدامات امام هادی(ع) تصریح کرد: مبارزه فرهنگی با گروه‌های منحرف عقیدتی یکی از اقدامات امام هادی(ع) بود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: عصر امام هادی(ع) عصری است که صوفیه، واقفیه، جبریه و ... سربلند کردند و هر کدان جبهه‌ای برابر فکر ناب اهل‌بیت(ع) گرفتند و امام هادی(ع) مبارزه‌ای جدی برای از بین بردن آنها انجام داد.

وی با اشاره به اینکه اقدام بعدی امام هادی(ع) تربیت شاگرد بود عنوان کرد: شخصیت‌های بزرگی تربیت یافته مکتب امام هادی(ع) بوده‌اند؛ تعداد 185 نفر به‌عنوان شاگردان امام دهم شیعیان معرفی شده‌اند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه اقدام سوم امام هادی(ع) مناظرات علمی و فقهی بود گفت: از زمان مأمون این جلسات تشکیل می‌شد تا جایگاه امامت را پایین بیاورند اما همیشه نتیجه برعکس بود.

وی ایجاد سازمان نیابت و وکالت را اقدام چهارم امام هادی(ع) عنوان کرد و گفت: در آن زمان ارتباط مستقیم با امام ممکن نبود و امام هادی(ع) وظیفه خود می‌دید که مسائل دینی را به گوش ارادتمندان برساند و تنها راه این بود که در مناطق مختلف اسلامی نمایندگانی داشته باشند تا پاسخگوی سؤالات دینی مردم باشند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه پرداختن به دعاها و زیارت‌ها اقدام پنجم امام هادی(ع) بود افزود: آنچه در دعاها و زیارت‌ها از امام هادی(ع) و سایر ائمه وجود دارد در سه بعد اخلاقی، سیاسی و اعتقادی نقش‌آفرین است.

وی بیان کرد: زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه دو زیارت شاخص و مطرح از امام هادی(ع) به عنوان سرمایه‌های گرانقدر شیعه هستند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه متأسفانه زیارت غدیریه مقداری به فراموشی سپرده شده است گفت: اگر کسی بخواهد امیرالمؤمنین(ع) را بشناسد باید به زیارت غدیریه مراجعه کند؛ نیاز است که زیارت غدیریه با ترجمه‌ای رسا و شرحی مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

انتهای پیام/313/30

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha