جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خبر گزاری حوزه

حوزه/ یکی از اساتید حوزه مشهد گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) همواره با روی خوش و ملایمت پاسخ انسان ها را می دادند و این سیره باید برای همه طلاب الگوی عملی باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام فیض آبادی در درس اخلاق مدرسه علمیه منتظر المهدی(عج) با اشاره به ضرورت رعایت آداب معاشرت و ادب اجتماعی گفت: بر اساس بیان علامه طباطبایی انسان باید حرکات و سکنات و گفتار و کردار خویش را بر اساس شئونات دینی تنظیم کند. 

وی با بیان این که در دین اسلام مجموعه ای از آداب در روایات و سیره حضرات معصومین بیان شده که باید استخراج شده و الگوی انسان مومن انقلابی قرار گیرد، تصریح کرد: فردی این چنین گفته که از امام صادق(ع) شنیدم خداوند پیامبر خویش را چه نیکو ادب کرد و شئون آداب انسانی را به آنان آموخت و این گونه امر دین و امت خود را به رسول الله(ص) واگذار کرد. 

این استاد حوزه با بیان این که هدف طلاب از حضور در حوزه های علمیه فراگیری آداب انسانی و انتقال شئونات به جامعه اسلامی است، اظهار کرد: سیره رسول الله(ص) و حضرات معصومین را بنگرید و یکی از برنامه های اصلی زندگی طلاب باید سیره شناسی باشد که سیره شناسی، عامل اساسی در تغییر رفتار و کردار انسان هاست. 

حجت الاسلام فیض آبادی در ادامه ضمن اشاره به ادب مثال زدنی پیامبر گرامی اسلام(ص) حتی در برخورد با کفار و دشمنان، اظهار کرد: حتی اگر معاندین به رسول الله(ص) تهمت زده و یا ایشان را مورد تمسخر قرار می دادند، اما رسول الله(ص) در هیچ کجا برخلاف ادب حرفی را بر زبان جاری نمی کرد و همواره برخوردی متناسب و شایسته داشتند. 

وی با بیان این که پیامبر گرامی اسلام(ص) همواره با روی خوش و ملایمت پاسخ انسان های نادان و جاهل زمان را می داد و از هر گونه پاسخ شدید اللحن و یا با بی احترامی و فحاشی پرهیز می کرد، گفت: پیامبر(ص) به گونه ای سخن نمی گفتند که منجر به جریحه دار کردن احساسات طرف مقابل شوند که این سیره باید برای همه طلاب الگوی عملی باشد. 

این محقق حوزوی ادامه داد: در طول تاریخ می بینید رسول الله(ص) در برابر تهمت گمراهی و ضلالت، تهمت جنون به پیامبر و یا بیان سخنان جاهلانه، شبهاتی در زمینه نبوت آنان و یا نسبت فرومایگی به پیروان برخوردی آرام و با ملایمت داشتند و پاسخ آنان را به آرامی با دلائل مستند و مستدل ارائه می کردند. 

حجت الاسلام فیض آبادی با بیان این که همه ائمه معصومین از جمله امام صادق(ع) همواره توصیه به رعایت تقوای الهی، مراقبت از زبان، کردار و رفتار و همه شئونات زندگی داشتند، اظهار کرد: همه باید سیره معصومین را الگو خود قرار دهند. 

انتهای پیام/313/25
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha