جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسین آل ایوب

حوزه/ مدیر روابط خارجی مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه گفت: عربستان می خواست با اداره مطلوب حج امسال نسبت به گرفتاری ها و شرایطی که در عراق، سوریه و یمن دست و پنجه نرم می کند به نحوی اعاده حیثت کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، بعد از به شهادت رسیدن هزاران زائر بیت الله الحرام در سال 94 به دلیل عدم کفایت آل سعود ، در برگزاری حج امسال مسوولان سعودی تلاش داشتند با برگزاری حج منظم و همراه با تامین امنیت زائران خانه خدا  اندکی وجه ی خود را در جهان اسلام بهبود بخشند .

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسین آل ایوب مدیر روابط خارجی مرکز بین الملل حوزه و از زائران حج تمتع امسال با اشاره به شرایط حج امسال و تفاوت های آن با سال های گذشته در گفت و گو با خبرگزاری حوزه گفت: با توجه به شرایطی که در سال 94 اتفاق افتاد و بسیاری از زائران خانه خدا به شهادت رسیدند که این حادثه در واقع افتی برای دولت عربستان سعودی چه از نظر بین المللی و چه از نظر مردم و جوامع کشورهای مختلف بود عربستان امسال تلاش می کرد که این اتفاق را به نحوی جبران کند.

وی ادامه داد: بویژه اینکه ایران تنها کشوری بود که به صورت جدی مطالبه از عربستان داشت و خواهان تشکیل جمعیت حقیقت یاب بود تا علت حادثه ای که در آن 7 هزار نفر به شهادت رسیده بودند معلوم شود. باتوجه به حسایست جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسلمانان و ملتش که تقریبا 400 ایرانی در منا به شهادت رسیده بودند؛ عربستان امسال سعی می کرد تا حدودی این فاجعه را جبران کند و به جهان اسلام پاسخ دهد.

حجت الاسلام آل ایوب خاطر نشان کرد: عربستان امسال بر آن بود تا نشان دهد که آنها برای اینکه حج در امنیت برگزار شود و زائران امنیت داشته باشند همیشه تلاش خودمان را کردیم و امسال یک سری قوانین جدیدی وضع کردند مانند تعیین وقت رفت وآمد،زمان رمی جمرات و خروج از منی و مشعر برای اینکه تا حدودی شاید تقصیر را متوجه طرف مقابل کنند که سال 94 شما نظم خاصی نداشتید و قوانین ما را رعایت نمی کردید که چنان حادثه ای رخ داد.

عربستان می خواست اعاده حیثیت کند

مسئول ارتباطات خارجی مرکز بین الملل حوزه با اشاره به دلایل دیگر سعودی ها برای برقراری نظم و امنیت در حج امسال گفت: فراتر از این مطلب گرفتاری ها و شرایطی است که امروز عربستان در جهان در عراق، سوریه و یمن و خاورمیانه با آن دست و پنجه نرم می کند و در همه مسائل درگیر شده و شاید خواسته باشد به نحوی اعاده حیثت کند و وجه ی خودش را در جهان اسلام صلح آمیز نشان دهد که حکومت آل سعود آرام و صلح طلب هست و خواهان امنیت در جهان اسلام است. لذا شاید به دنبال آن بود که وجه ی خودش را در جهان خوب نشان دهد و از آن حالت خشونتی که مردم دنیا از آنها سراغ دارند فاصله بگیرند و مشکلاتشان را حل کنند.

حجت الاسلام آل ایوب گفت: حج امسال متفاوت از سال های گذشته بویژه حج سال 94 بود که من درآن حضور داشتم و  امسال دستور از مقامات بالای سعودی به ماموران امنیتی و حتی به مغازه داران ابلاغ شده بود که با ایرانی ها برخورد مناسب داشته باشند و اگر رفتار نامناسبی رخ داد با آن خاطی برخورد می کنند.از طرف دیگر یک سری خواسته های عربستان که سال های سال به دنبال برآورده شدن آن بود انجام شد  و حج با امنیت و آرامش برگزار شد.

وی تصریح کرد: بالاخره نظام جمهوری اسلامی ایران و مکتب اهل بیت(ع) امروز در دل مردم دنیا نفوذ کرده و مردم واقعا علاقه مند به آشنایی با مکتب اهل بیت(ع) هستند ومردم دنیا و برخی از نظام های دنیا خواهان الگوگیری از ایران هستند  اما نظام ها به خاطر وابستگیهایشان به استکبار جرات ابراز ندارند. اما مردم دنیا به هر نحو ممکن به نظام ایران نزدیک می شوند و از معارف اهل بیت(ع) بهره می گیرند. یکی از تلاش هایی که سالیان سال دولت عربستان دنبال آن هست این است که زائران سایر کشورها را از زائران ایرانی جدا کند و ارتباط آنها را محدود کند .این محدودیت تا حدودی در رفت و آمدها تاثیر گذار بود. اما ما شاهد این بودیم که مردم کشورها مختلف مایل بودند و اظهار علاقه می کردند با زائران ایرانی ارتباط برقرار کنند و از واقعیت های مکتب اهل بیت(ع) و آنچه در ایران می گذرد مطلع شوند.

حجت الاسلام آل ایوب گفت: متاسفانه امروز 90 درصد مطبوعات دنیا تحت نظارت صهیونیستی هست و مطالب ایران هراسی و شیعه هراسی ترویج می شود و مردم دنیا تا حدودی متوجه این مطلب هستند که امروز چیزی که در رسانه ها می خوانند بسیارش واقعیت ندارد و یک شانتاژ تبلیغاتی است از این رو مردم دنیا علاقه دارند که از زبان زائران ایرانی واقعیت ها رابشنوند.

وی در پایان گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مردم دنیا قلبشان با نظام جمهوری اسلامی ایران  و ملت ایران است اگرچه نظام های حاکم دنیا سعی می کنند آن ها  را از مردم ایران جدا کنند اما در حال حاضر مردم کنجکاو شدند و در بسیاری از مکان ها و از کشورهای مختلف ارتباط بر  قرار می کردند و تماس گرفته و مایل بودند ارتباطاتشان ادامه داشته باشد و از نظرها و ایده هایی که در ایران وجود دارد مطلع شوند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha