پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام خوراشاهی

حوزه/ حجت‌الاسلام خوراشاهی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه‌ها به نفع مردم است، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از راه‌‌های رفع مشکلات جامعه است و باید جدی گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نقی خوراشاهی، صبح امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در جمع طلاب مدرسه علمیه جاجرم، اظهار داشت: روزی که به نام روز وحدت و حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده است روز شهادت شهید مفتح است.

وی با بیان اینکه شهید آیت‌الله دکتر محمد مفتح از جمله روحانیون روشنفکر و روشنگری بود که نقش مهمی در نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی ایفا کرد، افزود: ایشان، همچنین قدم‌های مؤثری در راه ایجاد وحدت بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه و دو قشر روحانی و دانشگاهی برداشت، به همین دلیل این روز به پاس تلاش‌های آن بزرگوار روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده است.

حجت‌الاسلام خوراشاهی، حوزه و دانشگاه را دو رکن بسیار مهم در نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و مفهوم وحدت را وحدت در هدف، پیشرفت و تعالی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه و دانشگاه، مغز متفکر و دو بالی هستند که می‌توانند با هدایت مردم کشور را به سمت تعالی پیش ببرند، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه از بزرگ‌ترین آرمان‌های انقلاب و امام (ره) بود و دشمن از هیچ‌چیز به‌اندازه وحدت دو قشر هراس نداشت.

حجت‌الاسلام خوراشاهی با اشاره به ویژگی‌های نام‌گذاری این روز از طرف حضرت امام خمینی (ره) اظهار داشت: این بینش ریز بینانه امام(ره) جلوی برنامه استکبار را که جدایی حوزه از دانشگاه بود را گرفت.

وی با بیان اینکه هر کدام از این دو نهاد رسالتی دارند، چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن، افزود: هدف علمای دین و حوزه نقشی در راستای هدایت جوامع بشری بوده و در جهت مبارزه با طاغوت بوده و این نقش بعد از انقلاب پررنگ‌تر شد و علما به مسائل جدیدی مثل فقه الحکومة و... رو آوردند.

حجت‌الاسلام خوراشاهی با اشاره به اینکه رسالت دانشگاه نیز به دست آوردن علوم پایه است، گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری :«این دو به عنوان دو بال هستند برای این نظام تا بتوانند این نظام را به حرکت درآورند 1-علوم تجربی و پایه 2-علم دین »که هریک بدون دیگری بی‌فایده است؛ جامعه‌ای که فقط به دنبال علوم دین باشد مستعمره خواهد شد وتو سری خور است .

وی تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید:«اطلبوا العلم ولو بالصین» چون علم مقدمه قدرت است؛ از طرف دیگر اگر جامعه‌ای فقط به دنبال علوم پایه باشد بدون تدین، تبدیل می‌شود به جوامع ماتریالیستی و لیبرال که دنبال استعمار هستند.

حجت‌الاسلام خوراشاهی اظهار داشت: اگر به تاریخ جامعه اسلامی خود نگاه کنیم می‌بینیم که بزرگان ما هردو علم را دارا بودند مثل شهید مفتح، شهید مطهری، شهید چمران، شهید احمدی روشن و... این انسان‌های موفق باید الگوی ما باشند.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد وحدت حوزه و دانشگاه گفت: معظم له می‌فرمایند: «ما دو نهاد اصیل دانشجویی داریم یکی مربوط به کسب فهم علوم مرتبط به دین و نوآوری مباحث دینی و یک‌نهاد نیز نهاد دانشجویی ناظر به اداره امور زندگی مردم و معاش مردم ... اگر هر دوی این نهادها خوب کار بکنند و رابطه دوستی داشته باشند معنایش آبادی دین و دنیای مردم است.»

حجت‌الاسلام خوراشاهی خاطرنشان کرد: همچنین رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «موضوع دانشگاه به‌خودی‌خود موضوعی مهم است مثل موضوع حوزه و وقتی موضوع وحدت را مطرح می‌کنیم یکی شدن حقیقی در خارج منظور نیست. وحدت یعنی وحدت در اهداف کلی وحدت در کامل ساختن این ملت و کشور و عبور از دو موازی بدون اصطکاک با هم، ولی هدف یکی است که همان کامل ساختن این کشور است».

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha