پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
همسرداری

حوزه/ احترام گذاشتن جزو موارد مؤثر در آیین همسر داری است، احترام یعنی توجه کردن و قدردانی بودن از یکدیگر، احترام برطرف ساختن نیازها و علاقه‌ها زوجین است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت الاسلام قاسم حیدری، صبح امروز در همایش «آیین همسرداری» با حضور خانواده‌های طلاب شهرستان گرمه گفت: هرگاه بین مرد و زن مسئله‌ای پیش می‌آید و در مورد آن مسئله با یکدیگر حرف می‌زنند، گاهی اوقات مرد لج می‌کند، چون فکر می‌کند قدرت و ابهت مردانه‌اش زیر سؤال رفته، به همین دلیل هم احساس بدی به او دست می‌دهد و به شوهر برمی خورد که در این صورت باعث می‌شود مرد لج کند.

این کارشناس تربیتی با اشاره به ویژگی‌های خانم‌ها و آقایان، اظهار داشت: خانم‌ها نصیحت‌پذیر هستند، اما آقایان اقتدار دارند و حرف پذیر نیستند.

وی با بیان اینکه قرآن می‌فرماید: «الرجال قوامون من النساء» یعنی مردان باید تکیه‌گاه زنان باشند، افزود: بنابراین به مردان ارزش دهید و تکیه کنید، سعی کنید پسرانتان را مرد و دخترانتان را دختر بار بیاورید.

وی تصریح کرد:  در روایت آمده که «جهاد زنان همسرداری آنان هستند»، پس بانوان باید سعی کنند آیین‌های همسرداری را فرا گرفته و بدان عمل کنند که این عمل آن‌ها از هزار جهاد بالاتر است.

وی با بیان اینکه رسول خدا (ص) می‌فرماید: «اگر شرک نبود می‌گفتم به مردانتان سجده کنید» افزود: زن به محبت مرد نیاز دارد، بنابراین باید سعی کند محبت مرد را جلب کند تا مرد به شما محبت کند، برای می‌توانید منت مرد را بکشید، اما غر زدن با اقتدار مرد جور در نمی‌آید.

حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به سخن حضرت علی(ع) در رابطه با محبت کردن زوجین به یکدیگر، یادآور شد: بر زن و شوهر واجب است بر یکدیگر محبت کنند، مرد سقف زندگی و زن ستون زندگی است.

وی اظهار داشت: احترام گذاشتن جزو موارد مؤثر در آیین همسر داری است، احترام یعنی توجه کردن و قدردانی بودن از یکدیگر، احترام برطرف ساختن نیازها و علاقه‌ها زوجین است.

کارشناس مسائل تربیتی با بیان این‌که محیط خانواده با احترام متقابل زن و شوهر و توجه به روابط دو طرفه، به محیطی سازنده و مناسب تبدیل می‌شود، گفت: زوج‌های جوان در آغاز زندگی مشترک این مسئله را در سرلوحه برنامه زندگی خود قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: خانواده مانند درختی است که تنه آن پدر، شاخه آن فرزند و ریشه آن مادر است، بنابراین شما همسران نقش بسیار مهمی در خانواده دارید و باید در زندگی نقش خودتان را به نحو احسن ایفا کنید.

حجت‌الاسلام حیدری، همسر‌داری را یک نوع مهارت در زندگی مشترک عنوان کرد و گفت: یک زوج موفق باید این مهارت را به‌خوبی بیاموزند تا در زندگی دچار مشکل نشوند و فراگیری این آیین نیز تنها وظیفه یک نفر نیست؛ بلکه هر دو نفر باید این موضوع  را جدی گرفته و آن را دنبال کنند.

وی با تأکید بر این‌که طلاب حوزه‌های علمیه باید در تشکیل زندگی خانوادگی الگویی برای جامعه باشند، خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های مشاوره‌ای طلاب و خانواده‌های آن‌ها در چگونگی آغاز یک زندگی مشترک بسیار حائز اهمیت است.

همایش «آیین همسرداری» با حضور خانواده‌های طلاب شهرستان گرمه و با سخنرانی حجت‌الاسلام حیدری، در تالار اندیشه گرمه برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha