جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سید حسین قاضی تبریزی

حوزه/ از قلم آن عالم نویسنده آثاری چند به جا مانده که می توان به رساله هایی در علوم غریبه، رساله ای در ربا و رساله ای نیز در جمع اخبار الطینه و الخلقه من الارواح والابدان اشاره نمود.

خبرگزاری«حوزه»،‌ عالم ربانی آیت الله سید حسین قاضی تبریزی، برادرزاده عارف واصل آقا سید علی قاضی و از متخصصان در علوم غریبه بود که به سال 1317 ق در تبریز دیده به جهان گشود.

جدّ ایشان از علمای معروف تبریز و فردی صاحب تالیف بود، پدرش نیز سید احمد عالمی مهذب و اخلاقی بود که در سیر و سلوک و تزکیه نفس مقامی والا داشت.

مراتب علم اندوزی

سید حسین پس از آموختن مقدمات، سطح را در تبریز از استادانی چون میرزا علی اصغر ملکی و سید ابوالحسن انگجی آموخت. پس از آن برای ادامه حرکت علمی‌ خود  آهنگ نجف اشرف نمود و در آن جا شرکت در مجلس درس آیات عظام آقا ضیاء عراقی، میرزا علی ایروانی، شیخ احمد کاشف الغطاء و نیز سید ابو تراب خوانساری را در صدر برنامه های درسی خود قرار داد.

مراجعت به ایران

آقا قاضی پس از طی مراتبی از علم و استفاده اخلاقی از حوزه پرگوهر آن دیار قدسی به وطن بازگشت و مشهد مقدس را جهت سکونت برگزید.

در آنجا از فیض محفل علمی آیات سید حسین طباطبایی قمی، میرزا مهدی اصفهانی و آقازاده خراسانی بهره مند گردید.

وی در سال 1354 ق به قم مشرف و تا آخر عمر در آن شهر ماندگار شد. در مجلس درس خارج آیت الله بروجردی شرکت می کرد و از اصحاب نزدیک آن مرجع بزرگوار بود.

تدریس و آثار قلمی

آیت الله قاضی در ردیف استادان شاخص و با اخلاق بود  که در حوزه قم به تدریس دوره سطح اشتغال داشت. ایشان همچنین مدت زیادی جزو ممتحنین طلاب بود.

از قلم آن عالم نویسنده آثاری چند به جا مانده که می تواند به رساله هایی در علوم غریبه، رساله ای در ربا و رساله ای نیز در جمع اخبار الطینه و الخلقه من الارواح والابدان اشاره نمود.

پایان زندگی مادی

ایشان پس از سالیانی خدمت به مذهب تشیع در روز دوشنبه 25 ربیع الثانی سال ۱۳۹۳ قمری در یکی از بیمارستان های تهران در سن 76 سالگی به ندای «یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک...» لبیک گفته به عالم باقی شتافت.  پیکر پاک آن مرحوم پس از تشییع و ادای نماز در کنار تربت والدش در قم به خاک سپرده شد.

عاش سعیدا و مات سعیدا.

منبع: تربت پاکان قم. ج اول

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha