پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ آسیب‎های زیادی علم و عالمان را تهدید می‎کند؛ اولین آسیب علم و عالم را می‎توان، توجه به دنیا بیان کرد؛ در روایتی بیان شده است که تا زمانی که علما وابسته به دنیا نباشد، امنای رسل هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ حضرت آیت‎الله‎ مکارم شیرازی ظهر امروز در گردهمایی مراکز حوزوی تحت اشراف این مرجع عظام تقلید  که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع)  برگزار شدگفتند: فعالیت‌هایی که در حوزه علمیه امام کاظم(ع) انجام شده است، باید در یک مجلد منتشر شود که هم موجب ترویج سایر مجموعههای حوزه شود و هم به کسانی که از این فعالیتها که در خدمت اسلام و نظام و تشیع و بشریت انجام میشود اطلاع ندارند، اطلاع رسانی میشود.

ایشان افزودند: با این مجلات و با این اطلاع رسانی به دنیا اعلام میکنیم که حوزه علمیه قم  از نظر کمی و کیفی بالاترین حوزه علمیه جهان است.

معظم له بیان کردند: 400 برنامه درس آزاد در یک مدرسه به نام امام کاظم(ع) نشان از این فعالیت گسترده در حوزه علمیه قم است که باید مقالات و نشستها  کنگرهها و کارگاهها و شعبات در استانهای دیگر را نیز باید به این فعالیتها اضافه کرد.

این مرجع تقلید تصریح کردند: خبررسانی حرف اول را در دنیای امروز میزند و باید فعالیتها به خوبی اطلاع رسانی شود تا مردم در همه جا از این فعالیتها آگاه شوند.

ایشان یادآورشدند: پیامبر اکرم(ص) در پنج روایت، برتری عالم را نسبت به عابد بیان میکنند؛ عابد نیز به وسیله عالم میتواند به اصلاح امورات خود بپردازد؛ یکی از دلایل برتری قلم علما نسبت به خون شهدا آن است که شهدا با وسیله همین تلاش علما راه را پیدا کردند زیرا در صحرای کربلا دو طرف می جنگیدند، ولی یک طرف هدایت نشده بود و یک به خوبی هدایت شده بود و در مسیر بهشت قرار گرفت.

حضرت آیت‎الله مکارم شیرازی اظهارکردند: یکی از این تعابیر، برتری عالم به عابد را ماه بدر به ستارگان متجلی میکند؛ از دیگر تعابیر می توان به برتری عالم به عابد با نسبت هفتادهزار و یا همین نسبت در برتری نماز عالم به عابد اشاره کرد؛ مقام شفاعت مقام پیامبران است ولی علما نیز از این مقام بهره مند هستند.

ایشان گفتند: در کنار این محاسن، آسیبهای زیادی نیز علم و عالمان را تهدید میکند؛ اولین آسیب علم و عالم را میتوان، توجه به دنیا بیان کرد؛ در روایتی بیان شده است که تا زمانی که علما وابسته به دنیا نباشد امنای رسل هستند.

معظم له بیان کردند: دومین آسیب، علم بی عمل است؛ در روایتی بیان شده است که دوزخیان از بوی تعفن عالم بی عمل در رنج هستند؛ سومین آسیب نیز غرور است که رواج نیز دارد زیرا برخی به واسطه مقامی که از علم بدست آوردند دچار غرور میشوند؛ شیطان نیز به واسطه همین غرور منفور اولین وآخرین شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha