سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نیروهای آمریکایی در افغانستان

حوزه/ در پی توزیع جزوات موهن در افغانستان که در آن‌ها به آیات قرآن مجید اهانت شده بود، یک فرمانده ارشد آمریکایی مجبور به عذرخواهی شده و مدعی شد این اقدام سهوا انجام گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از رویترز، نیروهای ناتو به دلیل توزیع جزوات موهن ضدقرآنی در افغانستان عذرخواهی کردند. این جزوه تبلیغاتی موهن حاوی تصویر اهانت آمیزی به آیاتی از قرآن مجید بود که در پرچم طالبان به کار رفته است. این جزوات روز گذشته توسط نیروهای نظامی ایالات متحده در ولایت پروان در شمال کابل توزیع شده بودند.

یک فرمانده ارشد آمریکایی در افغانستان روز چهارشنبه مدعی شد توزیع این جزوه‌های موهن غیرسهوی بوده، آیات قرآنی به اشتباه در آن‌ها به کار رفته و طراح تصاویر متوجه معانی آیات نشده است.

ژنرال جیمز لیندر در بیانیه عذرخواهی از سوی نیروهای آمریکایی گفت: طراحی این جزوه‌ها به اشتباه حاوی تصویری بوده که هم برای مسلمانان و هم دین اسلام بسیار توهین آمیز تلقی می‌شود.

وی افزود: من صادقانه عذرخواهی می کنم. ما برای اسلام و هم‌پیمانان مسلمان‌مان در سراسر جهان اسلام احترام بسیاری قائل هستیم و تحقیقاتی برای یافتن علت این حادثه و یافتن عاملان مسئول آغاز خواهد شد.

محمد هاشم فرماندار پروان در افغانستان جزوه‌های منتشر شده را به شدت محکوم کرده، این اقدام ارتش آمریکا را نابخشودنی دانسته و اعلام کرد تحقیقاتی در این زمینه انجام می گیرد.

وی گفت: کسانی که این اشتباه غیر قابل توجیه را در بخش تبلیغات و رسانه نیروهای ائتلاف مرتکب شده اند، محاکمه و مجازات خواهند شد.

در سال 2012 نیز فرماندهان ارتش آمریکا اقدام به سوزاندن چند جلد قرآن مجید و نسخ دینی در پایگاه هوایی بگرام نزدیک کابل کرده بودند، که بعدها در پی خشم عمومی مدعی شدند این اقدام آن‌ها اشتباهی انجام شده و عذرخواهی کردند. این حادثه راهپیمایی‌های گسترده‌ای را در کابل و دیگر استان‌ها برانگخیت که چندین کشته در پی داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha