جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
همایش بین المللی «اسلام در دریاهای چین» در هنگ کنگ

حوزه/ همایش بین المللی دو روزه «اسلام در دریاهای چین» بهار سال آینده توسط مرکز مطالعات فرهنگ اسلامی در دانشگاه چینی هنگ کنگ برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، همایش بین المللی دو روزه «اسلام در دریاهای چین» در سال آینده میلادی در تاریخ 26 – 27 مارس 2018 توسط مرکز مطالعات فرهنگ اسلامی در دانشگاه چینی هنگ کنگ برگزار می‌شود.

موضوعات مربوطه این همایش که قرار است در روزهای دوشنبه و سه شنبه در بهار سال آینده برپا شود شامل انسان شناسی، تاریخ چین، مطالعات تاریخ چین، تاریخ اسلام، مطالعات مذهبی و الهیات و تاریخچه جنوب شرقی آسیا خواهند بود.

توسعه اسلام از طریق دریای چین و جاده ابریشم

مدتها قبل از درگیری‌های ژئوپولیتیک کنونی، دریای جنوبی چین مرکز بازرگانی بین المللی بود و به عنوان یک کانال عبور و مرور ثروت و مرکز فرهنگی کالا‌ها و ایده‌ها و قابل مقایسه با دریای مدیترانه بود.

کالاها و فن آوری‌ها از حوزه های تمدن هند و چینی به صورت آزادانه منتقل شده و به سوی آفریقا و ژاپن حمل می‌شدند. در میان محموله‌های فرهنگی، آموزه‌های دینی نیز در امتداد مسیرهای تجارت دریایی باستان حمل می‌شدند. بازرگانان عرب و ایرانی از خلیج فارس مدت‌هاست در تجارت اقیانوس هند مشارکت داشته و در نهایت در دریای جنوبی چین نفوذ کردند. پس از تاسیس اسلام در عربستان، در اواخر قرن هجدهم، بازرگانان دریایی این سنت را ادامه دادند.

اسلام از طريق جاده ابریشم و به اصطلاح با استفاده از «توسعه دریایی» به دریاهای چين گسترش يافت و از آنجا به سواحل جنوب شرقی سرزمین چين، شبه جزيره و مجمع الجزایر آسیای جنوب شرقی و فراتر از آن رسید. هدف برپایی این همایش ارزیابی و بررسی زمینه‌های تاریخی، جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی معرفی و توسعه اسلام در منطقه دریای بزرگ چین، از منظر رشته‌های دانشگاهی مرتبط می‌باشد.

موضوعات تحقیقاتی در این همایش به شرح ذیل خواهند بود: سکنی گزینی مسلمانان در ناحیه دریای چین، معرفی و گسترش اسلام در جنوب چین، اسلام گرایی، تساهل و بومی سازی، نقش مسلمانان در گسترش تاثیر منطقه‌ای چینی.

این همایش به دو زبان چینی و انگلیسی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha