جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جواد اردکانی

کارگردان سینما و تلویزیون گفت: در دوران دفاع مقدس، نیروهای ارزشی و بسیار خوبی وارد سینما شدند که همانند یک خون تازه چرخ‌های سینما را به گردش درآوردند و زمینه‌ساز فیلم‌های ارزشمندی نیر در هنر هفتم کشورمان شدند.

جواد اردکانی، کارگردان ارزشی سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان این‌که سینمای ایران نیازمند یک خون تازه است، اظهار کرد: نقطه اوج سینمای ایران را باید دهه 60 عنوان کرد، دهه‌ای که در آن فیلم‌های ارزشی بسیاری تولید شدند. برای همین یک سوال بسیار مهم پیش می‌آید. آن‌هم این‌که چرا در آن زمان فیلم‌هایی بسیار خوبی در سینمای کشورمان تولید شد.

در دهه ۶۰، نیروهای ارزشی وارد سینما شدند

وی افزود: من دلیل این اتفاق را در یک امر جستجو می‌کنم. آن‌هم این‌که در آن برهه، نیروهای ارزشی و بسیار خوبی وارد سینما شدند که همانند یک خون تازه چرخ‌های سینما را به گردش درآوردند و زمینه‌ساز فیلم‌های ارزشمندی نیر در هنر هفتم کشورمان شدند. سینماگرانی نظیر حاتمی‌کیا، مرحوم رسول ملاقلی پور، مجید مجیدی و... از جمله این هنرمندان بودند، اما متاسفانه با گذشت زمان این وضعیت تغییر کرد و ما دیدیم که مجدداً فیلم‌های داخلی به سمتی گرایش پیدا کردند که در آن کمتر می‌توان دغدغه‌های فرهنگی را یافت.

امروزه در ساخت تولیدات ارزشی ضعیف هستیم

این سینماگر ادامه داد: برای گفته خود مثالی روشن می‌زنم که بهتر حرفم درک شود. چند سالی است که شهدای مدافع حرم، نامشان در جامعه فضا را خوشبو کرده، اما این نام را ما در سینما چند بار می‌شنویم، آیا جز دو یا سه اثر فیلمی در این زمینه ساخته شده؟ این تعداد را مقایسه کنید با دهه 60 که در آن فیلم‌های دفاع مقدسی حرف اول را می‌زدند، برای همین متوجه می‌شوید چرا امروزه ما تا به این اندازه در ساخت تولیدات ارزشی ضعیف هستیم.

اردکانی با بیان این‌که در به وجود آمدن چنین وضعیتی علاوه بر هنرمندان و فیلمسازان ، برخی مسئولین هم نقش دارند، گفت: وقتی از  لزوم خون تازه در سینما سخن می‌گویم، منظورم این نیست که فیلمسازان در این زمینه کم کار هستتند، بلکه بیشتر مدیران و متولیان امور سینما را نیز در بر می‌گیرد که تصمیماتشان باعث به وجود آمدن چنین وضعی شده است، بنابراین مهمترین نیاز برای تزریق خود تازه در این حوزه به چشم می‌خورد.

جریان سازی رسانه ای برای ساخت فیلم های ارزشی کم است

کارگردان «شور شیرین» به توضیح فوق اضافه کرد: موضوع دیگری که در این میان وجود دارد، به جریان‌سازی رسانه‌ای مربوط می‌شود، چون آنها نیز با نقدهای خود قادرند سینما را به سمتی هدایت کنند که در آن اولویت فیلم‌های ارزشی باشند، اما وقتی می‌بینیم فضای نقد عموماً به سمت فیلم‌های گیشه پسند سوق پیدا کرده، متوجه می‌شویم که در این حوزه هم کمبودهای خاص خود را داریم.

نقش رسانه ملی در افزایش تولیدات ارزشی

این سینماگر در خصوص نقش رسانه ملی در افزایش تولیدات ارزشی گفت: رسانه ملی، با امکانی که در اختیار دارد و بودجه خاص خود را از دولت می‌گیرد، می تواند در تشویق فیلم سازان، خصوصا کارگردانان جوان به ساخت تولیدات ارشی و دینی مطابق با فرهنگ ها و هنجار های حاکم بر جامعه اقدامات قابل توجهی را انجام دهد.

پیشنهاد تصویب قوانینی برای حمایت از تولیدات ارزشی

اردکانی در پایان تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی نیز می تواند با ورود به این حوزه، با تصویب قوانین متناسب جهت حمایت از تولیدات ارزشی و هنجاری، شرایطی را به وجود آوردند تا امکان تولید  این قبیل کارها در سینما و تلویزیون بیشتر فراهم شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha