پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتابخوانی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: امروز با توجه به مخاطبان انبوه شبکه های اجتماعی باید از این ابزار رسانه ای مهم در جهت تبلیغ و معرفی کتب فاخر حوزوی و دینی استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن جواهری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که خوشبختانه بخش قابل توجهی از اندیشمندان و نویسندگان عرصه علوم انسانی را حوزویان یا افراد آشنا به علوم حوزوی تشکیل می دهند، اظهار داشت: این مساله بی شک افتخاری برای حوزه است که بهترین نویسندگان و صاحب نظران علوم انسانی، شخصیت های حوزوی هستند و به لطف الهی ما نویسندگان و اساتید حوزوی قوی ای داریم که در سطح دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز درخشیده اند منتهای مراتب باید کاری کرد که نام و عنوان این ها برای حوزه مشهود باشد.

وی افزود: در این بین آن چه مهم است این که خود حوزه نیز از این افراد حمایت و پشتیبانی لازم را به عمل آورده و از این ظرفیت بزرگ و قابل توجه نهایت بهره برداری را داشته باشد.

مسئول گروه مطالعات قرآنی و تفسیر ترتیلی این پژوهشگاه همچنین گفت: بنده عمده کارم پژوهش است، اما اجمالاً در دانشگاه نیز تدریس دارم و متاسفانه گاهی می بینم کارهایی صورت می گیرد که جایگاه روحانیت را در دانشگاه تضعیف کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در دهه اخیر روی نگارش و نوشتن مقاله و کتاب در حوزه علمیه دقت بیشتری صورت گرفته، اما این ها کافی نیست و باید بهای بیشتری به مقوله نوشتن و نویسندگان حوزوی داده شود، تا آن ها بتوانند در کنار امر تبلیغ و وظایف ذاتی روحانیت بتوانند از ابزار قلم و نگارش نیز در مسیر هدایت مردم به خوبی استفاده کنند.

وی افزود: در واقع آن چه مهم است، این که باید مجال لازم به نویسندگان حوزوی داده شود و برنامه ریزی مناسب برای حمایت از نویسندگان صورت گیرد.

این نویسنده و محقق حوزوی که همچنین برگزیده کتاب سال حوزه و نیز برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بوده، خاطرنشان کرد: برای تقویت نویسندگان، باید بهای بیشتری به امر نوشتن در حوزه داده شود به عنوان مثال برای شرکت در درس خارج اگر کسی کتاب و مقاله ای بنویسد، امتیازاتی بدهند و این طور نباشد که صرف حضور در جلسه درس خارج ملاک باشد، بلکه انگیزه ای در این میان باشد برای این که طلاب و فضلای گرایش بیشتر به سمت نوشتن داده باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از ارایه آمارهای مختلف و گاه نادرست درباره میزان سرانه مطالعه در کشور گفت:آماری که برای سرانه مطالعه و کتاب خوانی ارایه می شود درست نیست  چرا که مردم اهل مطالعه هستند اما این که چه می خوانند مهم است ؛ شاید گفته شود که تلگرام هم مطالعه است، اما ما باید کاری کنیم که مردم مطالب ارزشمند و محتوای قوی را بخوانند نه این که در شبکه های اجتماعی وقتشان به بطالت گذشته و سطحی نگر شوند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین با تاکید بر این که باید از ابزارهای رسانه ای جدید برای معرفی کتب حوزوی و دینی حداکثر استفاده شود، بیان داشت: الان تلگرام و شبکه های اجتماعی بستری فراهم کرده که باید راه عرضه درست را ارایه کنیم و به این نکته هم توجه داشته باشیم که مطالعه فقط ناظر به نسخه کتاب نیست؛ بلکه مردم اهل مطالعه هستند، اما به سبک سی ، چهل سال پیش مطالعه نمی کنند.

وی افزود: آنچه قابل توجه است این که ما باید از این فرصت ها استفاده درست بکنیم و منبرهای خوب و کتاب های خوب خود را باید در سایت ها و شبکه های اجتماعی به درستی معرفی کنیم که به این وسیله به نویسندگان و ناشران حوزوی نیز در معرفی آثارشان به آحاد جامعه کمک بسیاری صورت می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین جواهری بیان داشت: به عقیده بنده ما باید کاری کنیم که ذهن مردم و نسل جدیدی که مخاطب انبوه شبکه های اجتماعی و به خصوص تلگرام است به این واسطه درگیر کارهای خوب و پرمحتوا شود که البته گاهی خودجوش کارهایی می شود اما باید مدیریت و سرمایه گذاری خوبی در این باره صورت گیرد و ما باید کاری کنیم که در نهایت خوراک فکری و فرهنگی مناسب در اختیار مردم و نسل جوان امروز قرار گیرد.

۳۱۳/۸

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha