پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه-دبیر شورای عالی حوزه خراسان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که طلبه و روحانی باید بتواند جریان های سیاسی را به خوبی بشناسد و در اقتضائات زمان هوشیارانه عمل کند، گفت: اگر طلاب، اساتید و فضلای حوزه از فهم سیاسی برخوردار باشند آنگاه در اقتضائات زمان نیز هوشیارانه مسیر حق را از باطل تشخیص می دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر فرزانه امروز در جمع طلاب، اساتید و فضلا مدرسه علمیه امام صادق(ع) مشهد در مراسمی به مناسبت آغاز سال تحصیلی این مدرسه با بیان این که بارها به نهج البلاغه مراجعه کردم و هر بار نیز نکته جدیدی از آن دریافتم، گفت: در بخشی از خطبه قاصعه این چنین آمده که خداوند متعال شما را وارث حکومت در مدت محدودی قرار داده که باید بدین سبب شکرگزار او باشید. 

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که هر یک از حوزویان باید این حکومت دین را میدان مسابقه در مسیر دستیابی به کمال و سعادت بدانند، تصریح کرد: حکومت دین و اسلام میدان مسابقه در مسیر دستیابی به خوبی هاست که پیمودن هر راه و انجام هر اقدامی باید در راستای این میدان رقابت باشد. 

وی با بیان این که قرار گرفتن در این میدان مسابقه بدون کسب علم و دانش ممکن نیست، خاطر نشان کرد:‌ دنیای غرب از جنگ های صلیبی میان جهان اسلام و مسیحیت چندین تجربه کسب کرده و آن را به عنوان مبنای حرکت خود در تاریخ بشر قرار دادند که یکی از این تجارب همین بود که بدون علم، نمی توان هیچ قله ای را فتح کرد. 

حوزویان نسبت به فراگیری دروس اهتمام بورزند

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه مقصود از این علم به عنوان مبنای حرکت برای طلاب، اساتید و فضلای حوزه های علمیه را تعلیم درس های جاری حوزه یعنی ادبیات، اصول و فقه و دیگر کتب حوزوی دانست که باید حوزویان نسبت به فراگیری آن دغدغه و اهتمام جدی داشته باشند و خاطر نشان کرد: امروز بناست تا رسالت و تکلیف بشریت را از همین فقه درآوریم و به عبارتی فقه برنامه زندگی امت های اسلامی در همه اعصار است که باید به عنوان مبنای حرکت قرار گیرد. 

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان این حوزه را به عنوان مرکز اصلی و قوی ترین مرجع ادبیات دانست و بیان کرد: در میدان مسابقه دین که مبنا و پایه زیرین آن حکومت الهی و اسلامی است، باید حوزویان نسبت به فراگیری دانش و علم اندوزی ممارست کنند و بدانند هرچه در این مسیر پیش بروند، قله های رفیع دانایی به روی آنان گشوده می شود. 

وی با بیان این که در دیداری با آیت الله مشکینی درباره تبیین برنامه سالانه حوزه های علمیه، ایشان تاکید خاصی داشتند که درس اخلاق در حوزه اجباری شود، اظهار کرد: در حقیقت بدون کسب اخلاق، هیچ حوزوی نمی تواند رسالت خود را به درستی دنبال کند و در جریان انقلاب اسلامی نیز دیدیم عده ای علی رغم آن که در برابر شکنجه های سرسخت دشمنان نظام و انقلاب ایستادگی کردند، اما متاسفانه در جریان تهذیب نفس شکست خوردند، چراکه بهره ای از اخلاق نداشتند. 

اخلاق اسلامی در حوزویان متجلی باشد

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که اگر خودساخته نشده و اراده تان قوی و مستحکم نشود، پیمودن راه طلبگی برایتان میسر نیست، گفت: اخلاق اسلامی در هر حوزوی باید جلوه گر باشد، در دوراهی های حساس زندگی نشکند و در باتلاق ها نیز گرفتار نشود تا بتواند به کمال و سعادت دست پیدا کند. 

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان این که هر طلبه باید شجاع باشد و با همه توان در برابر زورگویان زمان بایستد و مقاومت کند، تصریح کرد: طلبه نباید از ظلم و ستم بهراسد و یا از فشار دنیای غرب واهمه و نگرانی داشته باشد. آن طور که مرحوم آیت الله واعظ طبسی و دیگر شخصیت های برجسته حوزه علمیه خراسان در سال های جنگ تحمیلی، سرسختانه در برابر دشمنان نظام و انقلاب ایستادند و با آنان مبارزه کردند که این گونه هر طلبه و حوزوی فاضل باید در وادی طلبگی و میدان مسابقه شجاعت داشته باشد. 

بصیرت سیاسی لازمه شناخت توطئه دشمنان است 

وی در ادامه با بیان این که هر طلبه باید فهم، نگاه و بصیرت سیاسی داشته باشد تا بتواند جامعه اسلامی را در مسیر خود هدایت کند، ابراز کرد: این بصیرت سیاسی سبب می شود تا بتوان جهت حرکت جامعه را درک کرد، هدف آن را تشخیص داد و هوشمندانه با شناخت دوست و دشمن از یکدیگر، در برابر دشمنان واکنش نشان داد. 

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که طلبه باید بتواند جریان های سیاسی را به خوبی بشناسد و در اقتضائات زمان هوشیارانه عمل کند، افزود: اگر طلاب، اساتید و فضلای حوزه علمیه توانستند تا رسالت خود را به درستی درک کرده و از فهم سیاسی برخوردار باشند آنگاه در اقتضائات زمان نیز هوشیارانه مسیر حق را از باطل تشخیص می دهند.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که همه طلاب و اساتید حوزه باید از این میدان مسابقه یعنی نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان بستر و زمینه ای برای رشد اخلاقی، معنوی و شخصیتی استفاده کنند و این پرورش روحی در آنان مجسم باشد، افزود: با این رشد روحی، رفتار هر یک از شما تجلی از دین و اسلام شده و بدین ترتیب در تبلیغ مردم از شما استقبال می کنند، چراکه کلام اهل بیت(ع) جاذبه و کشش داشته و همه امت های اسلامی را به سوی خود جذب می کند.

انتهای پیام
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha