جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست علمی تربت حیدریه

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان گفت: مطالعه الفاظ با دو هدف اصلی کسب مهارت «تولید دقیق» و مهارت «فهم دقیق» صورت می گیرد و آنچه که امروز در ادبیات حوزه های علمیه بیشتر مطرح است، پرداختن به ادبیات از بعد دوم می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام علوی فرد در نشست علمی «فلسفه علم نحو» در مدرسه علمیه هراتی تربت حیدریه، هدف از برگزاری نشست را دستیابی به تصویری روشن تر از هویت علم نحو، روش و منابع استدلال و همچنین مدل چینش مباحث نحوی دربرخی کتب رائج حوزه های علمیه به منظور ایجاد قدرت قضاوت بین نظرات و انسجام به ذهن دانست و گفت: در نخستین گامِ فراگیری علم، باید نگاه بیرونی به آن صورت گیرد که این نگاه با فلسفه ممکن است. 

وی با بیان این که در بسیاری اوقات علم آموزان به آموختن ترتیبی مسائل از ابتدا تا انتها می پردازند بدون اینکه قبل از ورود به علم، جایگاه پیشینه مدل و منابع استدلال آن را تحلیل و ارزیابی کنند، تصریح کرد: این خود موجب آسیب می شود چرا که احساس نیاز به علم به طور شایسته پیدا نمی شود و این علم برای علم آموز بی خاصیت جلوه می کند. 

استاد اعزامی حوزه علمیه خراسان با بیان این که کلام ابزار انتقال مقصود و حکایت گر یا جلوه مقصود است، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر رایج ترین راه فهم حواس است؛ بنابراین باید مفاهیم و مقاصد را با ابزاری حسی منتقل کرد که راحت ترین راه آن استفاده از الفاظ است که در لباس گفتار یا نوشتار جلوه می کند.

وی ادامه داد: مطالعه الفاظ با دو هدف اصلی کسب مهارت تولید دقیق و مهارت فهم دقیق صورت می گیرد و آنچه که امروز در ادبیات حوزه های علمیه بیشتر مطرح است، پرداختن به ادبیات از بعد دوم می باشد چراکه هدف و مقصود، فهم دینی است که در قالب متن به ما رسیده است.

حجت الاسلام علوی فرد با بیان این که کلام با در نظر گرفتن مولفه هایی از قبیل محتوا، ساختار، گوینده، شنونده، موقعیت و هدف دارای ابعاد گوناگون است، اظهار کرد: گاهی کلام از بعد تاثیرپذیری آن در مقام فهم بررسی می شود که از این جهت باید دید در اینصورت کلام چه مسئولیتی بر دوش ما می گذارد، منطوق و معانی اولیه آن بررسی شده و منظور و غرض سخن برداشت شود. 

وی در ادامه با بیان این که نحو در حوزه مفهوم به بررسی کلام در اصل معنا و در گستره عموم به تک کلام می پردازد هرچند برخی موارد به روابط بین جملات نیز پرداخته شده است، ابراز کرد: کلام زمانی شکل می گیرد که نسبتی تام بین اجزاء آن برقرار باشد. 

استاد اعزامی حوزه علمیه خراسان، با بیان این که نحو، علمی است که به تحلیل کلام می پردازد تا مسئولیت هریک از اجزاء و نحوه توزیع نقش و چینش اجزاء را تبیین کند، به انواع مدل های مباحث نحوی اشاره و خاطر نشان کرد: در نخستین مدل بحث های نحوی باید تعریف نقش ها و بعد لفظی و مفهومی آن ارائه شده اما در نوع و مدل دوم شرایط لازم برای پذیرش یک نقش و اشیائی که می توانند یک نقش را بپذیرند طرح و ارائه می شود. 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha