سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله یزدی

حوزه/رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: شورای نگهبان اهل سیاست‌بازی نیست، افرادی که با هر اتفاقی شورای نگهبان را متهم می‌کنند، دارای قلم‌ها و زبان‌های نامقدس هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله یزدی ظهر امروز در دیدار جمعی از کار آموزان قضایی استان قم که در سالن جلسات جامعه مدرسین برگزار شد، با اشاره به میلاد پیامبر گرامی اسلام،تصریح کرد: میلاد پیامبر گرامی اسلام بزرگ‌ترین حادثه و اتفاق خلقت بوده و تکمیل آفرینش خلقت نیز با میلاد و بعثت رسول اکرم به سرانجام رسیده است.
وی  با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم درباره حفظ امانت، گفت: سمت و پست‌هایی که در نظام اسلامی وجود دارد امانت است و باید این امانت‌ها را به افرادی برگرداند که اهلیت و شایستگی آن را دارند.
آیت‌الله یزدی تصریح کرد: اصولاً اموری که رنگ امانی دارد وامانات امت و جامعه اسلامی است باید در اختیار فردی واگذار شود که اهلیت داشته باشد و بنابراین پست و جایگاه‌ها در نظام اسلامی باید  به افرادی واگذار شود که در درجه نخست اهلیت دارند و در آیه مربوط  نیز کل مؤمنین مورد خطاب است. 
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  عنوان کرد: ازجمله امانات مهم الهی  مبحث قضاوت است و باید این جایگاه به افرادی واگذار شود که اهلیت و شایستگی آن را از قبل  احراز کرده باشند  و تا وقتی‌که آن اهلیت احراز نشود ،نمی‌شود امر قضاوت را بر فردی تفویض کرد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: تجربیات قضاوت در یک شهر یا منطقه کوچک با قضاوت در سطح وسیع‌تر تفاوت دارد و بروز اهلیت‌ها نیز در درجه نخست در دستگاه‌های آموزشی ایجاد می‌شود.
آیت‌الله یزدی با اشاره به مفاد آیه شریفه امانت، خاطرنشان کرد: آن چیزی که در امر قضاوت حرف نخست را می‌زد امر و حکم به عدل و عدالت است که بخشی دیگر و مهمی  از بازگرداندن حق به اهل آن است.
وی اضافه کرد: وظیفه مهم و اساسی یک قاضی شنیدن دقیق و کامل سخنان دو طرف قضیه بوده همچنین در امر قضاوت نیز مرجعیت حکومتی ارجحیت و اولویت بیشتری نسبت به مرجعیت فتوایی دارد.
آیت‌الله یزدی تأکید کرد: باز شدن مباحث مستحدثه در دوره جدید مدیریت حوزه‌های علمیه و تعریف کردن بیش از 100 مطلب از مستحدثات، امری بسیار ضروری و با اهمیت است که با مسائل روز سروکار دارد.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: قاضی شدن شرایط خاصی دارد و جذب و گزینش قضات قبل از تحصیل نیز از این منظر بسیار ضروری و با اهمیت است، همچنین  قاضی نباید اهل وساطت باشد، بلکه باید صریح و در برابر حق و قانون مقتدر بوده و استقلال خود را حفظ کند، چراکه قضاوت در کلان‌شهرها که دارای پرونده‌های متعدد میلیاردی، زمین‌خواری و... امری دشوار است.
آیت‌الله یزدی تأکید کرد: شورای نگهبان اهل سیاست‌بازی نیست و داشتن عدالت نخستین شرط ورود به شورای نگهبان است و حتی شورای نگهبان به اوراق پرونده نیز بسنده نکرده و برای عدم تضعیف حق مراتب عمیق‌تری را نیز می‌گذارد و افرادی که با هر اتفاقی شورای نگهبان را متهم می‌کنند، دارای قلم‌ها و زبان‌های نامقدس هستند.
انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha