دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آرم مرکز زبان حوزه های علمیه

حوزه/ مرکز آموزش زبان حوزه های علمیه گزارشی اجمالی از فعالیت های این مرکز از دی ۱۳۶۴ تا آذر ۱۳۹۶ ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مرکز آموزش زبان حوزه های علمیه گزارشی اجمالی از فعالیت های این مرکز از دی ۱۳۶۴ تا آذر ۱۳۹۶ ارائه کرد که بدین شرح می باشد:

مقدمه

آموزش فراگیر و الزامی زبان و ادبیات عربی معاصر (مشهور به مکالمه عربی) از سال ۱۳۹۴ در برنامه رسمی حوزه های علمیه قرار گرفت. این برنامه با وجود دستورات مکرر رهبر انقلاب، تأكيدات مراجع عظام تقلید و مصوبات شورای عالی حوزه های علمیه با موانع متعددی روبرو شد و مسئولان وقت را به چالش کشید.

مدیریت فعلی مرکز زبان حوزه های علمیه، از ۱۳۹۴/۰۹/۳۰ مسئولیت این برنامه را برعهده گرفت و بحمد الله با حمایت دو مدیر گذشته و حال حوزه های علمیه و دو معاون آموزش، رشد کمی و کیفی مناسبی یافته است.

آنچه در پی می آید گزارشی بسیار مختصر از شاخص های رشد این مرکز در طول دو سال فعالیت مدیریت جدید است، که ذیل چهار عنوان زیر تقدیم می گردد:

* فهرست

1. روند آموزش فراگیر طلاب در مدارس ۲. دوره های تربیت استاد ٣. ادامه آموزش متمرکز طلاب در مرکز زبان ۴. برنامه های کمک آموزشی

١. روند آموزش فراگیر طلاب در مدارس

کار آموزش فراگیر و الزامی زبان و ادبیات عربی معاصر (مکالمه عربی) از سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ در ۹ شهر و ۸ استان، به شکل اردویی و متمرکز آغاز شد.

در آن برنامه، طلاب از شهرها و مدارس مختلف در یک مدرسه به شکل متمرکز جمع شده بودند و همین باعث شده بود تا ادامه این روند، نه صحیح و نه عملیاتی باشد. بنابراین در مدیریت جدید، این روند اصلاح شد و با اعزام «استاد» و «استادیار» به مدارس مجری، کار آموزش مکالمه عربی به شکل مدرسه ای - و نه متمرکز و استانی - مجددا آغاز گردید.

نمودارهای زیر، رشد تعداد استانها، شهرها، مدارس و طلاب تحت این برنامه را نشان می دهد:

 

۲. دوره های تربیت استاد

یکی از مهم ترین موانع بر سر راه فراگیر شدن آموزش زبان و ادبیات عربی معاصر (مکالمه عربی) کمبود شدید استادان این درس است. در حال حاضر ۵۱۲ مدرسه علمیه برادران، در سراسر کشور فعالیت دارند. اگر برای هر مدرسه حداقل دو استاد در نظر بگیریم نیاز به ۱۰۲۴ استاد در این زمینه داریم؛ در حالی که در مجموع «حوزه»، «دانشگاه» و «آموزش و پرورش» یک پنجم این تعداد استاد موجود نیست.

همچنین مشکل دیگری که وجود دارد این است که تعدادی از اساتید که در شهرهای قم و تهران حضور دارند، حاضر به هجرت نیستند و در مناطق دوردست فقر شدیدی در این زمینه وجود دارد. بنابراین، مرکز آموزش زبان حوزه های علمیه برنامه های آموزش کوتاه مدت تربیت استاد را آغاز کرد و توانست تعداد استادان مورد قبول مرکز را از ۳۷ نفر در سال ۱۳۶۴ به ۱۳۴ نفر در سال ۱۳۹۶ برساند.

3. ادامه آموزشی متمرکز طلاب در مرکز زبان

آموزش مکالمه عربی و برخی از زبان های مهم دیگر برای طلاب آزاد و روحانیون دانش آموخته حوزه، در کنار برنامه الزامی مدارس نیز در دو سال اخیر همانند گذشته ادامه پیدا کرده است.

دو نمودار زیر آمار طلابی که آغاز به زبان آموزی در این برنامه کرده اند و فارغ التحصیلان درج گردیده است:

 

4. برنامه کمک آموزشی

1. احیاء مجله الناقده

مجله الناقده اولین نشریه کمک آموزشی زبان عربی معاصر است. این مجله به وسیله مسئول و طلاب بخش مکالمه عربی مدرسه علمیه معصومیه در دهه هفتاد آغاز شد و به سرعت جای خود را در دانشگاه ها و معاهد آموزش زبان باز کرد.

پس از چندی که مدرسه حمایت خود را از این نشریه قطع کرد، خود طلاب آن را با حمایت های موردی از نهادهایی همچون «دفاتر مراجع تقلید»، «مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی جامعه المصطفی العالمیه» و «نیکوکاران علاقمند به دانش» ادامه دادند.

اما سرانجام به دلیل مقطعی بودن آن حمایت ها، انتشار مجله کاملا متوقف گردید.

به دلیل آثار و فوایدی که این نشریه برای کمک به روند زبان آموزی طلاب دارد، مدیریت جدید مرکز آموزش زبان حوزه های علمیه بر آن شد که مجله الناقده را پس از 8 سال توقیف، احیاء نماید.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha