جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 21, 2024
معاون پژوهش مدرسه علمیه فیضیه مازندران

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه فیضیه مازندران با تأکید براین که دین مبین اسلام پاسخگوی همه نیازهای مردم در تمام زمان‌ها است و پژوهش زمینه ساز تحقق این مهم است، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا پژوهش در حوزه همانند دیگر سنت های مهم حوزه به فرهنگ تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام محمد صادق فاضل، معاون پژوهش مدرسه علمیه فیضیه مازندران امروز در جمع طلاب این مدرسه علمیه، پژوهش در حوزه را امری مقدس و مهم ارزیابی کرد و بر ضرورت گسترش روز افزون فرهنگ تحقیق و پژوهش در میان طلاب تأکید کرد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه فیضیه مازندران در ادامه سخنان خود با بیان این که فعالیت ها در حوزه نباید از پژوهش جدا باشد، افزود: تحقیق و پژوهش در حوزه یک رکن غیر قابل تغییر است و باید به آن توجه جدی شود.

حجت الاسلام فاضل  با تأکید بر این که دین مبین اسلام پاسخگوی همه نیازهای مردم در تمام زمان‌ها است و پژوهش زمینه ساز تحقق این مهم است، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا پژوهش در حوزه همانند دیگر سنت های مهم حوزه به فرهنگ تبدیل شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه فیضیه مازندران با بیان این که تحقیق و پژوهش، عامل اصلی در بهره‌برداری از داشته‌های علمی است، تصریح کرد: عدم توجه کافی به این امر مهم در حوزه‌های علمیه، سبب شده است توان علمی طلبه‌ها در سمت و سوی تولید علم قرار نگیرد.

دبیر دومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران با اشاره به این که پژوهشگری دارای مزیت های ارزشمندی برای طلاب و حوزه های علمیه است، خاطرنشان کرد: تحقیق و پژوهش در حوزه موجب تقویت پایه های علمیه طلاب خواهد شد.

حجت الاسلام فاضل از جشنواره علامه حلی به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات حوزه برای بسترسازی تقویت پژوهش در میان طلاب عنوان کرد و گفت: خوشبختانه برگزاری این جشنواره موجب شده تاکنون علاقه مندی و گرایش طلاب به تحقیق و پژوهش بیشتر شود.

وی با تأکید براین که امروز برای نهادینه کردن تحقیق و پژوهش در مدارس علمیه باید از همه ظرفیت های موجود استفاده شود، گفت: امروز سیاست گذاری ها در مجموعه حوزه های علمیه برای نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در مدارس علمیه قابل قبول و  جدی است.

حجت الاسلام فاضل بر ضرورت شناسایی نخبگان پژوهشی در مدارس علمیه با بهره گیری از سازوکارهای مشخص تأکید کرد و گفت: جشنواره علامه حلی این بستر را برای شناسایی طلاب پژوهشگر فراهم کرده است.

وی با بیان این که امروز فعالیت های پژوهشی در حوزه نیازمند یک جهت دهی مناسب هستند، خاطرنشان کرد: امروز حوزه های علمیه باید پاسخگوی بسیاری از نیازهای جامعه باشند که این امر با تقویت تحقیق و پژوهش در حوزه محقق خواهد شد.

معاون پژوهش حوزه علمیه فیضیه مازندران با اشاره به این که طلاب حوزه باید به سمت پژوهش های کاربردی حرکت کنند، تصریح کرد: متأسفانه برخی پژوهش های صورت گرفته در فضای حوزه تکراری و غیر کاربردی هستند که نیازمند بازنگری در این خصوص هستیم.

حجت الاسلام فاضل با تأکید براین که پژوهش در حوزه نباید دستخوش بی توجهی قرار گیرد، بیان داشت: مدیران و اساتید مدارس علمیه وظیفه دارند انگیره و مهارت های لازم را در میان طلاب برای توجه به مسائل پژوهشی تقویت کنند.

وی با تأکید به این مطلب که فعالیت های علمی پژوهشی باید از حاشیه به متن حوزه‌های علمیه وارد شود، افزود: مشارکت اساتید در امور پژوهشی گامی مؤثر در جهت تشویق طلاب به این امر است که باید به آن پرداخته شود.

معاون پژوهش مدرسه علمیه فیضیه مازندران با تأکید بر این که گسترش مرزهای علم مبتنی بر بالابردن سطح پژوهش‌ها افزود: عدم ایستابودن در باب علم و تأکید بر اجتهاد پویا یک اصل اساسی در حوزه های علمیه است که نباید از آن غافل بود.

حجت الاسلام فاضل با تأکید براین که مهارت های پژوهشی باید از همان پایه های ابتدایی حوزه برای یک طلبه به تدریج بیان شود، خاطرنشان کرد: پرداختن تدریجی به این موضوع می تواند بسیاری از مشکلات مهارتی در حوزه پژوهش را رفع کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha