جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اجلاس مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی

عضو شورای اجرایی مجمع عالی حکمت در شیراز تاکید کرد: اگر نهایه و بدایه با زبان روز همراه نشود، دچار خستگی و تکرار خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین قاسم کاکایی در اختتامیه نخستین اجلاس مدیران این مجمع تاکید کرد: اگر امروز نهایه و بدایه با زبان روز همراه نشود، دچار خستگی و تکرار خواهیم شد.
وی با بیان اینکه نسبت به فلسفه مقایسه ای و حکمت تطبیقی باید چاره اندیشی کرد، افزود: صرف مقایسه دو جریان، مکتب و شخصیت کافی نیست بلکه باید مکالمه ای میان آن دو ایجاد و سوال های هر کدام در موضوع مورد تطبیق را دریافت کرد و سپس بر اساس مکاتب حکمت و مفاهیم اصیل و عمیق حکمت اسلامی به دنبال پاسخ آن بود.
حجت الاسلام و المسلمین کاکایی در ادامه خاطر نشان کرد: باید چهره های حکمت در دوران مختلف را معرفی کرد تا غربی ها آنطور که مورد نظر دارند، معرفی نکنند.
وی به اساتید حکمت و فلسفه مانند امام خمینی(ره) اشاره و بیان کرد: ایشان را در عرصه عرفان به خوبی معرفی نکرده ایم.

سهم فلسفه خود را در عرصه جهانی مشخص کنیم
دکتر محمدباقر عباسی از اعضای مجمع عالی شعبه شیراز نیز در این اجلاس ابراز کرد: یکی از دغدغه های قابل توجه این است که سهم فلسفه خود را در عرصه جهانی مشخص کنیم.
وی توضیح داد: در سنت فلسفی مقایسه ای باید به طور شفاف مشخص کرد که چه میزان از فلسفه یونان و غرب دریافت کرده و چه مقدار در عالم اسلام ارتقا یافته است.
عباسی به لزوم فعالیت در عرصه میان رشته ای اشاره و خاطر نشان کرد: این امر موجب اشتیاق و ترغیب دانشجویان این عرصه می شود و به طور عملی در رشته خود تحصیل می کنند.
وی بر تربیت متخصص در مسائل فلسفی و آموزش در این زمینه تاکید و عنوان کرد: می بایست نسبت به این امر که دانشجوی فلسفه باید دغدغه و استعداد این رشته را داشته باشد، اهتمام ورزید.

مبانی معرفتی علوم انسانی تبیین شود
همچنین،حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی اکبر کلانتری، عضو شورای اجرایی مجمع عالی حکمت در شیراز گفت: کارهای خوبی در زمینه فلسفه انجام شده ولی تبیین مبانی معرفتی علوم انسانی و فلسفه آن انجام نشده که این مجمع می تواند اقدام کند.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha