جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ بازدید مدیر حوزه علمیه اصفهان از امتحانات پایان ترم طلاب

حوزه/ وحدت و پایداری اساس استواری هر جامعه و گروه است. به همین علت است که دین ما سرنوشت وبقای یک حکومت را در دستان اتحاد می داند زیرا در سایه اتحاد است که همدلی و پشتیبانی صورت می گیرد وجامعه شکست ناپذیر می شود.

* آیه:

«وَ ما وَصّیْنا بِهِ إِبْراهیمَ وَ مُوسی وَ عیسی أَنْ أَقیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرّقُوا فیه/ و به ابراهیم و موسی و عیسی سفارش کردیم که دین را برپا دارید و در آن تفرقه ایجاد نکنید».   شوری/13

* آینه:

حکایت؛ آیت الله شیخ عبدالحسین غروی فرمودند: مرحوم حاج شیخ با مسئله امتحان که از طرف رژیم مطرح شده بود، مخالفت نکرد، ولی هیأت ممتحنه اش را تعیین کرد و بزرگانی چون آقا سید احمد زنجانی را جزء ممتحنین قرار داد تا با طلاب مدارا کنند و امتحان در اختیار رژیم نباشد.

آقای صدر هم هنگام برگزاری امتحان در بین طلبه ها گردش می کرد و آهسته به آنها کمک می نمود. در امتحانات شفاهی هم شب قبل مبحث مورد نظر را به رفقا می گفتیم که مثلاً از مشتق و حجیت و ظن و... سؤال خواهد شد. چون نظر بر این بود که حوزه را حفظ کنیم. زیرا آنها می خواستند به بهانه امتحان، حوزه را از بین ببرند. مثلاً طلاب را به عنوان مشمول به خدمت سربازی می بردند، اما به شما مژده بدهم که والله یک طلبه هم به دولت ندادیم.

و وقتی مأموران به مدرسه فیضیه می آمدند و می گفتند مثلاً عبدالحسین غروی کیست و همه می گفتند: نمی شناسیم، عصبانی می شدند و می گفتند: چطور شما نمی شناسید؟ خیلی اتحاد عجیبی بود، محبت، صفا و صمیمت فوق العاده بین رفقا بود تا این حوزه علمیه پربرکت حفظ شود.1

قوم را اندیشه ها باید یکی                                             در ضمیرش مدعا باید یکی 

اهل حق را حجت و دعوا یکی است                                  خیمه های ما جدا دل ها یکی2 

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل
  2. اقبال لاهوتی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha