پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
مراسم عزاداری اباعبدالله(ع) در منزل آیت الله مقتدایی

حوزه/ حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رزاقی گفت: یکی از دلایل مهم جاودانگی قرآن کریم قابلیت تأویل قرآن کریم است و این مطلبی است که امروز اغلب مفسران آن را تأیید کرده و بدان نظر دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رزاقی از خطبای حوزوی در مراسم عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) که با حضور مراجع تقلید و علما در منزل آیت الله مقتدایی برگزار شد، گفت: اهل‌بیت(ع) جانشینان پیامبر(ص) و در درجه امامت هستند که بالاترین درجه نبوت است و از این منظر باید آن‌ها  را جامع کمالات دانست .

وی ادامه داد: اگر اهل‌بیت(ع) لب به سخن بگشایند جهان در برابر آن‌ها حرفی برای سخن گفتن نخواهد داشت و مجبور به اطاعت و تمکن خواهند بود.

این خطیب حوزوی با اشاره به آیه 36 سوره مبارکه قیامت تصریح کرد: تبیین و تشریح مفاهیم قرآنی از عهده هر فردی خارج نیست، چرا که درجات قرآنی در طبقات نازل باید برای همه قابل‌فهم باشد تا در عمل مورداستفاده قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رزاقی ادامه داد: نزول قرآن حقیقتاً به معنای تنزل رتبه قرآن است، چرا که اگر قرآن در جایگاه اولیه خود قرار داشته باشد و مورد نزول قرار گیرد، برای هیچ فردی قابل‌استفاده نخواهد بود، چراکه قرآن کریم در اصل در لوح حفیظ و لوح مکنون است.

وی خاطرنشان کرد: مرتبه دوم تنزل قرآن کریم زمانی است که این قرآن در قلب نبی مکرم اسلام قرارگرفته، درحالی‌که این تنزل برای عموم مسلمانان به‌صورت آیه به آیه و سوره به سوره است .

این خطیب حوزوی تأکید کرد: اگر خداوند ذره‌ای در خلقت خورشید و دیگر عناصر خلل و فرجی قرار می‌داد زندگی و بنیان زندگی در دنیا از هم می‌پاشید بنابراین خداوند تمام جوانب خلقت را به‌صورت اصولی و منطقی تنظیم و ساماندهی کرده است تا مناسب بازندگی دنیوی شود.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رزاقی ادامه داد: برای قرآن کریم نیز ظاهر و باطن وجودی دارد مانند ظاهر کوه که ساکن است اما در حقیقت در حال سیر و حرکت است همچنین تمام عالم خلقت به‌ظاهر ساکت و آرام است درحالی‌که همه عالم در باطن خود مشغول ذکر و عبادت و تسبیح خداوند هستند.

این خطیب حوزوی گفت: همان‌گونه که عالم تکوین ظاهر و باطنی دارد عالم تشریع نیز ظاهر و باطنی دارد که نمونه بارز آن ظاهر زیبای غیبت است درحالی‌که باطن آن خوردن گوشت مردار است یا خوردن آتش در باطن عمل خوردن مال یتیم جلوه‌گر است.

وی تصریح کرد: هیچ آیه‌ای از قرآن نیست که ظاهر و باطنی داشته باشد. تنزیل و شأن نزول آیه در حکم ظاهر آیه بوده و تأویل و نتیجه نهایی از آیه نیز عمدتاً در حکم باطن آیه است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رزاقی عنوان کرد: یکی از دلایل مهم جاودانگی قرآن کریم قابلیت تأویل قرآن کریم است و این مطلبی است که امروز اغلب مفسران آن را تأیید کرده و بدان نظر دارند که این ویژگی قرآنی درآیات مختلف قرآن کریم مشاهده می‌شود که مراد و غرض واقعی از کارها و امور را نیز می‌رساند.

وی اضافه کرد: اهل‌بیت(ع) عِدل قرآن کریم و هم‌وزن و هم‌پایه قرآن هستند که به خاطر قدرناشناسی مردم صدر اسلام نیز امیرالمؤمنین(ع) گله‌های فراوانی را از مردم کوفه در نهج‌البلاغه بیان کرده اند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha