پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
همایش ممتازین

حوزه/ آیت الله مهدوی گفت: علوم حوزه بسیار غنی است و امروز دنیا خاصه در مباحث روانشناسی محتاج علم حوزه است، چرا که در بسیاری از امور و روانشناسی و امور اجتماعی علوم حوزوی برگرفته از آیات و روایات از دنیا جلوتر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از ا اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از ممتازین حوزه علمیه اصفهان، با تبریک حلول ماه ربیع، اظهارکرد: یکی از مهمترین نکات مهم در امر تحصیل علوم این است که توجه داشته باشیم، نمره معیار نیست، ولی نمره کاشف از جدیت و همت محصل و دانش پژوه است.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: متاسفانه برخی از افراد به لحاظ اینکه جامعه روی مدرک حساب باز می کند، به دنبال گرفتن مدرک هستند، ولی ممتازین حوزه را در حد کاشفیت جدیت در امر تحصیل درس قبول داریم.

استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: نکته بعدی که به طلاب توصیه می کنم این است که در حین ارتقای علمی و رفتن به سطوح بالاتر، حتماً نیم نگاهی به مطالب آموخته شده در پایه های پایین تر داشته باشند و نگذارند به دست فراموشی شمرده شود.

وی با اشاره به این که خلاصه برداری در حین مطالعه یکی از نکات کلیدی برای کسب معارف است، افزود: داشتن پیش مطالعه و پیش مباحثه از دیگر نکات کلیدی در امر تحصیل علوم حوزوی است. طلبه اگر خواهان موفقیت در تحصیل است، باید به این امر اهتمام ویژه داشته باشد.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در مورد مطالعه کتب جنبی بسیار سوال می کنند، من زیاد تمایلی برای توصیه به طلاب ندارم، چرا که به نظرم همان سرفصل های آموزشی و کتب تعیین شده، کفایت می کند، ولی در حد محدود مطالعه برخی از کتب جنبی را برای فهم بیشتر و دریافت حواشی کتاب اصلی لازم می دانم .

آیت الله مهدوی در ادامه با بیان این که سه سال ادبیات عرب در حوزه علمیه برای تخصص یافتن و متخصص شدن در ادبیات عرب کافی است، ولی باید تمرین کرد و ممارست داشت، اظهار کرد: نوشتن مطالب درسی که استاد آموزش می دهد توسط طلبه، بسیار لازم است. همچنین تدریس کردن طلاب در کنار تحصیل، به تثبیت مطالب آموخته شده کمک شایانی می کند.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: نظم در کارها بسیار هنگام تحصیل علم لازم است. نظم ریشه و کار اساسی یک طلبه حوزه علمیه است، هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید، چرا که نظم در حوزه علمیه بی نظیر است.

وی اضافه کرد: طلبه ای که در اول وقت نماز، درس بگوید و درس بخواند، ولی نماز خود را نخواند، هرگز موفق نخواهد بود؛ تربیت دینی ما این است که احترام شدید به «حی علی الصلاة» بگذاریم، هیچ سخن و سخنرانی و درسی مهمتر از صحبت و کلام خدا نیست، امور عبادی همه افراد، خاصه طلاب باید بسیار دقیق باشد، خیلی از طلاب سوال میکنند، وقت سحر جای درس خواندن است یا عبادت، قطعا عبادت لازم است.

آیت الله مهدوی اذعان کرد: هرگز طلاب نباید از توسل و عبادت خود، برای درس خواندن کم بگذارند و در امور دنیایی هم طلبه باید نظم داشته باشد.

وی ادامه داد: تحول در کتب درسی حوزه، از دیگر اقداماتی است  که باید انجام شود. طلاب و پژوهشگران حوزه و خاصه ممتازین باید دست به قلم شوند  و کتب و سرفصل های جدید را بنویسند، البته دراین مسیر باید خلوص نیت داشت و هرگز با هدف خاصی مثلا تیتر شدن، کتابتان ننویسید. شیخ اعظم انصاری هرگز با هدف همه گیر شدن، کتاب ننوشت،

استاد حوزه اصفهان یادآور شد: نکته بعدی در مسیر تحصیل علم، احترام به نظرات است، تحقیر کردن دیگران برای بالابردن خود اصلا کار صحیحی نیست.

وی ابرازکرد: توجه به مسائل روز نظام جمهوری اسلامی، منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست های حاکمیت اسلامی از ضروریات برای یک طلبه انقلابی است، از طلاب بیشتر انتظار می ورد، لذا نباید درس و بحث باعث غفلت طلاب از مباحث روز و اصول شود.

آیت الله مهدوی بیان کرد: مطلب بعدی این است که یکسری علوم پایه در حوزه علمیه وجود دارد همچون تفسیر که طلاب باید در همه آنها تخصص یابند، البته سه علم اصلی هم در حوزه علمیه یعنی فقه، اخلاق و کلام و جود دارد که متخصص شدن در این سه مورد، نیز بسیار مهم است .

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: در بحث علم، علوم حوزه بسیار غنی است و امروز دنیا خاصه در مباحث روانشناسی محتاج علم حوزه است، چرا که در بسیاری از امور و روانشناسی و امور اجتماعی علوم حوزوی برگرفته از آیات و روایات از دنیا جلوتر است.

 وی خاطرنشان کرد:  طلاب از پایه 6 به بعد حتماً معمم شوند و اهتمام به امر تبلیغ داشته باشند و سعی کنند از مسائل حاشیه ای و بهانه ها برای معمم نشدن پرهیز کنند. پوشیدن لباس روحانیت باعث برکت یافتن  زندگی می شود، البته باید شئونات لباس را هم رعایت کنیم.

عضو خبرگان رهبری در پایان  گفت: بحث تبلیغ برای طلاب پایه 6 به بالا بسیار مهم است؛ روستاها و مناطق محروم زیادی نیاز به آموزش مسائل ابتدایی دینی دارند و طلاب باید وارد عرصه تبلیغ شوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha