پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دیدار آیت الله اعرافی با آیت الله صافی گلپایگانی

حوزه/ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار مدیر حوزه های علمیه به دو مبحث مهم استقلال حوزه و تقویت علمای بلاد و حوزه‌های شهرستان تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی صبح روز شنبه، ششم آبان ماه سال جاری با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دیدار کرد که پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید مشروح سخنان معظم را منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، ایشان در این دیدار ضمن تقدیر و تشکّر از مدیر حوزه های علمیه، اظهار داشتند: مسئولیت شما بسیار مهمّ و سنگین است؛ امیدوارم بتوانید با استمداد از ساحت مقدّس حضرت بقیّة الله الأعظم ارواح العالمین له الفداء برنامه‌هایی که دارید را انجام دهید و در مسیر رضایت آن حضرت به پیش بروید.

این مرجع تقلید در بخشی از بیانات خود، با اشاره به سابقه طولانی حوزه‌های علمیه و خدمات فقها و علمای بزرگ در گذشته، ابراز داشتند: سوابق حوزه علمیّه قم و زحمات علما و فقهای بزرگ مکتب، و بخصوص مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری اعلی الله مقامه، در آن اوضاع و شرائط بر هیچ کس پوشیده نیست؛ چه غصّه‌ها و مرارت‌ها در راه حفظ حوزه‌ علمیه تحمّل کردند تا این حوزه نگهداری شود؛ آن هم در شرایطی که دشمنان می‌خواستند اصل حوزه و روحانیت از بین برود؛ این سوابق باید حفظ شود، و با اهتمام و سعی در حفظ حوزه علمیه، قدردان زحمات علما و فقهای سلف باشیم.

معظم له در قسمت دیگری از توصیه‌های خود، با برشمردن وظایف حوزه‌های علمیه، مهمترین و اصلی‌ترین آن را، احیای امر و آثار اهل البیت علیهم السلام عنوان کرده و افزودند: هر چه بیشتر قرآن و و روایات و احادیث ائمه علیهم السلام در حوزه‌های علمیه احیا و زنده شود، انسان به وظیفه‌اش بهتر عمل کرده است. اصلاً وظیفه اصلی روحانیت همین است. هر چه می‌توانید در احیای آثار اهل البیت علیهم السلام و ترویج اخبار و احادیث آن بزرگواران اهتمام داشته باشید که ما هرچه داریم از برکات روایات مأثوره از اهل البیت علیهم السلام است.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ادامه دادند: مسائل مستحدثه ای هم که پیش می آید با توجه به غنی بودن فقه مکتب اهل البیت علیهم السلام و سعی و اجتهاد اساتید و علمای حوزه علمیه همه قابل پاسخ دادن است؛ باید اساتید و فضلای حوزه خودشان را مجهز و آماده نمایند تا ان شاء الله بتوانند در این عرصه موفق و سربلند باشند.

معظّم له در ادامه، با توجه به تبلیغات و برنامه‌های وسیع دشمنان، ضدّ اسلام و تشیّع، هوشیاری حوزه‌های علمیه را باعث خنثی‌شدن این دشمنی‌ها دانسته و خاطرنشان ساختند: اگر حوزه علمیه، در امر تمسّک به قرآن و روایات اهل البیت(علیهم‌السلام) و اهتمام به فقه و تربیت طلاب و فضلایی که مسلّط بر فقه و روایات باشند اهتمام کند، می‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه در مسائل مختلف باشد، و نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب نماید.

این مرجع تقلید در قسمت دیگری از سخنان خود،  به دو مبحث مهم استقلال حوزه و تقویت علمای بلاد و حوزه‌های شهرستان، اشاره و تصریح کردند: امتیاز مهم حوزه‌های علمیه، استقلال آنها در طول تاریخ بوده که باید این امتیاز حفظ شود تا بتواند در سایه استقلال، وظایف اصلی خود را انجام دهد؛ نسبت به تقویت حوزه‌های شهرستان و تکریم علمای بلاد هم اهتمام ویژه داشته باشید تا ان شاء الله با پیشرفت آنها و تربیت طلاب و فضلای بزرگوار و مسلّط بر قرآن و روایات و فقه، خلأ موجود رفع شود.

ایشان در پایان، با مسألت مزید توفیقات برای مدیران حوزه علمیه، بیان داشتند: ان شاء الله با حُسن سابقه‌ی حضرتعالی، بتوانید برای رفع کمبودها و مشکلات قدم‌های مؤثری بردارید و رضایت خاطر مبارک حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را کسب نمایید و بدانید که اگر پیشرفتی در این امور داشته باشید، اول کسی که خوشحال می‌شوند وجود مقدّس آن حضرت هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha