جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
قرآن کریم

حوزه/ وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه خواستار توقف حراج یک نسخه قرآن تاریخی در لندن متعلق به قرن شانزدهم میلادی به قلم یکی از استادان خوشنویسی دوره عثمانی و بازگردادن این اثر هنری ارزشمند به کشور مبداء شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از دیلی صباح، وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه یک روند قانونی برای توقف فروش و حراج یک نسخه قرآن تاریخی در لندن را آغاز کرده است. این قرآن متعلق به قرن شانزدهم میلادی به قلم یکی از استادان خوشنویسی در دوره عثمانی می‌باشد. کشور ترکیه اعلام کرده، این اثر هنری – دینی که قرار است فردا 26 اکتبر با  قیمت اولیه 120 هزار پوند به حراج گذاشته شود، متعلق به مسلمانان کشورش می‌باشد.

مقامات ترکی همچنین گفته‌اند که این قرآن تاریخی توسط قاچاقچیان از کشور ترکیه خارج شده است. وزیر امور خارجه ترکیه با شرکت حراج تماس گرفته و خواستار تعلیق فروش شده، اما مقامات این شرکت هنوز پاسخی نداده‌اند.

گفته می‌شود این قرآن تاریخی توسط مصطفی دده، پسر شیخ حمدالله به امضاء رسیده است که به دلیل کشف هنر خوشنویسی در دوره عثمانی معروف می‌باشد، تصاویر نشان داده شده در وب‌سایت حراج نشان می‌دهند که به این نسخه تاریخی آسیب های زیادی وارد شده‌ است.

پس از دهه‌ها تلاش برای بازگرداندن اجناس ارزشمند و تاریخی قاچاق شده از مرزهای ترکیه به خارج، مقامات این کشور در ده سال اخیر یک بنیاد جدید تماما مسئول بازگرداندن آثار باستانی و  ارزشمندی که در موزه‌های سرتاسر جهان از ترکیه به نمایش گذاشته شده‌اند ایجاد کرده‌اند. از سال 2003 ترکیه روندهای حقوقی متعددی را برای بازگرداندن چندین اثر تاریخی در مکان‌هی مختلفی چون موزه لوور فرانسه آغاز کرده است. لازم به ذکر است شرکت حراج مربوطه در اوایل امسال نیز به سببفروش یک اثر هنری دیگر قاچاق شده از مرزهای ترکیه در مرکز تنش‌ها و اختلافات قرار داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha