پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تقوی

حوزه/ عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور بر لزوم زمان شناسی و حضور طلاب مستعد در عرصه های تبلیغی در عرصه ملی وبین المللی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین تقوی چهارشنبه شب در اولین هم اندیشی علما فضلا و طلاب دامغانی مقیم حوزه علمیه قم که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار شد، گفت: طلاب، در وهله اول روحانی و مربی و پیشوای جامعه و مردم هستند که باید زمان شناس باشند.

وی افزود: زمان شناسی، به معنی زمان شناسی تقویمی نیست، بلکه مراد از زمان شناسی، شناخت و درک تحولاتی است که در زمان بوجود می آید؛ در حقیقت طلاب باید بر جریاناتی که بر افکار مردم موثر است و همچنین موقعیت های تاریخی را به خوبی شناسایی کنند.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تصریح کرد: هیچ فرد و هیچ جمعی بدون توجه به این موضوع نمی تواند کار خود را به پیش ببرد؛ پس باید بدانیم که در کجای تاریخ ایستاده ایم و قرارداریم؛ باید بدانیم که عقبه کار ما کجاست که به این وضع رسیدیم و همچنین باید نسبت به آینده نیز درک و برنامه داشته باشیم.

وی گفت: طلاب باید نیازهای خود را بشناسند و متناسب با نیازهای جامعه خود سرمایه گذاری کنند؛ امروزه دنیا به شکل دهکده درآمده و عصر انفجار اطلاعات و حاکمیت امواج بر زندگی انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی یادآورشد: امروزه مواردی چون نشریات به شکل گذشته چندان کارساز نیست و باید سازوکار آن تغییر کند؛ امروزه سرعت انتقال اطلاعات به حدی است که دیگر نمی توان به شکل کاغذی نشریات را منتشر کرد.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تصریح کرد: دامغان دارای طلاب و فضلا و دانشجویان و مسئولان بسیار نخبه و با استعدادی است و باید از توان این نیروهای اثرگذار استفاده بهینه کرد و به همین دلیل بیان می کنیم که این نیروها باید به فکر فعالیت بیش از شهر خود باشند و پس از انجام فعالیت های مرتبط به شهر خود فعالیت های خود را به مناطق دیگر نیز گسترش دهند.

وی گفت: استعداد یابی در بین طلاب امری ضروری است و باید از ظرفیت طلاب جوان در عرصه هایی که در آن مستعد هستند استفاده کرد؛ هیچ انسان بی استعدادی وجود ندارد، ولی مهم آن است که این استعداد کشف و در مسیر خود به کار گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی یادآورشد: امروزه در هرجایی که برویم با مستمعینی روبرو هستیم که با دنیا در ارتباط هستیم؛ به همین خاطر باید در گفتار و رفتار مبلغ دین مبین و ناب اسلام باشیم؛ باید مطالبی بیان کنیم که در جامعه اثرگذار باشد.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تصریح کرد: انتظار فرج و معاد از ارکان اعتقادی ما هستند که هر دو ناظر به آینده نگری است؛ به همین جهت یک روحانی باید آینده نگر باشد و زمان خود را به خوبی بشناسد.

وی گفت: یکی از شاخه های زمان شناسی ،نیاز شناسی است؛ باید برای گروه های مختلف سنی و قشری جامعه برنامه های مشخص و تخصصی داشته باشیم و به شکل تخصصی نیرو تربیت کنیم؛ حوزه علمیه ما زمانی برای روستاهای اطراف قم و کاشان نیرو تربیت می کرد ولی امروز انقلاب کرده ایم و جهان از ما انتظار دارد و باید برای کل جهان نیرو تربیت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی یادآورشد: ضعف بزرگی است که یک طلبه درس خارج خوان نتواند نیاز خود را در بازار مکه برطرف کند؛ کسی که از عهده مسایل پیچیده فقهی برآمده است قطعا توان یادگرفتن زبان را هم دارد؛ باید این سیستم آموزشی ترمیم شود و طلاب برای حضور در عرصه های مختلف آماده شود؛ متاسفانه در جذب ائمه جمعه با طلابی سطح خارجی مواجه بودیم که حتی در خواندن قرآن نیز مشکل داشتند.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تصریح کرد: ظرفیت شناسی، از جمله مسایل مهمی است که باید به آن توجه کنیم؛ تقوا ظرفیت انسان را اضافه می کند؛ علم ظرفیت فرد را بالا می برد؛ علم و دانش آموزی تقویت ظرفیت است؛ زهد، ظرفیت انسان را نیز تقویت می کند.

رئیس سابق شورای سیاستگذاریی ائمه جمعه گفت: از مقام معظم رهبری پرسیدم که آیا از مدیریت بنده راضی هستید؟ من در هیچ جایی نگفتم که من نماینده رهبری هستم؛ نباید از ایشان مایه بگذاریم، بلکه باید پشت سر ایشان از ایشان و مواضعشان حمایت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی یادآورشد: ایشان فرمودند، حتما و بله؛ البته مسایلی هم بیان کردند که بیان نمی کنم؛ بنده 900 امام جمعه را اداره کردم ،به گونه ای که آقا فرمودند، من راضی هستم که بنده گفتم که مزد خودم را با رضایت شما گرفتم.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تصریح کرد: بنده یک طلبه دامغانی بودم که این خدمت را اداره کردم، ولی اگر به دامغان بروم نمی توانم یک محله را اداره کنم؛ باید بدبینی و سوظن ها را کنار بگذاریم؛ باید مخلصانه کار کنیم که همگرایی و وحدت رخ بدهد.

وی گفت: آیت الله نعیم آبادی 27 سال است که استانی را  با همه مشکلات را اداره می کند؛ همه می توانیم ولی باید آماده شویم؛ این جلسه باید نیرو را برای کشور و خارج از کشور آماده کند؛ باید برای بالاتر از دامغان نیرو تربیت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha