پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
متون آموزشی حوزه

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خواستار روان بودن متون آموزشی شد و گفت: در متون آموزشی نباید از تعاریف و متن هایی استفاده کرد که محقق و دانش پژوه دچار سردرگمی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام الهی تبار در نشست علمی نقد کتاب « تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» در سالن جلسات امام مهدی(عج) این مرکز علمی و پژوهشی اظهارداشت: با توجه به اینکه این کتاب به عنوان یک کتاب آموزشی در نظر گرفته شده است، باید دید ارائه این کتاب به عنوان کتاب آموزشی به چه میزان به اهداف مورد نظر دست یافته است.

وی افزود: این کتاب از ساختار منطقی لازم برخوردار نیست و بین آنچه که در مقدمه کتاب ذکر گردیده با محتوای کتاب تفاوت وجود دارد، همچنین علاوه بر این زیرعناوین، با عنوان اصلی سازگاری ندارد  بطوریکه در بعضی از قسمت ها، دو عنوان متفاوت زیر یک عنوان جمع شده است.

حجت الاسلام الهی تبار سپس به ارائه تعریف های متفاوت از «تمدن» در این کتاب اشاره داشت و تصریح کرد: ارائه این نوع تعاریف مختلف موجب سردرگمی دانشجو می شود، همچنین قلمرو اسلامی نیز در این کتاب به خوبی تعریف و تحدید نشده است و بیشتر توجهات به مناطق شرقی سرزمین های اسلامی معطوف می باشد، که یک ایراد برای این کتاب به شمار می رود. در مجموع، این کتاب پاسخگوی نیازهای دانشجو نیست.

وی ادامه داد: از دیگر ایرادات این کتاب در حوزه روشی، عدم بهره گیری از روش تاریخی و همچنین انتقادی، عدم وجود نقشه و نمودار (این موراد باید در کتاب آموزشی گنجانده شود) می باشد. همچنین در حوزه مهارت افزایی هم باید به این نکته اشاره کرد که، این کتاب در زمینه مخاطب شناسی نیز ضعیف می باشد.

لازم به ذکر است که کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی به سفارش دفتر برنامه ریزی متون درسی مرکز جهانی علوم اسلامی و به عنوان متن درسی برای مقطع کارشناسی رشته تاریخ اسلام تدوین شده است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha