جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علی مصباح یزدی

حوزه/ رسالت امروز حوزه، تولید علم، نظریه پردازی و تئوری سازی، پژوهش های قوی ، تربیت حقوق دان، مجریان نظام سیاست مدار و اقتصاد دان براساس مبانی دینی و اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مدرسه علمیه امام عصر(عج) که با حضور مدیر، اساتید و طلاب این مدرسه علمیه در قم برگزار شد با بیان اینکه طلبگی نعمتی است که خدا به شما جوانان عنایت کرده، گفت: باید قدر این فرصت را دانست و برای اعتلای دین تلاش کرد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره) با بیان اینکه مهمترین هدف حوزویان  فهم دین و هدایت جامعه اسلامی است، عنوان کرد: زمانی که حوزه شکل گرفت، دارای فراز و نشیب های زیادی بود و دیدگاهای مختلفی نسبت به جایگاه حوزه وجود داشت و بسیاری از افراد به دلیل تفکر نادرستی که از دین و جایگاه حوزه و روحانیت داشتند حاضر نبودند، وارد حوزه شوند، چون معتقد بودند حوزه رو به افول است؛ اما در عصر معاصر شاهد حضور افرادی در حوزه هستیم که نگاهشان بسیار متفاوت تر از دسته اولی و بلکه عاشق سربازی حضرت ولی عصر(عج) هستند.

وی افزود: اینها کسانی بودند که جایگاه حوزه را تنها در منبر و روضه خوانی خلاصه نمی کردند، بلکه معتقد بودند که اسلام نیاز به مروج و تبیین دین دارد و تبیین دین انسانهای برجسته می خواهد. امام راحل و علامه طباطبایی ها از جمله این افراد بوده اند که با حضور به حوزه باعث درخشش اسلام و وقوع انقلاب و بعدها مفسر قرآن شده اند و توانستند خدمات رسانی کنند. 

حجت الاسلام والمسلمین  مصباح یزدی گفت: اسلام تنها به نماز نیست، بلکه دین مبانی دارد، مسائلی دارد که خیلی ها ناشناخته  مانده، این موارد را چه کسی باید عهده دار می شد، باید افرادی می آمده اند و در جایگاه حوزه قرار می گرفته اند و مبانی اسلامی و علوم روز را یاد می گرفتند و در صدد اصلاح آن بر می آمدند.

عضو هئیت علمی مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه اساس کار حوزه تنها تبلیغ و روضه خوانی نیست، بلکه تربیت حقوق دان، اقتصادان و سیاست مدار بر اساس مبانی دینی است، گفت: همین مسئله باعث شد افراد با استعداد وارد حوزه شوند و بعدها عالم مجاهد و فقیه مدبر انقلابی را به جهان صادرکند که تا کنون دنیا د رخود چنین انقلابی ندیده باشد و اساس تاریخ را عوض کند. این نشان می دهد که روحانی هم می تواند سیاست مدار باشد و باعث وقوع انقلاب بزرگی  که در جهان به  نام انقلاب خمینی(ره) مشهور است، شود.

وی افزود: شیخ زکزاکی هم روحانی و دانش آموخته مکتب اسلام و انقلاب امام راحل  است و توانست در منطقه نیجریه دهها انسان را مسلمان کند و تاثیر زیادی درمنطقه به وجود بیاورد. 

حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی گفت: این سفره ای است که آماده شده و منتظر کسانی است که بتوانند ازاین ظرفیت حوزه استفاده کنند و در جامعه اثر گذار واقع شوند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی  و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: امروز درشرایطی قرار داریم که دنیا برای حوزه و روحانیت جایگاها ویژه ای باز کرده و سیاست مداران و دولت مردان غرب و شرق منتظر شنیدن سخنان رهبرانقلاب می باشند و این انتظار شنیدن، نشان از اثر گذاری جایگاه روحانیت است؛ نظام این عزت را مدیون حوزه و بزرگان است.

وی با بیان اینکه رسالت  امروز حوزه، تولید علم، نظریه پردازی و تئوری سازی، پژوهش های قوی در موضوعات مختلف، تربیت حقوق دان، سیاست مدار واقتصاد دان براساس مبانی دینی و اسلامی است، گفت: رسالت دیگر حوزه راه اندازی مدرسه تخصصی اخلاق و توجه به پژوهش است و این مسئله در حوزه مغفول مانده و حوزه نتواتسته افراد و علومی را براساس مبانی تولید کند. 

حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی گفت: رسالت حوزه است که می تواند نگاه اسلام را در موضوعات مختلف اقتصاد، سیاست و فرهنگ استخراج کند تا باعث اسلامی سازی علوم انسانی جامعه  و تربیت مجریان نظام براساس مبانی دینی شود.

عضو هئیت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره) عنوان کرد: اگر حوزه، مجریانی براساس اسلام تربیت کند مردم هم در انتخابات دقت خواهند کرد و آن وقت هر کسی را برای اداره کشور انتخاب نمی کنند.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha