دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دکتر اردکانیان

حوزه/ دکتر اردکانیان در دیدار با آیت الله اعرافی ضمن تأکید بر لزوم هم کاری و همراهی مردم برای پیاده سازی صحیح روش های اصلاحی الگوی مصرف، تصریح کرد: تشکل های مردم نهاد و ائمه جمعه و جماعات نقش بسیار موثر را در حوزه اصلاح الگوی مصرف می توانند داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو در دیدار با آیت الله اعرافی ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر مقدس قم و بازدید از جامعه المصطفی، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی اصلی ترین بخش مصرف آب در کشور است.

وی با بیان این که در کشور با مشکلات نحوه مصرف و  بهره وری مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: نحوه و چگونگی ارتباط طرح ها و فن آوری های جدید در عرصه انرژی به ویژه آب با مصرف کنندگان خود به مشکل و دغدغه جدی تبدیل شده است.

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران افزود: فارغ از گرایش ها و فرهنگ های متفاوت زبانی و دینی در تمام جهان، کشاورزان در همه دنیا نوعاً انسان های موحدی هستند که با توکل و امید اقدامات خود را به پیش می برند.

وی عالمان دینی را یکی از بهترین گروه های مرتبط با مردم در حوزه اصلاح مصرف انرژی دانست و یادآور شد: علمای دین بهترین پیام رسان و انتقال دهندگان طرح های اصلاحی در عرصه اصلاح الگوی مصرف می باشند.

 اردکانیان در ادامه به برخی از فعالیت های بین المللی خود  به منظور اصلاح الگوی مصرف اشاره نمود و اظهار داشت: با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک کشورهای اسلامی، سر فصل های مختلفی را در حوزه اصلاح الگوی مصرف می توان متصور بود که نیازمند مشارکت همگانی است.

وزیر نیرو بحث خشکسالی را یکی از معضلات اصلی دنیای کنونی دانست و یادآور شد: خشکسالی اثرات عمیق و پایداری را در بحث تولید و مصرف انرژی های گوناگون ایجاد می کند.

وی تامین آب شرب برای همگان را از اولویت های مهم وزارت نیرو برشمرد و اذعان داشت: آگاهی رسانی به مردم در حوزه پرهیز از اسراف، از عمده طرح های وزارت نیرو به منظور همگانی سازی  و عرضه آب شرب  به هموطنان می باشد.

دکتر اردکانیان راه های جدید استحصال آب، تصفیه و بهره مندی از پس آب ها را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: با توجه به افزایش هزینه های ارائه خدمات، نیازمند اصلاح قیمت ها در حوزه انرژی هستیم.

وزیر نیرو با بیان این که در ایران هر سال حدود 7 درصد به ظرفیت تولید انرژی افزوده می شود، خاطرنشان کرد: بخش عمده افزایش ظرفیت تولید، در حوزه تغییر سقف مصرف هزینه می گردد.

وی افزود: باید به گونه ای به سمت کاهش مصرف حرکت کنیم، تا بتوانیم معادل ظرفیت های نیازی، صرفه جویی داشته باشیم؛ این مهم ما را از هزینه های هزاران مبلیاردی برای ساخت نیروگاه های تولید انرژی که در برخی از موارد تنها به منظور برطرف سازی نیاز 200 ساعته در سال صورت می گیرد، بی نیاز می سازد.

اردکانیان ضمن تأکید بر لزوم هم کاری، هم دلی و همراهی مردم برای پیاده سازی صحیح روش های اصلاحی، تصریح کرد: تشکل های مردم نهاد و ائمه جمعه و جماعات نقش بسیار موثر را در حوزه اصلاح الگوی مصرف می توانند داشته باشند.

وزیر نیرو در پایان با تاکید بر این که برای حفظ کشور باید چرخش قابل ملاحظه ای در مدل ذهنی در حوزه حمکرانی موضوع آب داشته باشیم، خاطرنشان کرد: این مهم نیازمند مشارکت همه مجموعه های و احاد تاثیرگذار در حوزه آب هستیم.

دکتر اردکانیان در ادامه ضمن اشاره به پیشنهادات مطرح شده از سوی آیت الله اعرافی تصریح کرد: سرفصل های اشاره شده حضرت عالی در این دیدار، مطلوب دولت است؛ چرا که اصلاح الگوی مصرف، نیازمند طرح های متعدد در سطوح مختلف از تولید تا مصرف است.

وی با تآکید بر این که وزارت نیرو برای بهینه سازی مدیریت انرژی، محتاج پروژه های تحقیقی و پژوهشی نخبگان حوزه ای و دانشگاهی است، یادآور شد: علی رغم این که اتکای علمی در عرصه مدیریت عرضه و تأمین وجود دارد؛ اما همچنان در حوزه اصلاح الگوی مصرف پژوهش های در خور توجهی صورت نگرفته است.

وزیر نیرو مسائل اخلاقی و دینی در حفظ منابع زیست محیطی و عرضه منابع اندیشه ای در این حوزه را بسیار مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در کنار توسعه و ارتقاء دانش های علمی، در عرصه انتقال تجربیات قدم های مستحکم تری برداریم.

وی با تأکید بر این که موضوع آب را نباید به وجه المصالحه و یا ایجاد هیجانات سیاسی تبدیل نماییم، خاطرنشان کرد: تشدید زمینه تنازعات سیاسی در حوزه آب، معضلات بزرگی را برای جامعه جهانی و اسلامی ایجاد خواهد نمود.

 اردکانیان با تاکید بر این که طلاب جوان مناسب ترین حنجره ای هستند تا بتواند آبی بر آتش  افروخته شده در موضوع آب باشند، خاطرنشان کرد: نیازمند تدوین چارچوب و یادداشت تفاهم نامه همکاری میان وزارت نیرو و حوزه های علمیه هستیم تا ضمن ترسیم سر فصل های جدید، از ظرفیت های دانشی و معرفتی حوزه های علمیه بهترین بهره برداری را داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha